Tider för jäsning i Beersmith

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelCarlsson »

Hej!

Brygger en lager, min första bryggning. Ölet bryggdes och sattes på jäsning i söndags. Jag följer en jäsningsmetod på Beersmith som säger att primärjäsningen skall pågå i 4 dagar.

När skall jag börja räkna tiden? Från när jag tillsatte jästen eller när det började jäsa? Min wyeast låg på posten i 9 dagar i cirka 22 grader. Jag hade inte fattat att det var färskvara, trodde det var ett pulver. Tillsatte pulverjäst under måndagen, såg att det börjat jäsa på tisdags morgon.

Så när bör jag tappa om för andra-jäsningen?

/ Mikael
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Tider för jäsning i Beersmith

Inlägg av martinb »

4 dagar primärjäsning är väldigt kort tid för en lager som ska jäsa kallt och långsamt. Låt det stå minst 2-3 veckor.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelCarlsson »

Hej!

Oj, det var rejäl skillnad. Jag har 12 grader, plus/minus någon grad i jäskärlet.

Du ser profilen i Beersmith nedan. Men den är alltså tokig? Jag bör alltså vänta med omtappning till sekundärjäsning i cirka 15 dagar?

Bild

Jag kanske läser profilen på ett felaktigt sätt?

/ Mikael
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Tider för jäsning i Beersmith

Inlägg av ekstedt »

Skit i BeerSmith. Googla exempelvis "Brulosophy Lager Method" eller någon annan trovärdig källa för ett bra jässchema.

Själv brukar jag köra ungefär två veckors jäsning, där jag ställer jäshinken varmare när jäsningen börjar sakta ner efter en vecka eller så. Sedan ställer jag jäshinken så kallt jag kan i ytterligare någon vecka eller två. Ingen omtappning. Om du vill ha en längre kallagring kan du eventuellt fundera på omtappning.
Skriv svar