Vet någon om det finns bryggverk för mindre volymer.
Jag har uppfattat som att Grainfather klarar ner till cirka 10-9L (det kanske inte stämmer?). Braumeister (20 & 10) till cirka 8L men är väldigt dyr.
Jag skulle vilja göra cirka 5L-batcher i ett bryggverk. Någon som vet om det finns något sådant?
/ Mikael
Bryggverk gör mindre volymer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Re: Bryggverk gör mindre volymer
Jag tror det är BM 10 som är det minsta och egentligen borde det väl vara ganska optimalt om man vill brygga lite. 5 liter är nästan inte värt arbetet och om man tänker på arbetet så är det lika stort arbete att brygga 5 liter som 20. Det är därför de flesta har 20+ verk så att säga. De går rätt ner i ett 9 liters fat när man är klar (man kan ju lämna 1 liter med "skräp" i hinken då) om man väljer en BM 10 L
Jag funderade på en 10 liters BM innan men tankarna växlades snabbt, det kommer bli en 20 liters i Oktober.
Jag funderade på en 10 liters BM innan men tankarna växlades snabbt, det kommer bli en 20 liters i Oktober.
// Jonas
Re: Bryggverk gör mindre volymer
Kul med mindre batcher som man kan experimentera och brygga ofta! Jag ska nog börja köra lite mindre batcher framöver på obeprövade recept och ingredienser. Till frågan. Behöver du verkligen ett bryggverk för att brygga 5 liter? Räcker det inte med spisen och en vanlig gryta? Men du kanske vill pyssla med flerstegsmäskning och sånt? Det absolut smidigaste när det gäller små batcher måste vara att köra BIAB?