Hjälp, Fryst ölen under kallkrasch

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare

Hjälp, Fryst ölen under kallkrasch

Inlägg av Ölamatören »

Jag har skaffat en ny kyl och satte in min öl efter jäsning på kallkrash. Absurdt nog vekar min nya kyl också dubbla som frys för den har lyckats frysa ölen.Då har jag ställt in 2 st jäshinkar med 5,8% öl, 16 liter per hink.

Är ölen totalförstörd nu tror ni, eller är det bara att låta den tina och fortsätta som tänkt? Den är tänkt att serveras på SM om en vecka...
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Hjälp, Fryst ölen under kallkrasch

Inlägg av Grindcrusher »

Har läst en del vittnesmål från andra som gjort samma sak, de har sedan berättat att ölet blivit gott och kristallklart.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

En av förra årets SM-vinnare i Folkets Val råkade ut för samma sak. Men han tinade bara ölen och den var kalasgod. Så jag tror inte du behöver oroa dig.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Det ska inte vara några problem. Jag råkade frysa en back tripel, massa jäst slurry och massa belgisk fin öl.. Några sprängdes, men dom andra är fina..
Innan kolsyra borde vara betydligt bättre än efter.. Råkade du som mig ställa nåt för hålet i ryggen på kylen eller?? Inte smart att packa en plastlåda tätt där i mot märkte jag..
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Det har hänt mig flera gånger att jäshinken har fryst! (Nej, kylen står inte hemma...) De ölen har jag tappat på fat och de har inte märkts någon smakskillnad. Om jag skulle tappa på flaska skulle jag nog gardera mig med lite ny jäst för kolsyrejäsning.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jonel skrev:Det har hänt mig flera gånger att jäshinken har fryst! (Nej, kylen står inte hemma...) De ölen har jag tappat på fat och de har inte märkts någon smakskillnad. Om jag skulle tappa på flaska skulle jag nog gardera mig med lite ny jäst för kolsyrejäsning.

Jag håller med om jästen. Men förutsätter cornykegs då TS ska servera på SM..
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Jag har gjort samma sak! Det enda jag upplevt är svårigheten med att få kolsyran till rätt nivå efter "fryset". Men ölen kommer bli kristall klar i alla fall! Smaken påverkas inte nämnvärt, förutom att smaken av humlen mattas av lite.
Observera att detta är mina högst personliga erfarenheter!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Grym
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grym »

Ännu en här som lyckats med detta! Det hände i samband med en dipa som redan låg på 9 % ABV. Med den chock som slog till så tappade jag upp på fat omgående och resultat blev att det låg genomskinlig slush Ice is kvar jäskärlet. Någon form av frysdestillering måste ha skett då man tappade fattningen efter ett glas öl. Sjukt god och grymt smakrik, den tappade dock en del i humlearom, men den tjänade i ABV!
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölamatören »

Tack för alla svar. Blev klart som tusan när jag tappade om det efter tining.

Tyvärr är tanken med ölen humlefokus och det vekar blivit lite lidande av detta, men men..... Jag har iaf något att servera på SM, även om den tappade lite "udd"
Skriv svar