Information om humle
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Information om humle
Vart kan jag läsa på om humle?
Vill lära mig lite om de olika sorternas egenskaper och smaker. Har inte råd att köpa en massa humle och koka te [emoji3].
Jag är superny på detta och vill försöka lära mig hur man skall tänka runt humlen när man skapar egna recept.
Vill lära mig lite om de olika sorternas egenskaper och smaker. Har inte råd att köpa en massa humle och koka te [emoji3].
Jag är superny på detta och vill försöka lära mig hur man skall tänka runt humlen när man skapar egna recept.
Re: Information om humle
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Humle ... avsordning
Tycker denna är rätt bra...klicka på resp humlesorter för mer info ang deras egenskaper
Tycker denna är rätt bra...klicka på resp humlesorter för mer info ang deras egenskaper
Ja det var en jättebra tabell. Tackar.
Finns det nån självskriven regel om hur man skall tänka med mixning av humle?
Och en lite dum fråga, vad är alfastyrka och hur och varför använder man den?
Finns det nån självskriven regel om hur man skall tänka med mixning av humle?
Och en lite dum fråga, vad är alfastyrka och hur och varför använder man den?
Finns inga dåliga frågor.
Primärt är alfasyran i humle bra för dess egenskaper att ta fram beska/bitterhet I ölet.
En sort med hög alfasyra kontra en med låg ger olika utbyte av Ibu* (international bittering units)
Ex kokar du lika stor mängd humle lika lång tid där en har 5% alfasyra och den andra har 15% så får du ut mer beska/bitterhet i den med hög alfasyra.
Kokar du samma humle olika tider drar du ut olika mängd beska ur dem. Därför kan du ex göra en Single hop där du använder samma humle för beska, smak och arom, ex med upplägg av en 60 min giva för beska, 15 min för smak och en 0 giva för arom.
Därav väljer vi ofta en humlesort vid bryggning av Apa/Ipa som har en hög alfasyra för ölets grundbeska för då behöver vi inte använda lika mycket för att få ut samma Ibu som om vi hade använt en med låg alfasyra.
Sista bryggningen så la vi endast fokus på ölets grundbeska för att i de sena givorna för ölets arom höfta i lite av varje (tömning av dvs humlesorter från frysen) och den ölen blev en av våra bättre överlag och riktigt god.
Tycker för egen del att amerikanska står för mycket citrus/fruktighet i sin humle medan ex engelska är betydligt mildare i sin helhet.
Bryggde en dubbel-ipa en gång där vi använde flera milda engelska sorter för ölets grundbeska men där vi körde en hel del amerikanska på slutet som gav ölet en mild beska mot en jäkligt trevlig doft/fräschör.
Länkar i övrigt till en relativt bra förklaring kring alfasyra i humlen och dess komponenter.
http://craftbeeracademy.com/the-science ... eta-acids/
Primärt är alfasyran i humle bra för dess egenskaper att ta fram beska/bitterhet I ölet.
En sort med hög alfasyra kontra en med låg ger olika utbyte av Ibu* (international bittering units)
Ex kokar du lika stor mängd humle lika lång tid där en har 5% alfasyra och den andra har 15% så får du ut mer beska/bitterhet i den med hög alfasyra.
Kokar du samma humle olika tider drar du ut olika mängd beska ur dem. Därför kan du ex göra en Single hop där du använder samma humle för beska, smak och arom, ex med upplägg av en 60 min giva för beska, 15 min för smak och en 0 giva för arom.
Därav väljer vi ofta en humlesort vid bryggning av Apa/Ipa som har en hög alfasyra för ölets grundbeska för då behöver vi inte använda lika mycket för att få ut samma Ibu som om vi hade använt en med låg alfasyra.
Sista bryggningen så la vi endast fokus på ölets grundbeska för att i de sena givorna för ölets arom höfta i lite av varje (tömning av dvs humlesorter från frysen) och den ölen blev en av våra bättre överlag och riktigt god.
Tycker för egen del att amerikanska står för mycket citrus/fruktighet i sin humle medan ex engelska är betydligt mildare i sin helhet.
Bryggde en dubbel-ipa en gång där vi använde flera milda engelska sorter för ölets grundbeska men där vi körde en hel del amerikanska på slutet som gav ölet en mild beska mot en jäkligt trevlig doft/fräschör.
Länkar i övrigt till en relativt bra förklaring kring alfasyra i humlen och dess komponenter.
http://craftbeeracademy.com/the-science ... eta-acids/
Oj. Tack för en bra och tydlig information. Uppskattas!
Man skulle nästan kunna jämföra med te som bli beskare ju längre du har tepåsen i
Man skulle nästan kunna jämföra med te som bli beskare ju längre du har tepåsen i
-
Stenstugan
- Torrhumlare

Den var himla snygg och bra. Denna vill man ju ha utskriven [emoji3]Stenstugan skrev:http://smakamera.se/humlelexikon/
Precis så min bror brukar förklara beskan i en ipa för någon som normalt bara dricker lager, jämförelsen med tepåse är rätt bra o enkelt.Joelowe skrev:Oj. Tack för en bra och tydlig information. Uppskattas!
Hur man mixar sin humle är väl svårt att avgöra?
Vi har provat allt möjligt till en början och testar det mesta men försöker ändå göra typriktiga öl, avser vi göra en brittisk brown ale använder vi brittiska sorter, gör vi en amerikansk ipa kör vi nästa uteslutande på amerikanska sorter.
Använder ett bryggprogram i form av Beersmith där man i sin receptuppbyggnad direkt får svar på vad resp giva ger till ölet där om jag ändrar tiden/innehåll av alfasyra direkt får svar på vad det kommer ge till ölet i form av beska.
Där kan jag även direkt välja vilken typ av öl jag ämnar brygga och får då direkt se vad ölet ska ligga i för beska, ex en ipa bör ligga mellan 40-70 i Ibu och en veteöl mellan 10-15 och sedan väljer jag mitt humleschema/sorter efter öltypen.
Brukar köra en enkel variant med ett humleschema på 60/15/0 gällande tider från kok kvar av tid och det tycker jag har funkat bra än så länge...
Brukar fläska på med 0-giva när koket är klart för fräschare doft, alternativt torrhumla med en del av nollgivan efter 8-10 dagars jäsning för en bra doft på ölet, framförallt de amerikanska där du kan köra i stort sett med valfria i torrhumling en, upp till 5 gram/liter i jäshinken.
Senare Brown Ale'n som sattes har enligt typdeffen i stort sett endast en bittergiva med 60 min kvar och inget på slutet, för där ska det inte finnas/humlen ska inte ta över ölet medans det i en Ipa verkligen är humlen som talar.
Hur som är det spännande med humle och vi förvarar öppnade/oöppnade påsar vacuumförpackade i frysen, luft är inte bra i humlen för då kan även de börja oxidera och tappa i alfasyra och man får inte ut samma utbyte av dem...
Tackar för all hjälp. Nu har jag mycket matnyttigt att suga åt mig [emoji3]