Problem med regulator

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Problem med regulator

Inlägg av Carlsson »

Hej,

I förra veckan så skulle jag koppla på en kolsyreflaska på min regulator.("Regulator med Trapetzadapter typ2", köpt från Humlegården för tre år sen.) Bild
Vid inkopplingen så small det plötsligt till, och började pysa ut rejält med kolsyra. Snabbt skruvade jag ur tuben ur regulatorn, och öppnade sedan upp regulatorn. Jag fann att ett membran spruckit. Jag beställde ett nytt membran, som jag fick hem häromdagen. Idag monterade jag dit membranet i regulatorn, men så fort jag kopplade in en ny kolsyreflaska till regulatorn, med det nya membranet, så "small" det igen. Och det nya membranet gick sönder med.
Jag såg förresten nu att manometern som mäter det ställda trycket till fatet "slagit i botten", och liksom varvat helt. Men om det är orsaken, eller något som orsakats av att membranet gick sönder, vet jag inte?

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Jag har haft regulatorn i ca tre år, och har inte haft några problem alls tidigare.
Användarens profilbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Problem med regulator

Inlägg av ErikT »

Hej.
Det du måste göra är att läsa på flaskan vilket tryck den håller när den är fylld (anges oftast i Bar eller Psi) och kolla vad din regulator klarar i maxtryck (Bar eller Psi), för mig ser det ut som om du överskrider regulatorns maxtryck och då löser övrtrycksskyddet ut.

/ErikT
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Det tror jag inte på. Det är nog inte första gången en sådan regulator används på en Sodaflaska. ;) Dessutom har han ju använt den i 3 år utan problem.
Låter som om något pajat eller hängt upp sig i din regulator.
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Hej.har du skruvat ut vredet som ställer trycket till fatet till noll? om du har ett högt inställt tryck så kanske därför det spricker.

mvh fajsen
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Ja, regulatorns vred var helt utskruvat (avstängt) vid bytena.

Jag testade att koppla på en kolsyreflaska som var typ kvartsfull i förrgår kväll. Det gick bätrre den här gången om än inte perfekt.
Membranet höll, men det som var mindre bra var att trots att jag stängt av regulatorn helt så var den inte avstängd. Det liksom läckte. Jag konstaterade att den "tillät" ett tryck på ca 1.3 Bar. Frågan är vad som skulle kunna vara orsaken till läckaget. Jag tycker att konstruktionen ser relativt enkel ut, det bör vara få saker som kan krångla.

Jag har nu köpt en ny regulator, men fick ett nytt problem på halsen. Jag kan inte få loss den "adapter" som regulatorn levererades med, för att kunna ersätta den med Trapetzadaptern. Någon som har ett tips för hur man kan bära sig åt för att lossa den? Både regulatorn och adaptern är av mässing, köpt från Humlegården.
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Hej .en bild säger mer än ord... :wink:

mvh fajsen
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »