Ventil till mitt jäskärl?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Ventil till mitt jäskärl?

Inlägg av porridge »

Hej gubbgänget!
Jag har 2 Speidel jäskärl som jag vill modifiera lite genom att koppla till luftventil så att jag kan fylla med co2 och 'purge' (vad är purge på Svenska?) ur syran under kallkrash och tappning.
Har någon ett förslag till att vad för ventil jag kan köpa och var jag kan köpa den?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Ventil till mitt jäskärl?

Inlägg av Glugg »

Är det tryckkärl? Har du funderat på hur du ska tömma ut luften? Trycksätta, låta det blanda sig och sedan släppa ut som man gör med fat?
Ska du ha en ventil med ring såsom på fatkoppling alltså?
Isåfall varför inte fatkoppling in också - verkar enklast.
@Pilsnerkokaren vet, se trådarna som visar hans tryckkärl.

Billigare (men sämre) är däckventil modell bil. Det finns sådana som skruvas ihop. Däckfyllare (med manometer) är billiga.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Enklast är nog att använda en däcksventil för att fylla gas med och t ex en säkerhetsventil från ett Corneliuslock som pysventil. Men det kräver att du har tillgång till en verkstad. Biltema har säkert något som är användbart.

Ett problem när du ska ta bort syret i fatet blir att du behöver trycka i gas till 1bars övertryck och sen pysa ut trycket, då halveras syremängden i fatet var gång du trycksätter med co2, men det kräver att fatet är byggt för att tåla tryck. Annars får du låta gasen flöda genom luftutrymmet i fatet utan tryckökning med öppen pysventil och gissa när det är lagom.

Men det krävs inte mycket tryck för att få igång tappning så där är det inga problem oavsett kärlets konstruktion, men då behöver du ett tapprör inuti fatet istället. Eller det var kanske inte din tanke?
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

Pilsnerkokaren skrev:Enklast är nog att använda en däcksventil för att fylla gas med och t ex en säkerhetsventil från ett Corneliuslock som pysventil. Men det kräver att du har tillgång till en verkstad. Biltema har säkert något som är användbart.

Ett problem när du ska ta bort syret i fatet blir att du behöver trycka i gas till 1bars övertryck och sen pysa ut trycket, då halveras syremängden i fatet var gång du trycksätter med co2, men det kräver att fatet är byggt för att tåla tryck. Annars får du låta gasen flöda genom luftutrymmet i fatet utan tryckökning med öppen pysventil och gissa när det är lagom.

Men det krävs inte mycket tryck för att få igång tappning så där är det inga problem oavsett kärlets konstruktion, men då behöver du ett tapprör inuti fatet istället. Eller det var kanske inte din tanke?
Mina kärl är av plast: http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... er-speidel och har läst om någon som testade en till 5psi.
Jag vill koppla till co2 innan och under kallkrash och har regulatorn ställt in på lägsta nivå som möjligt bara så att kärlet ska dra in co2 istället av syre. Jag brukar tappa till över faten genom tappkranen så jag behöver ingen tryck här men vill också att co2 dras in under tappning.
Bildäck ventil verkar som ett bra förslag. Tror den här skulle funker: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022841/
Vad tycker ni?
Kommer inte på någonting till en pysventil. Kanska en däckventil till? Det måste kunna skruvas tätt.
Senast redigerad av porridge den lördag 2015-06-27 20:57, redigerad totalt 1 gång.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Syra = syre eller?
// Jonas
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

Falkens skrev:Syra = syre eller?
Ursäkta mig. Tror du vet vad jag menade. Jag pratar Svengelska vet du.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Du säger att du tappar över till fat genom tappkranen - menar du Corneliusfat?

Så här gör jag i alla fall med tappning från jäskärl (hink) till Corneliusfat.

När jag gjort rent och desinficerat faten fyller jag dem till brädden med vatten. Sedan trycker jag ut allt vattnet med koldioxid från gastuben och lägger sedan på ett litet övertryck och förvarar dem sedan så - endast fyllda med koldioxid - till nästa gång de ska användas.

När jag ska tappa sätter jag en slang mellan kranen på jäshinken och till en fatkoppling som sätts på fatet (vätskeventilen). På gasventilen på fatet sätts en fatkoppling med en slang som leds till hålet för jäsröret på jäshinken. Fatet placeras på nivå under botten på jäshinken.

Sen är det bara att öppna kranen på jäshinken. Ölet strömmar över till fatet och trycker undan koldioxiden i fatet som sedan strömmar över till jäshinken och fyller det ökande tomrummet där. Vid avslutad jäsning finns ju bara koldioxid där och bara ny koldioxid kommer in vid tappningen.
Björn Petersson
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

assistredo skrev:Du säger att du tappar över till fat genom tappkranen - menar du Corneliusfat?

När jag gjort rent och desinficerat faten fyller jag dem till brädden med vatten. Sedan trycker jag ut allt vattnet med koldioxid från gastuben och lägger sedan på ett litet övertryck och förvarar dem sedan så - endast fyllda med koldioxid - till nästa gång de ska användas.

När jag ska tappa sätter jag en slang mellan kranen på jäshinken och till en fatkoppling som sätts på fatet (vätskeventilen). På gasventilen på fatet sätts en fatkoppling med en slang som leds till hålet för jäsröret på jäshinken. Fatet placeras på nivå under botten på jäshinken.

Sen är det bara att öppna kranen på jäshinken. Ölet strömmar över till fatet och trycker undan koldioxiden i fatet som sedan strömmar över till jäshinken och fyller det ökande tomrummet där. Vid avslutad jäsning finns ju bara koldioxid där och bara ny koldioxid kommer in vid tappningen.
Ser ut som en väldig effektiv metod! Jag ska prova den nästa gång. Tack.
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

assistredo skrev:Du säger att du tappar över till fat genom tappkranen - menar du Corneliusfat?

Funkade jätte fint!
Skriv svar