Tankar om förkultur - stor volym
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- joelholmquist
- Torrhumlare

Tankar om förkultur - stor volym
Jag brygger endast 10L satser.
Har idag jobbat med en Barleywine-vört
på OG 1.113
Men min förkultur på typ 1.058 är ju på hela 2 liter det påverkar ju hela ölets smak och slutgiltiga OG markant.
Är det dumt att göra så mycket förkultur?
Tänkte att jästen behöver all hjälp den kan få inför ett sånt här stort uppdrag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har idag jobbat med en Barleywine-vört
på OG 1.113
Men min förkultur på typ 1.058 är ju på hela 2 liter det påverkar ju hela ölets smak och slutgiltiga OG markant.
Är det dumt att göra så mycket förkultur?
Tänkte att jästen behöver all hjälp den kan få inför ett sånt här stort uppdrag.
Re: Tankar om förkultur - stor volym
Kallkrascha och dekantera bort vörten bara..
Fråga?
Hade din förkultur ett Og på 1058 när du satte den eller när den var klar?
Har alltid fått höra att man bör ligga på max 1040 för att jästen ska utvecklas/reproducera i rätt miljö innan de ska göra sitt jobb.
Tankar/erfarenheter andra här på forumet kring förkulturer?
Annars är det precis som Judgecc beskriver...ställ kallt...ta fram någon timme innan pitch så den hinner komma upp i rätt temperatur, dekantera...spara lite vört så du kan virvla upp all jäst som sitter i botten.
Hade din förkultur ett Og på 1058 när du satte den eller när den var klar?
Har alltid fått höra att man bör ligga på max 1040 för att jästen ska utvecklas/reproducera i rätt miljö innan de ska göra sitt jobb.
Tankar/erfarenheter andra här på forumet kring förkulturer?
Annars är det precis som Judgecc beskriver...ställ kallt...ta fram någon timme innan pitch så den hinner komma upp i rätt temperatur, dekantera...spara lite vört så du kan virvla upp all jäst som sitter i botten.
För att räkna ut hur mycket förkultur du behöver kan du räkna ut det här --> http://yeastcalculator.com/
Vad jag har läst så är 1.040 ett bra OG på förkultur, även om det säkert funkar med lite högre OG också. Jag brukar kyla och dekantera i princip all fulöl och sedan tappa i en halvliter av vörten som åker ner i jäskärlet och skaka loss jästen med.
Vad jag har läst så är 1.040 ett bra OG på förkultur, även om det säkert funkar med lite högre OG också. Jag brukar kyla och dekantera i princip all fulöl och sedan tappa i en halvliter av vörten som åker ner i jäskärlet och skaka loss jästen med.
niklas_n´s tips är kanon... vill man läsa mer så är det här en grym sida
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/07/h ... d-version/
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/07/h ... d-version/
// Jonas
- joelholmquist
- Torrhumlare

Tack för länkar och tips.
Kallkrasch låter bra. Kör på det
Kallkrasch låter bra. Kör på det
En enkel tumregel för förkultursvört är 100g DME till 1l vatten = ~40°Öniklas_n skrev: Vad jag har läst så är 1.040 ett bra OG på förkultur, även om det säkert funkar med lite högre OG också.
- joelholmquist
- Torrhumlare

Jo det var ett felaktigt antagande av mig
jag högg till med en siffra, typ 58 då själva frågan egentligen gällde ATT det späs ut i densitet och smak
Jag måste haft 40 egentligen inser jag, då jag hade just 200 g till 2 L vatten.
Men som sagt borde ju kallcraschat och hällt av. Blir nästa gång
Men som sagt borde ju kallcraschat och hällt av. Blir nästa gång