Förmodad infektion

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Förmodad infektion

Inlägg av undefined »

Hej!

Det ser ut som att jag fått en infektion på halsen.
Min öl som är primärjäst med WLP Champagnejäst och innehåller rikliga mängder Nelson Sauvin tappades om till sekundärkärl för en vecka sedan ungefär och inväntar nu en skjuts brett som jag hade tänkt pitcha idag.
Dock började det bli aktivitet i jäskärlet under dagen idag, innan jag hunnit pitcha bretten, och jag lyfte på locket och fick se följande:

Bild

Det luktar även ganska ordentligt av övermogna äpplen, lite åt ciderhållet, vilket det inte gjorde när jag tappade om och avsmakade för ungefär en vecka sedan.

Är det någon idé att pitcha bretten, eller borde denna åka i vasken tror ni?

Tacksam för lite vägledning.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Förmodad infektion

Inlägg av Morgan »

Ser väl helt normalt ut? Smaka om du är orolig, men jag tror du kan fortsätta som du tänkt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Förmodad infektion

Inlägg av undefined »

Tack för input!

Har förstått att det verkar se normalt ut efter postande även på andra forum.

Det som skrämde mig var just doften tillsammans med att det började bubbla i jäsröret efter så lång tid samt att jag sällan ser att det blir sådär bubbligt och mycket saker på ytan efter omtappning till nytt kärl.

Men det är förmodligen bara jag som är övernojig. Har pitchat brett i den nu och ser fram emot vad det kan göra med slutresultatet.

Återigen tack!
Skriv svar