Styra effekten på värmeelement

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Styra effekten på värmeelement

Inlägg av davgus »

Har ett hembyggt rims som jag styr med PID och värmeelement från Peco Service på 2,4kw. Tycker dock att det bränner på lite för mycket under mäskning så temperaturen stiger för mycket.
Finns det någon bra lösning för att kunna styra effekten på elementet? En switch typ som på Grainfather hade väl varit det bästa.
e-mil
Nybryggare
Nybryggare

Re: Styra effekten på värmeelement

Inlägg av e-mil »

Bult
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bult »

Hej.
Jag kör med en voltregulator (fasvinkelregulator). Funkar som en dimmer fast tål mer effekt. Köpte min på Elfa men finns billigare på ebay.
Sen har jag en effektmätare från öb för att se hur många watt jag brassar på med.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Bult
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bult »

Edit:
Kanske blir fel ihop med din pid, men ett bra tips till andra som bara vill kunna reglera effekten på sin elpatron.

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Nu vet jag inte hur din utrustning ser ut men rent idémässigt så kunde en uppkoppling med två pecoelement (!) fungera. Med ett gäng strömbrytare skulle man då kunna seriekoppla dessa två i något läge (halva effekten mot ett ), köra med ett element i ett annat och kanske två parallellkopplade i ett tredje (dubbla effekten).
Björn Petersson
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Bult skrev:Hej.
Jag kör med en voltregulator (fasvinkelregulator). Funkar som en dimmer fast tål mer effekt. Köpte min på Elfa men finns billigare på ebay.
Sen har jag en effektmätare från öb för att se hur många watt jag brassar på med.
Förlåt att jag lånar tråden men det här skulle jag vilja veta mer om! Vilket engelskt ord skall jag söka efter på ebay? Kopplar man ihop effektmätaren och fasvinkelregulatorn på något sätt?

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

Misstänker att det är något i den här stilen som Bult menar. Drosslarna som krävs för dom effekter du antagligen vill kontrollera kostar en smärre förmögenhet dock.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

kamelryttarn skrev:Misstänker att det är något i den här stilen som Bult menar. Drosslarna som krävs för dom effekter du antagligen vill kontrollera kostar en smärre förmögenhet dock.
+1 på det. Solid state relä är att föredra.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

Litet förtydligande ifall någon misstar ebay-länken för ett vanligt solid state-relä. Det är en Triac-dimmer som slår på någonstans under sinuskurvans "våg" och slår av vid nollgenomgången. Dom är som elakast vid 50% eftersom man då går från noll till max-spänning under mycket kort tid och man sätter en spole i serie med lasten för att mildra påslaget.

Artikeln på länken kopplas alltså inte till PID eller annan styrning utan det enda som krävs utöver enheten (bortsett spolar) är en potentiometer.

(Jag har ingen aning om ifall det är ett dylikt relä Bult har köpt från Elfa eller någon helt annan form av styrning)
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Bult skrev:Jag kör med en voltregulator (fasvinkelregulator). Funkar som en dimmer fast tål mer effekt
En sån här är det väl ungefär
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=332
Björn Petersson
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

I den här manualen finns en ganska bra och lättbegriplig skiss på ett passande filter med spolar och avstörningskondingar.
Skriv svar