El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Judgecc »

Hej vänner o osaliga påhoppare.
Jag har köpt mig en Bm50 för ett tag sedan.
I väntan på elektriker som kommer koppla in 16 eller 32amp i bryggskjulet behöver jag råd av er.
Jag har idag en Periflex-230v dosa adapter som en elektriker byggt av 2,5tums kabel (16amp kabel) Funkar utan problem. Men den är lite kort, 3m cirka. Jag skulle behöva en 230v kabel som klarar 16amp på gärna 20m.
Är detta något som ni vet nåt om?
Jag har hittat kabelvindor som specar max belastning 16 amp på 230v, av erfarenhet vet jag att dom funkar men frågan är om dom löser längden av en bryggdag maxade..
Tacksam för tips. Vill slippa brygga utomhus om jag kan, har det som sista alternativ då kabeln räcker en bit utanför huset åtminstone..
Mvh Martin
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Karpen »

Aldrig hört att man inte får maxa en kabel under en längre tid.
Men med vinda är det bra att rulla ut all kabel, kan bli varmt om mycket kabel ligger upprullad. Varit med om att säkringen i vindan löst ut på grund av det.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Judgecc »

Jo jag är medveten om motståndet som blir i en ihoprullad kabel. Då har jag +1 på kabelvinda. Det jag känner är ju att det är 1,5 kablar i kabeln på vindorna. Känns lite tunnt för 3200w. Fast egentligen är ju 230 på 16 amp 3600w nåt..
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av assistredo »

Jag har köpt 2,5 mm2 kabel (3-polig) som metervara hos Bauhaus. Men prismässigt tror jag inte jag tjänade på det. Det blir sannolikt billigare att köpa Biltema kabel och sedan ev. klippa bort de kontaktdon man inte behöver samt sätta dit de man vill ha. Jag gissar dock att kabeln/adaptern med Perilexdon i ena änden som trådskaparen fått gjord har 5-polig kabel för trefas (Perilex är ju ett kontaktdon för trefasspisar). Men att utöka med en 2,5 mm2 3-polig skarvkabel till denna adapter ska väl inte vara något problem.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Judgecc »

assistredo skrev:Jag har köpt 2,5 mm2 kabel (3-polig) som metervara hos Bauhaus. Men prismässigt tror jag inte jag tjänade på det. Det blir sannolikt billigare att köpa Biltema kabel och sedan ev. klippa bort de kontaktdon man inte behöver samt sätta dit de man vill ha. Jag gissar dock att kabeln/adaptern med Perilexdon i ena änden som trådskaparen fått gjord har 5-polig kabel för trefas (Perilex är ju ett kontaktdon för trefasspisar). Men att utöka med en 2,5 mm2 3-polig skarvkabel till denna adapter ska väl inte vara något problem.
Korrekt. Kabeln är kopplad till periflex och sen vidare till en 3väggs kopplingsdosa.. Jag får helt enkelt klippa av kabeln och installera hona CEE och sen en CEE skarvkabel till en 3fas koppling med enfas uttag. Har en sån liggande.
Men min önskan vore periflex till min kopplingsdosa 3st enfas, skarvkabel en fas som tål 3,2kw..
Då slipper jag göra någonting alls mer än att köpa en 1fas skarvkabel.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Judgecc »

Ja den andra i länk listan där borde funka brao. Thx
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av niklas_n »

Om det är nån till nån glädje så körde jag med runt 3kW med en 1,5mm kabel bra många gånger utan problem. Vart inte ens varm. Tror den var ca. 25m lång.
arnew
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 61
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 19:23

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av arnew »

niklas_n skrev:Om det är nån till nån glädje så körde jag med runt 3kW med en 1,5mm kabel bra många gånger utan problem. Vart inte ens varm. Tror den var ca. 25m lång.
Ett problem med en lång och klen kabel är att man ändrar utlösningsvillkoret för säkringarna, vid stor belastning bör man använda 3*2,5 och helst inte längre än 25 meter.
The road goes on forever and the party never ends .
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Drake »

Exakt!
Känn på säkringen så märker du vad som blivit varmt! Rätt ordentligt spänningsfall i en 25 meter lång 1,5:a med så hög belastning.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av niklas_n »

arnew skrev: Ett problem med en lång och klen kabel är att man ändrar utlösningsvillkoret för säkringarna, vid stor belastning bör man använda 3*2,5 och helst inte längre än 25 meter.
Ja sen tappar man säkert lite spänning på vägen också, men tillfälligt funkar det troligtvis utan större problem. Iaf enligt min erfarenhet.
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 2013-04-25 22:34

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av saltet »

Varför är det alltid så att man inte tar el på allvar. Jag har.......aldrig några problem. Nä var jävligt glad för det. Det finns ett regelverk av en bland annat anledningen att människor skall fortsätta leva. Missbrukar man de så kan man bli "rökt". Så snälla kör inte 250 på motorvägen för det brukar gå. Och vet du inte själv hur,vad eller varför så fråga en fackman, kolla i gula sidorna Eniro eller nummerupplysningen men var lita inte på alla mindre bra eller kassa svar på ett forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av Judgecc »

saltet skrev:Varför är det alltid så att man inte tar el på allvar. Jag har.......aldrig några problem. Nä var jävligt glad för det. Det finns ett regelverk av en bland annat anledningen att människor skall fortsätta leva. Missbrukar man de så kan man bli "rökt". Så snälla kör inte 250 på motorvägen för det brukar gå. Och vet du inte själv hur,vad eller varför så fråga en fackman, kolla i gula sidorna Eniro eller nummerupplysningen men var lita inte på alla mindre bra eller kassa svar på ett forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag jobbar inom bygg och har varit med om en del el "olyckor" så det är ingen risk. Därför jag vill ha 16amp säkrade kablar och gärna 2,5tums som sagt.. Hade konstigt nog problem att hitta det. Så fanns det vänliga själar som pekade mig direkt rätt. Även denna anledning till att jag frågade om färdiga varianter. Då min periflex,schuko koppling är "byggd" av en elektriker med många år i branschen. Jag vill inte pilla el.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av niklas_n »

saltet skrev:Och vet du inte själv hur,vad eller varför så fråga en fackman, kolla i gula sidorna Eniro eller nummerupplysningen men var lita inte på alla mindre bra eller kassa svar på ett forum.
Mig veterligen är det fullt tillåtet att dra 1,5mm kabel säkrad med 13A, dvs. 2990w så vissa kanske borde läsa på lite innan man kommer med dumma påhopp.
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 2013-04-25 22:34

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inlägg av saltet »

Jodå Niklas jag har läst på i många år så jag vet vad det står i regelverket och kan även effektlagen.

Arnew är inne på ett viktigt ämne, utlösningsvilkoret.

Det var inget påhopp Niklas för att du lyckas att köra 3kw i en 25m lång 1,5kvmm kabel. Men räknar man mer på det än att känna på kabeln om den är var eller ej så inser man att det är olämpligt att göra det. Man får o kan men det är inte att rekommendera.

Niklas och ni andra, det är inte för att hugga eller hoppa på er jag skriver. Jag vill inte ni skall förolyckas o inte kunna brygga öl eller umgås med era familjer.

/Johan




Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar