Brygga Hefe Weizen

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Brygga Hefe Weizen

Inlägg av ecmik »

Tjena! Är på Gotland och testade Wisby Weisse för första gången. Sjukt god banansmakande veteöl.. Blev riktigt sugen på att försöka mig på denna ölstil och undrar bara ifall någon kan ge mig några ev. heads-up/bra att tänka på när man brygger weisse-öl?

Tänker mest på:

- tips på goda jästsorter och lämplig jästemperatur/jässchema
- eventuella "måsten" i bryggprocessen
- klarning/bottensats (ska man undvika att försöka klarna ölen? Den ska ju ha ett dis vad jag förstått..).

Tänkte köra på 55-60% vetemalt, 30% pilsnermalt och resten carapils 150. Humle Spalter Select och Tettnang.

Vore tacksam för lite tips. Har ni nåt mer i bakhuvudet så hojta gärna till! För er som inte druckit Wisby Weisse så kan jag rekommendera den. Den e go'! :)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Brygga Hefe Weizen

Inlägg av Weinkeller »

Weiss är en ganska enkel och rätt fram ölstil att brygga men det kan vara svårt att få till ölen till 100%.
Några knep.
*Enkel maltgiva, typiskt vete/pilsner undvik karamellmalt.
* Bara bittergiva, visst kan du lägga i sent men då tar du udden av weisskaraktären.
* Ferulsyrarast kan ge lite extra nejlika. Ibland bra och ibland dåligt. Anpassa mäsktempen efter jäst, Weihanstephanerjästen kräver lite högre mäsktemp då den jäser ut ganska torrt. Man vill inte ha en för tunn veteöl.
* Rätt mängd jäst och rätt jästemperatur. Jag föredrar ett rör/påse vid 20-23C men det beror på jästen en del.
* Kallkraschen hoppar jag över. Flaskjäsning så snart FG är stabilt.
* Drick färsk, bäst inom två månader från bryggdatum. Vid 65dagar är det dags för pension.

Slutligen kolla Lindhs blogg han är lite av en Weissfetichist och kan aldrig få för lite av just skumbanan.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Stabilt! Mycket bra!

Det enda jag reagerar lite på är den tidiga flaskjäsningen: blir det inte extremt mycket bottensats i flaskorna om inte ölen får sitta och sedimentera lite och gärna i kyla? Det jag trodde innan nämligen var att en Weiss-öl är i grunden är ganska klar, men man skapar grumligheten genom att hälla med bottensatsen? Och är då bottensatsen enorm i flaskorna så blir det kanske för mycket av "det goda"..?

Jag får ganska ofta med mycket bottensats (enligt mitt eget tycke i alla fall) så jag tänker att det kanske kan bli ett problem här i mina kommande Weiss-bryggningar.. ;)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

En smaksak såklart. Jag struntar bara i att hälla med all jäst vid servering. Lite jäst vill jag ha med pga smaken men inte hela bottensatsen. Så länge ölen är färsk så ger det ingen tråkig smak heller. Ölen nedan är bryggd med WLP380 25/3 och flaskad efter 9 dagar.
Bild
1 . Bottensatsen 2. Upphälld försiktigt. 3-4. Med lite jäst tillsatt från flaskbotten.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Brygga Hefe Weizen

Inlägg av ecmik »

Okej! Ser smarrigt ut.. :) Men jag antar att en Weiss inte blir sämre av att sitta som vanligt i kyla för att få ner bottensatsen lite ändå..? För i så fall kör jag på det. Skönt att få ner den mängden när man ger bort öl till folk som inte kan nåt om hemmabyggd öl.

Tack för tipsen! Ska kolla in Lindhs blogg också! Ha det!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

En bra veteöl är grumlig direkt ur flaskan eller fatt. De stora drakarna filtrerar bort jästen och har sedan i lagerjäst i flaskan för längre hållbarhet. Det ger sämre veteöl som är blankare i början och jästen fastnar i bottnen på flaskan så man måste skaka loss den. Ja jag är någpt besatt av veteöl så ett besök på min blogg är kanske att rekommendera. Jag borde skriva ett större inlägg om veteöl generellt men har inte tiden just nu. Kanske i sommar... Prost!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Brygga Hefe Weizen

Inlägg av ecmik »

Ska kolla din blogg och nörda in lite! Har just druckit upp sista droppen av Wisby Weiss för andra gången och jag måste säga att den e sjukt go! Banansmaken är riktigt nice! Vart ligger den på din Weiss-skala, Lindh?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Bra för att vara svensk men det var länge sen jag drack den så med viss reservation för tidens tand. Det är stor skillnad på hefeweizen i närheten av bryggeriet (södra tyskland) mot när de färdats hit och stått på något centrallager nån månad. Trodde inte det var samma öl nör jag drack dom färska.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Hade varit kul att testa en riktigt färsk!
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Vilken veteölsjäst skulle ni som gjort detta ett tag rekommendera för någon som brygger sin första veteöl?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jonas Johnsson skrev:Vilken veteölsjäst skulle ni som gjort detta ett tag rekommendera för någon som brygger sin första veteöl?
Wyeast Weihenstephan Weizen 3068, smackpacken brukar vara riktigt pigga.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Efter att ha dömt klass 6 Veteöl i helgen så får jag säga att jästval + rätt jästmängd + rätt jästemperatur är nyckeln till en riktigt schysst veteöl.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Är 20-21c ett bra val med 3068:an om man vill ha den fruktig och bananig?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Det skulle jag nog säga. Med 20-21 i omgivningstemp kommer du kanske ha en 22-23 i tunnan, vilket är inom spannet. Kolla Humlegården för lite mer info om esterproduktion:
http://shop.humle.se/jast/veteoljast-be ... -activator

Två enkla riktlinjer som jag känner för veteöl och jäst:
1. Ha inte för mycket jäst. Det leder till låg esterproduktion.
2. Ha inte för lite jäst och för hög temperatur, då finns det överhängande risk för oönskade fenoler.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag kan kontrollera jästemperaturen så då satsar jag nog på 21c. Har ni nåt att säga om vattenbehandling och så?
Skriv svar