Kapsyleringsapparat pneumatik

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kapsyleringsapparat pneumatik

Inlägg av urkelme »

Hallo
Håller på att försöka bygga mig en pneumatisk kapsyleringsmackapär
men funderar lite över trycket som det vara och tryck det absolut inte ska överstiga för att riskera flaskorna.
Har för mig att jag sett lite siffror på det här tidigare i forumet men hittade det inte nu.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kapsyleringsapparat pneumatik

Inlägg av HaXXXeroviche »

Beror på kolvarean av den pneumatiska cylinder/luftbälg du tänkt använda dig av 1kpa (ca 1bar) ger ett kilos tryck per kvadratcentimeter kolvarea. Således ger 10 bars tryck 10 kg i kolvkraft om arean är 1 cm2. Orkar inte leta fram dom gamla skolböckerna för att ställa upp korrekt formel men generellt sätt känns det enklaste att testa sig fram. Vet du vilken kraft som krävs för att kapsylens kanter skall vika sig runt flaskhalsen går det enklare att räkna på lämplig kolvarea.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Nej det vet jag inte, kolvarean är då ytan som pressar mot objektet. Eller hur räknar de där? Har ett par kolvar hemma, får springa och mäta lite,
Kolvlängd spelar ingen roll här då utan man tar helt enkelt kolvaren(cm2) * trycket(bar)
Har jag förstått det rätt då?
Måste försöka reda ut hur mycket tryck som krävs för att sätta en kapsyl med då
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Notera att 1 bar ~ 100 000 Pa, alltså 100kPa.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Helt rätt nicklas! Det bör noteras att jag ej är ingenjör utan endast teckniker. Gymnasietiden är något decienium bort vilket inte minst märks på min gramatik. Slaglängden är endast slaglängd och påverkar bara luftförbrukningen. Den bör hållas så kort som möjligt om du vill spara på kompressorns inkopplingsgrad. Mät kolvdiametern sedan radie*radie*pi så har du kolvarean. Gångra det med trycket din kompressor levererar så får du reda på maximal kraft på kolven. Du märker nog ganska snabbt att du behöver reducera trycket för att inte sprida glassplitter överallt. Med en reduceringsventil justerar du snabbt och lätt in presskraften så att räkna för mycket känns rätt onödigt om du inte vill tänka miljöekonomiskt med luftförbrukning.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det behövs en Ø50mm kolv för att du ska tillräckligt med kraft med en vanligt kompressor. Problematiken har varit uppe på andra forum och det verkar som att 2" kolv är ett minimum för att det ska fungera utan onödigt höga tryck.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Runt 150 kilos tryck totalt alltså om man ligger på 7-8 bar ! Låter ju mycket men om man tänker på utväxlingen i en vanlig påfyllare och vilken kraft man behöver använda så kan det säkert stämma. Jag har funderat lite på om man inte kan sätta att kapsyleringshuvud i pelarborrmaskinen bara. Stabilare lär det knappast bli men frågan om den orkar med?
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

20mm var diametern. Alltså en area på 3.14cm2, med en vanlig kompressor med 8bar får jag det till 25.12kg tryck vilket borde vara galet för lite om det stämmer att det behövs 150kg
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Den här kolven har ju inte en diameter på 50, om man tänker att kapsyleringshuvudet till en kronkapsyl är 26mm + godsstorlek. Och har kör den inte på något massivt tryck heller. 50mm bore, vad menas med det? Pistong är själva kolven men den diametern är inte utskriven i beskrivningen

http://www.brewgeeks.com/blog/pneumatic-bottle-capper
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Bore är cylinderdiametern och det är den du räknar med. Kolven kan vara smalare om det sitter mindre kolvar i cylindern.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Var så länge sedan jag köpte den på ebay så den finns inte med bland de gamla köpen, men den heter sc:50*50 och vad det verkar som är bore en av dem och så, finns den i olika varianter med olika pistong diametrar
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Vet inte riktigt vad som avhandlas så ni får ha överseende om ni har fattat.
Men kolven som löper inuti cylindern behöver vara minst Ø50mm. Hur stor kolvstången/pistongen är kan kvitta, den ska bara klara av överföra kraften och inte krökas. Det är arean på kolvänden som avgör hur stor kraft cylindern kan generera med ett visst tryck, därför funkar det inte att sätta fast kolvstången och trycka med cylindern, arean är mindre på den sidan på kolven eftersom kolvstången minskar den med sin egna diameter. Då behövs det en större cylinder/kolv.

Med tanke på att det finns kapyleringsverktyg som man ska slå med hammare på är nog flaskorna tillräckligt stabila för en tryckluftscylinder, om den inte slår för häftigt bör kanske tilläggas.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Nu vart jag med sugen på att bygga en. Man skulle kanske satsa på en som har så kort stroke som det är möjligt, runt 20mm för att slippa förbruka så mycket luft. Synd att kompressorer väsnas så mycket bara.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

niklas_n skrev:Nu vart jag med sugen på att bygga en. Man skulle kanske satsa på en som har så kort stroke som det är möjligt, runt 20mm för att slippa förbruka så mycket luft. Synd att kompressorer väsnas så mycket bara.
Jo, fast om kompressorn väl fått upp trycket så lär man kunna kapsylera en bra stund innan den behöver börja gå igen. Beror förvisso på hur stor kompressor man har. En sådan kapsylerare bör även konstrueras med tvåhands dödmansgrepp, I varje fall om man vill använda den kommersiellt, för hemmabruk kanske man kan göra lite som man vill men den saken.

MVH
//NJN
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Hjulbult skrev:Beror förvisso på hur stor kompressor man har.
Precis, en liten som går på 12V funkar nog sådär :)
Skriv svar