Braumeister vs Grainfather Video
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Braumeister vs Grainfather Video
Denna video kom precis ut där denna bryggare testat dessa 2 mot varann.
Mycket intressant.
Braumeister vs Grainfather
Part 1 - https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo
Part 2 - https://www.youtube.com/watch?v=vJokmBauur4
Part 3 - https://www.youtube.com/watch?v=e-13UGBuJSc
Mycket intressant.
Braumeister vs Grainfather
Part 1 - https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo
Part 2 - https://www.youtube.com/watch?v=vJokmBauur4
Part 3 - https://www.youtube.com/watch?v=e-13UGBuJSc
Re: Braumeister vs Grainfather Video
Ja detta var kanon.. Ångrar inte mitt BM köp men GF verkar vara en jäkligt sjysst maskin med utvecklings potential..
Tackar
Tackar
Om han nu ska göra en jämförelse, varför kollar han inte i manualen och följer den ? Jag vet inte hur det är med BM men han och jag har definitivt inte fått samma manual till våra GF
Vilka fel gör han då?Salle skrev:Om han nu ska göra en jämförelse, varför kollar han inte i manualen och följer den ? Jag vet inte hur det är med BM men han och jag har definitivt inte fått samma manual till våra GF
För oss som inte vet skillnaden och väger mellan dem, vad gör han annorlunda? Jag lutar åt BM borde jag tänkta om.
När det gäller Bm så tycker väl jag att blanda runt malten innan man sätter på mash screen är att föredra. Samma med GF..
Hoppas folk berättar mer, speciellt om GF å tillvägagångssätt.
Hoppas folk berättar mer, speciellt om GF å tillvägagångssätt.
Vad det gäller GF är det inte meningen att man kan tappa vörten efter kylaren direkt i ett jäskärl istället för att recirkulera som i filmen?
Sedan undrar jag över humleavskiljning i BM. Är inte igensättning ett problem här? Och jag antar att man kan använda sin egen kylslinga och inte behöva köpa ytterligare en. Hur noga är det med krossgraden av malt i de olika? Fungerar färdig krossat? Kan man mala med en corona eller kommer man behöva investera i en riktig kross?
Jo det jag läst om GF så är det inget recirkulerande innan jäshink..
Om Bm
Humle filter finns som tillbehör, funkar
bara till kottar.. Annars kör de flesta med pumpen på under kylning med pellets, verkar funka kanon. Sen får man låta allt bös sjunka till botten innan avtapp helt enkelt.. (Får min Bm50 imån, fick skicka tebax den).
1.2-1.3mm verkar vara att föredra till Bm för att slippa fontäner.
Om Bm
bara till kottar.. Annars kör de flesta med pumpen på under kylning med pellets, verkar funka kanon. Sen får man låta allt bös sjunka till botten innan avtapp helt enkelt.. (Får min Bm50 imån, fick skicka tebax den).
Några saker som jag tycker att han inte gör enligt manualen i GF, detta är fritt ur minnet:
Röra om i malten när han tillsatt den, laka ur med betydligt mer vatten, det finns en kalkylator på GFs sida, tror att det skulle lakats med ca 13-15 liter vatten, det bör väl innebära att även inmäskningsvattnets mängd är fel, sen så behöver han inte cirkulera när han ska kyla, utan bara köra rätt ner i jäshinken.
Det kan hända att hans bryggmetod är bättre, det blir iaf mindre prylar att plocka fram genom att bara laka ur med 2,5 liter vatten och han fick ju bra effektivitet med den metoden, så även jag kommer nog att testa att göra på det viset.
Salle
Röra om i malten när han tillsatt den, laka ur med betydligt mer vatten, det finns en kalkylator på GFs sida, tror att det skulle lakats med ca 13-15 liter vatten, det bör väl innebära att även inmäskningsvattnets mängd är fel, sen så behöver han inte cirkulera när han ska kyla, utan bara köra rätt ner i jäshinken.
Det kan hända att hans bryggmetod är bättre, det blir iaf mindre prylar att plocka fram genom att bara laka ur med 2,5 liter vatten och han fick ju bra effektivitet med den metoden, så även jag kommer nog att testa att göra på det viset.
Salle
Jag brukar köra med humlepåsar i min BM. De gångerna jag kört med pellets så funkar det utmärkt att kyla med pumpen på. Humlen lägger sig på botten ihop med det mesta av druvet efter 5 minuter. Lyckades sist kyla ner vörten till 10,5 grader på lite drygt 20 minuter, det hade knappt gått om jag inte kylt med pumpen samtidigt. Angående krossad malt så tycker jag att det känns lite fel att inte krossa den själv, lite dumt att kompromissa med den viktigaste ingrediensen när man har så dyrt bryggverk.
Ok. Så det blir ett visst svinn i bm där allt bös ligger då. Behöver man filtret om man kör med kottar? Pumpen på gf klarar varken eller tolkar jag det som då, eller kan man ta bort humlefiltret på gf och köra med pellets.Judgecc skrev:Jo det jag läst om GF så är det inget recirkulerande innan jäshink..
Om Bm
Ja det där med att röra om reagera jag med på, men vad vet jag.Salle skrev:Några saker som jag tycker att han inte gör enligt manualen i GF, detta är fritt ur minnet:
Salle
Annars får man väl hitta sin bryggplan som känns bäst. Hur känslig är gf för krossgraden?
Ja jag tror lindh skrev 9liter under tapp och att han av d lämnar 4liter i svinn.. På 50l bm. Tror det var så.
När det gäller kottar så vet jag inte hur det beter sig vid avtapp utan filtret..
När det gäller kottar så vet jag inte hur det beter sig vid avtapp utan filtret..
Jag håller med om att krossa själv känns bättre. Har du märkt att utbytet blir sämre med kokpåse så att man mer går över till pellets?niklas_n skrev:Jag brukar köra med humlepåsar i min BM. De gångerna jag kört med pellets så funkar det utmärkt att kyla med pumpen på. Humlen lägger sig på botten ihop med det mesta av druvet efter 5 minuter. Lyckades sist kyla ner vörten till 10,5 grader på lite drygt 20 minuter, det hade knappt gått om jag inte kylt med pumpen samtidigt. Angående krossad malt så tycker jag att det känns lite fel att inte krossa den själv, lite dumt att kompromissa med den viktigaste ingrediensen när man har så dyrt bryggverk.