Tänkte dela med mig av en liten idé jag fick och genomförde vid senaste bryggningen av en oatmeal stout.
Som säkerligen många av er tänkt när de stått och antingen tappat över till jäshinken eller ska tappa på flaska, önskade jag mig en konisk jästank för att underlätta separationen av bottensatsen efter jäsningen.
Vid just överföringen till jäshinken insåg jag att hinken skulle kunna ställas på "sned" under jäsningen, och på sätt efterlikna en konisk jästank/fat (nåja, så gott som iallafall...).
Sagt och gjort, efter en halvtimme i verkstan föddes denna fula skapelse:

Efter primärjäsningen på cirka 2 veckor blev resultatet såhär:

Som ni ser är det mesta av bottensatsen på motsatta sidan av kranen. Fortfarande var en del grums suspenderat i ölet och bottensatsen var heller inte lika solid som jag förväntat mig, därav den lilla delen öl som är kvar.
Efter cirka 2 veckors sekundärjäsning såg det ut såhär efter tappning:

Nu gick det att få ut all öl till flaska utan att behöva ta någon större hänsyn till att bottensatsen skulle åka med. Den här gången var också bottensatsen mer solid och det som ser ut att ha flutit ut mot kranen var det lilla som sköljde med när jag tippade på fatet under sista flaskan.
Observera att man får ta det väldigt försiktigt vid flyttning av fatet, t.ex. inför flaskning, så att inte bottensatsen flyttar på sig eller löses upp.
Det här har säker gjorts förut, försökte göra en sökning dels här på forumet men även på Google, kunde dock inte riktigt hitta något liknande.
Tänkte åtminstone dela med mig av en idé och erfarenhet som förhoppningsvis kanske kan ge inspiration till fler roliga ideer
Brew on!