Jag har gjort en saison som vanligt, ja mer eller mindre och efter jäsning så la jag ca. 9 liter på ca. 7 dl passionsfruktspure. Nu har den resulterat i att vara ganska så sur, det är inte så jag finner den oangenäm men det är en påtaglig syra i den.
Vad skulle jag tänkt på? Finns det någon malt som jag skulle kunna haft i som kompenserade med mer sötma för att väga upp syran från passionen?
Tankar? Idéer kring mitt problem? Vad ska jag tänka på tills nästa gång?
För sur saison... vad ska jag tänka på till sen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: För sur saison... vad ska jag tänka på till sen?
Mindre beska kanske, då brukar balansen bli bättre. Frukt ger syra så det får man räkna med. Det kan ju funka att söta med tex laktos för att göra syran mindre påtaglig men det kan bli tråkigt också. Rikligt med karamellmalt kan vara en sak men passar knappast i en Saison, tänk American Amber kanske.
Tack!
Jag tror jag ska satsa mer på en annan stil om jag ska köra frukt. Tack för att du pekar ut vägen (uppskattas)
Jag tror jag ska satsa mer på en annan stil om jag ska köra frukt. Tack för att du pekar ut vägen (uppskattas)
// Jonas
Personligen tycker jag saison är en perfekt stil att ha frukt i.
Kolla in Ville Vieille Saison (finns på bolaget). Den innehåller visserligen ingen frukt men den är frisk och lite syrlig. Riktigt fin.
Kolla in Ville Vieille Saison (finns på bolaget). Den innehåller visserligen ingen frukt men den är frisk och lite syrlig. Riktigt fin.