Snedställd jäshink = alternativ till konisk jästank?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Snedställd jäshink = alternativ till konisk jästank?

Inlägg av Benkaftw »

Hej på er

Tänkte dela med mig av en liten idé jag fick och genomförde vid senaste bryggningen av en oatmeal stout.
Som säkerligen många av er tänkt när de stått och antingen tappat över till jäshinken eller ska tappa på flaska, önskade jag mig en konisk jästank för att underlätta separationen av bottensatsen efter jäsningen.
Vid just överföringen till jäshinken insåg jag att hinken skulle kunna ställas på "sned" under jäsningen, och på sätt efterlikna en konisk jästank/fat (nåja, så gott som iallafall...).

Sagt och gjort, efter en halvtimme i verkstan föddes denna fula skapelse:
Bild

Efter primärjäsningen på cirka 2 veckor blev resultatet såhär:
Bild
Som ni ser är det mesta av bottensatsen på motsatta sidan av kranen. Fortfarande var en del grums suspenderat i ölet och bottensatsen var heller inte lika solid som jag förväntat mig, därav den lilla delen öl som är kvar.

Efter cirka 2 veckors sekundärjäsning såg det ut såhär efter tappning:
Bild
Nu gick det att få ut all öl till flaska utan att behöva ta någon större hänsyn till att bottensatsen skulle åka med. Den här gången var också bottensatsen mer solid och det som ser ut att ha flutit ut mot kranen var det lilla som sköljde med när jag tippade på fatet under sista flaskan.
Observera att man får ta det väldigt försiktigt vid flyttning av fatet, t.ex. inför flaskning, så att inte bottensatsen flyttar på sig eller löses upp.

Det här har säker gjorts förut, försökte göra en sökning dels här på forumet men även på Google, kunde dock inte riktigt hitta något liknande.
Tänkte åtminstone dela med mig av en idé och erfarenhet som förhoppningsvis kanske kan ge inspiration till fler roliga ideer :)

Brew on!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Snedställd jäshink = alternativ till konisk jästank?

Inlägg av Bee »

Jodå, tanken har slagit mig men sen har det aldrig blivit av att prova.
Snygg ställning! Nu när du gjort det kanske jag också får tummen ur.
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Smart. Väl värt att testa. Helst skulle man ju ha någon form av "skruv" som gjorde att man långsamt (möjligen över några dagar) "reste" kärlet till stående -- typ som Remuage i champagnetillverkning.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Men får ni så mycket fällning att ni måste luta hinken? Jag kan alltid tappa direkt från kran utan att jästen följer med. Sen får jag luta hinken försiktigt mot slutet för att få med det sista utan att jästen följer med.
Poängen med cylindrokoniska jäskärl är väl den understa kranen där man kan tappa ur druv och jäst. Men det kräver en lutning på 60 grader har jag läst.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

fredrik.stahl skrev:Men får ni så mycket fällning att ni måste luta hinken? Jag kan alltid tappa direkt från kran utan att jästen följer med. Sen får jag luta hinken försiktigt mot slutet för att få med det sista utan att jästen följer med.
Poängen med cylindrokoniska jäskärl är väl den understa kranen där man kan tappa ur druv och jäst. Men det kräver en lutning på 60 grader har jag läst.
För egen del är det bara uppfinnarjocke i mig som funderar. Jag har inte problem med fällning när ölet tappas på fat. Jag använder autosifonen och vinklar hinken mha en tjock rundstav som rullas in allt eftersom, för att komma åt så mycket som möjligt av ölet.
Skriv svar