Humleodlare- har någon skördat ännu?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av paddlarn »

Hej, köpte 4 rizomer från willingham nurseries i vintras. Cascade,Chinook,Fuggle och Kent golding.
Nu som först har alla plantor fått en tillstymmelse till kottsättning.
Vore intressant att höra från andra odlare hur statusen är. Lokala sorter, tyska,engelska,amerikanska.
Finns det överhuvudtaget en chans att få fram användbara kottar från dessa utländska sorter?
Själv bor jag i Östergötland,Mjölby
Användarens profilbild
larslind
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 71
Blev medlem: tisdag 2008-07-29 14:26
Ort: Helsingborg

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av larslind »

Har cacade humle men är mycket sena i år.
Men brukar inte skörda för en sep slutet.
Men ser inte ut att bli mycket.
Helsingborg
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl :)
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 147
Blev medlem: måndag 2010-10-18 12:46
Ort: Aneby

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Carlsson »

Jag har bl a Cascade jag med. De har precis i dagarna börjat forma kottar. Jag planterade min Cascade förra året, och då var de också mycket sena.
Jag bor mellan Tranås och Aneby.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Hebbe »

Kanske ett sidospår men kanske ett tips..
Jula har kampanj på frukt/svamptork nu. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
maca
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 38
Blev medlem: lördag 2014-11-01 16:04
Ort: Lidingö
Kontakt:

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av maca »

Samma sak här, har Cascade och Perle som jag planterade i december, dom har växt bra men precis i dagarna börjat visa kottsättning.

Odlar i Spånga, Stockholm
In /dev/null no one will hear you scream ....
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Bee »

Min tettnanger har massor av kottar. Fuggle, cascade och NB har börjat blomma och kottarna borde bildas snart. Hoppas på en varm septembermånad så Cascaden hinner mogna.
Odlar i Åkersberga norra Stockholm

Angående tork så har jula två. Den ena har ett temperaturreglage som går ner till 35C. Hittar ni den så köp hellre den. 70C på torkluften är lite i högsta laget.
(Edit: det är ju såklart ett nördigt finlir, båda funkar utmärkt för att torka humle.)
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av paddlarn »

Bee: drar du den slutsatsen att tysk humle mognar tidigare än amerikansk?
Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av assistredo »

Läs artikeln "Möte med Sveriges humledrottning" i senaste Hembryggaren (ni är väl medlemmar i SHBF?) - det kan ge en del svar och en del att fundera på.

Exempelvis - nordgränsen för kommersiell humleodling (med de utländska sorter som ovan nämnts) ska då vara 55 grader nordlig bredd varför Sverige faller bort. Får man bra skörd ändå ska man väl ha haft tur i så fall (undantag som bekräftar regeln?)

Man bör då satsa på de gamla (och eventuellt nya kommande) svenska sorter som hittats och som avviker genetiskt ex. från merparten av de kontinentala som är mycket mera nära besläktade med varandra. Ex. en sort hittad nära Sundsvall ska ge uppåt 8% alfasyra och bra arom- och smakegenskaper. De tre mest intressanta sorterna ska bli tillgängliga enligt uppgift.

På Spännaregården nära Mariestad skördade man den 22 augusti. Det är det ända ställe jag känner till där man odlar i lite större skala. Det är svensk humlesort såvitt jag vet.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sv: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Bee »

paddlarn skrev:Bee: drar du den slutsatsen att tysk humle mognar tidigare än amerikansk?
Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
Nej, inte generellt, Tettnanger gör det tidigare än cascade iallafall. Cascaden har aldrig på tre år fått mogna kottar innan odlingsäsongen är över, men det finns de som får skörd. Beror nog mycket på odlingsläge.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Hebbe »

Hebbe: Hur mycket humle uppskattar du att man kan ladda torken med?
Jag har faktiskt inte testat än, tror inte det blir skörd förrän om några veckor (ngn sort jag inte vet vad det är).
Min Cascade har inte blommat än.. men jag satte den i Maj så jag räknar inte med ngt i år från den.
Jag kan återkomma när jag har provat torken ifall ngn är intresserad.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av aenima »

Vill bara tillägga två saker som kan vara av betydelse:
  • Första säsongen skall man inte räkna med kottar, måste vara optimala förutsättnngar om man skall lyckas med det.
    I år har det varit en riktigt dålig sommar ur en humleperspektiv.
Personligen så har jag fått en början på massa kottar men jag vet inte om det kommer räcka med bra väder under denna månaden för att det skall bli någon skörd. Skördade första gången förra året och gjorde det i början av oktober. Man skall skörda innan första frosten har jag läst någonstans.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Erik P
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2015-09-04 21:29

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Erik P »

Är själv sugen på o köpa från willingham. Hur ser kottarna ut nu en vecka senare?

Jag satte en planta northern brewer i växthuset förra året o på den har kottarna utvecklats fantastiskt fort.

På de bifogade bilderna skiljer det 6 dagar. BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
arnew
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 61
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 19:23

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av arnew »

Det verkar vara en god ide att plantera i växthuset, vad har du för jord och hur stor volym är det på krukan?
The road goes on forever and the party never ends .
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av paddlarn »

Erik P skrev:Är själv sugen på o köpa från willingham. Hur ser kottarna ut nu en vecka senare?

Jag satte en planta northern brewer i växthuset förra året o på den har kottarna utvecklats fantastiskt fort.

På de bifogade bilderna skiljer det 6 dagar. BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väl bara Fuggle som har utvecklat kottar ordentligt, de andra ligger fortfarande i stadiet mellan blomning och kottar. Verkar ju vara växthus man ska ha plantorna i[emoji1] .Har en bekant med jättestort växthus som delvis är outnyttjat , han är förresten nyfiken på ölbryggning så det är kanske där man ska sätta sticklingar till våren[emoji1]

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Erik P
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2015-09-04 21:29

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Erik P »

Plantan sitter direkt ner i odlingsbädden i den jord som var på plats när vi köpte huset... Har inte gjort någon särskilt avancerad odling av humlen, den får sköta sig själv. Jorden häromkring är sandig/lerig. Jag har automatvattning av tomatplantor inne i växthuset sedan tidigare o därför får även humlen sig regelbundet med vatten. Inte för att det har varit någon bristvara denna sommaren...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar