Justera recept efter effektivitet

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Justera recept efter effektivitet

Inlägg av Grindcrusher »

Jag blev lite förbryllad när jag lyssnade på ett avsnitt av Brew Strong om munkänsla, och JZ pratar om att justera recept efter sin effektivitet.
Han hävdar att om man brygger med låg brygghuseffektivitet så bör man justera upp OG med enbart basmalten.

Är det någon som experimenterat med detta eller har några cents?
Jag lägger mina recept medvetet lågt för att kunna justera volymen uppåt innan kok. Lakar dessutom väldigt lite för att hålla pH nere. Om 8% crystal vid 60% effektivitet är påtagligt annorlunda än vid 75% effektivitet så har jag en större variabel än jag kanske räknat med.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Justera recept efter effektivitet

Inlägg av ekstedt »

Känns som något som skulle få ett icke-signifikant resultat i ett Brülosophy-test. Det finns säkert en sådan effekt, men frågan är hur mycket det märks. Och man får ju har lite förtroende för sin förmåga att skriva recept också. Tycker man att karamellmalten slår igenom för mycket justerar man ner nästa gång.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Du har säkerligen rätt, även om allt verkar icke-signifikativt på den där bloggen. Jag finner det ändå intressant. Antar att Jamil menar att 500g chokladmalt smakar lika med 50% som 70% effektivitet, men blir inte socker-profilen ganska annorlunda?

För mig kan det ju som sagt pendla mellan 50 och 75% i effektivitet, beroende på öl och bryggdag.
Nu har jag en extra joker i leken eftersom jag hittills sänkt effektiviteten igenom att laka mindre, vilket borde innebära att resultatet varierar mycket beroende på hur mycket jag lakar ur och hur mycket av kokvolymen som kommer direkt från kranen.

Men ändå! Ett exempel:
Recept på 70% effektivitet med 8,5% crystal. Sänker effektiviteten till 50%, justerar upp basmalten till samma OG = 6,2% crystal.
Det är ändå en del skillnad, speciellt på ett öl där basmalt och crystalmalten är ryggraden.

Om jag bara skalar basmalten till rätt OG är det 540g crystal, om jag justerar allt så att procenten stämmer är det 750g. (30liters batch)

Jag har en förmåga att stirra mig blind på procent när jag gör recept, men upplever att det gör skillnad på ett par procent.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Att Brülosophy för det mesta får icke-signifikanta resultat beror troligtvis på att det faktiskt inte finns någon signifikant effekt för det han undersöker, åtminstone inte för varje enskild aspekt separat. Hans upplägg eliminerar ju förväntanseffekter, vilket säkert ligger bakom en hel del upplevda effekter för vissa metoder.

Kan man känna skillnad på ett par procent specialmalt? För potenta sorter som chokladmalt är det kanske möjligt. För vanlig karamellmalt är jag skeptisk. Möjligen kan man se skillnad på 0 % och 2 %, om inte annat på färgen.

Hursom skulle jag vilja veta vilka argumenten bakom Jamils resonemang är. Skulle utbytet/extraktionen från specialmalter alltid vara ungefär samma? Varför då?
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jo missförstå mig rätt, jag tycker att det är en fantastisk blogg med mycket seriösa belägg för sina slutsatser. Jag blir bara lite uppgiven när jag läser där, och får en kall känsla av tomhet i bröstet.

Jag kan såklart bara tala för vad jag själv tycker mig uppleva, men i en öl på 4% ABV bestående av bara basmalt och crystal så har jag upplevt skillnad i karamell/sötma på ett par procent. Har dock inte gjort några blindtest.

Vi kan väl helt enkelt återposta här om vi hittar något mer uttömmande svar. Man kanske rent av skulle skicka ett mail? Jag skickar ett mail!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Procent är ett vanskligt mått eftersom det alltid är i relation till något. När jag funderar på recept tänker jag hellre i gram per liter (eller per 20 liter). T.ex. om en stout har 10% rostat korn och man vill förändra något t.ex. göra den svagare eller starkare. Då blir det fel om man bara skalar maltgivan med samma andelar. Sen är ju bryggning extremt processberoende vilket säkert alla märkt som provat att ändra sin metod nån gång.
Skriv svar