Humleodlare- har någon skördat ännu?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Humleodlare- har någon skördat ännu?
Hej, köpte 4 rizomer från willingham nurseries i vintras. Cascade,Chinook,Fuggle och Kent golding.
Nu som först har alla plantor fått en tillstymmelse till kottsättning.
Vore intressant att höra från andra odlare hur statusen är. Lokala sorter, tyska,engelska,amerikanska.
Finns det överhuvudtaget en chans att få fram användbara kottar från dessa utländska sorter?
Själv bor jag i Östergötland,Mjölby
Nu som först har alla plantor fått en tillstymmelse till kottsättning.
Vore intressant att höra från andra odlare hur statusen är. Lokala sorter, tyska,engelska,amerikanska.
Finns det överhuvudtaget en chans att få fram användbara kottar från dessa utländska sorter?
Själv bor jag i Östergötland,Mjölby
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Har cacade humle men är mycket sena i år.
Men brukar inte skörda för en sep slutet.
Men ser inte ut att bli mycket.
Helsingborg
Men brukar inte skörda för en sep slutet.
Men ser inte ut att bli mycket.
Helsingborg
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Jag har bl a Cascade jag med. De har precis i dagarna börjat forma kottar. Jag planterade min Cascade förra året, och då var de också mycket sena.
Jag bor mellan Tranås och Aneby.
Jag bor mellan Tranås och Aneby.
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Kanske ett sidospår men kanske ett tips..
Jula har kampanj på frukt/svamptork nu.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jula har kampanj på frukt/svamptork nu.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Samma sak här, har Cascade och Perle som jag planterade i december, dom har växt bra men precis i dagarna börjat visa kottsättning.
Odlar i Spånga, Stockholm
Odlar i Spånga, Stockholm
In /dev/null no one will hear you scream ....
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Min tettnanger har massor av kottar. Fuggle, cascade och NB har börjat blomma och kottarna borde bildas snart. Hoppas på en varm septembermånad så Cascaden hinner mogna.
Odlar i Åkersberga norra Stockholm
Angående tork så har jula två. Den ena har ett temperaturreglage som går ner till 35C. Hittar ni den så köp hellre den. 70C på torkluften är lite i högsta laget.
(Edit: det är ju såklart ett nördigt finlir, båda funkar utmärkt för att torka humle.)
Odlar i Åkersberga norra Stockholm
Angående tork så har jula två. Den ena har ett temperaturreglage som går ner till 35C. Hittar ni den så köp hellre den. 70C på torkluften är lite i högsta laget.
(Edit: det är ju såklart ett nördigt finlir, båda funkar utmärkt för att torka humle.)
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Bee: drar du den slutsatsen att tysk humle mognar tidigare än amerikansk?
Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Läs artikeln "Möte med Sveriges humledrottning" i senaste Hembryggaren (ni är väl medlemmar i SHBF?) - det kan ge en del svar och en del att fundera på.
Exempelvis - nordgränsen för kommersiell humleodling (med de utländska sorter som ovan nämnts) ska då vara 55 grader nordlig bredd varför Sverige faller bort. Får man bra skörd ändå ska man väl ha haft tur i så fall (undantag som bekräftar regeln?)
Man bör då satsa på de gamla (och eventuellt nya kommande) svenska sorter som hittats och som avviker genetiskt ex. från merparten av de kontinentala som är mycket mera nära besläktade med varandra. Ex. en sort hittad nära Sundsvall ska ge uppåt 8% alfasyra och bra arom- och smakegenskaper. De tre mest intressanta sorterna ska bli tillgängliga enligt uppgift.
På Spännaregården nära Mariestad skördade man den 22 augusti. Det är det ända ställe jag känner till där man odlar i lite större skala. Det är svensk humlesort såvitt jag vet.
Exempelvis - nordgränsen för kommersiell humleodling (med de utländska sorter som ovan nämnts) ska då vara 55 grader nordlig bredd varför Sverige faller bort. Får man bra skörd ändå ska man väl ha haft tur i så fall (undantag som bekräftar regeln?)
Man bör då satsa på de gamla (och eventuellt nya kommande) svenska sorter som hittats och som avviker genetiskt ex. från merparten av de kontinentala som är mycket mera nära besläktade med varandra. Ex. en sort hittad nära Sundsvall ska ge uppåt 8% alfasyra och bra arom- och smakegenskaper. De tre mest intressanta sorterna ska bli tillgängliga enligt uppgift.
På Spännaregården nära Mariestad skördade man den 22 augusti. Det är det ända ställe jag känner till där man odlar i lite större skala. Det är svensk humlesort såvitt jag vet.
Björn Petersson
Re: Sv: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Nej, inte generellt, Tettnanger gör det tidigare än cascade iallafall. Cascaden har aldrig på tre år fått mogna kottar innan odlingsäsongen är över, men det finns de som får skörd. Beror nog mycket på odlingsläge.paddlarn skrev:Bee: drar du den slutsatsen att tysk humle mognar tidigare än amerikansk?
Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Jag har faktiskt inte testat än, tror inte det blir skörd förrän om några veckor (ngn sort jag inte vet vad det är).Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
Min Cascade har inte blommat än.. men jag satte den i Maj så jag räknar inte med ngt i år från den.
Jag kan återkomma när jag har provat torken ifall ngn är intresserad.
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Vill bara tillägga två saker som kan vara av betydelse:
/Peter
- Första säsongen skall man inte räkna med kottar, måste vara optimala förutsättnngar om man skall lyckas med det.
I år har det varit en riktigt dålig sommar ur en humleperspektiv.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Är själv sugen på o köpa från willingham. Hur ser kottarna ut nu en vecka senare?
Jag satte en planta northern brewer i växthuset förra året o på den har kottarna utvecklats fantastiskt fort.
På de bifogade bilderna skiljer det 6 dagar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag satte en planta northern brewer i växthuset förra året o på den har kottarna utvecklats fantastiskt fort.
På de bifogade bilderna skiljer det 6 dagar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Det verkar vara en god ide att plantera i växthuset, vad har du för jord och hur stor volym är det på krukan?
The road goes on forever and the party never ends .
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Det är väl bara Fuggle som har utvecklat kottar ordentligt, de andra ligger fortfarande i stadiet mellan blomning och kottar. Verkar ju vara växthus man ska ha plantorna i[emoji1] .Har en bekant med jättestort växthus som delvis är outnyttjat , han är förresten nyfiken på ölbryggning så det är kanske där man ska sätta sticklingar till våren[emoji1]Erik P skrev:Är själv sugen på o köpa från willingham. Hur ser kottarna ut nu en vecka senare?
Jag satte en planta northern brewer i växthuset förra året o på den har kottarna utvecklats fantastiskt fort.
På de bifogade bilderna skiljer det 6 dagar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Plantan sitter direkt ner i odlingsbädden i den jord som var på plats när vi köpte huset... Har inte gjort någon särskilt avancerad odling av humlen, den får sköta sig själv. Jorden häromkring är sandig/lerig. Jag har automatvattning av tomatplantor inne i växthuset sedan tidigare o därför får även humlen sig regelbundet med vatten. Inte för att det har varit någon bristvara denna sommaren...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk