Duktig på matte?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Duktig på matte?

Inlägg av oskars »

Hej!

Ponera att en 2kW kokplatta körs utan termostat och pressar upp 25l vatten till kok från 60°C till 100°C på typ 30minuter.

Hur många W krävs för att hålla vattnet kokandes när väl kokpunkten uppnåtts? Vilka parametrar spelar in?

/ O
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Duktig på matte?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Värmeförlusterna från sidan av grytan och ångavgång är det som kostar. Vid en totalt isolerad gryta (vilket är i princip omöjligt) behöver du inte tillföra någon mer energi när väl önskad temp uppnåtts.
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

Ah, ja så klart det är så.

Undrar om en normal kastrull isolerad med liggunderlag men utan lock kommer upp i 75% effektivitet eller om det rentav kan va mer?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Det är inte riktigt rätt. Det krävs en konstant energi för att omvandla vatten från flytande form till gas. Helt rätt att ingen energi går åt att konstanhålla temperaturen om förlusterna är 0. Men koka kommer det inte göra om man inte tillsätter energi.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jo du har rätt, det kokar inte om det inte är en fasövergång till ånga. Vatten i ett slutet system förångas inte mer än vad trycket i systemet tillåter det att göra.

@Oskars
Bara att ha locket på glänt gör mycket för att minska energiförlusterna. Att ha locket helt av kostar på, med stort bortkok och större energikostnad. Har du locket på glänt så kommer merparten av vattnet som förångas att kondenseras på undersidan av locket och återförs till grytan. Värmebufferten mellan lock och vattenytan är också fördelaktig.
Har aldrig funderat på varför men jag skulle tro att det är därför mäskkärlen ser ut som dom gör på bryggerier, en upp och nervänd tratt i snyggt polerad koppar.
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

Fast man ska väl ha locket av när man gör koket efter mäskningen? :D

Skickat från min iPhone med Tapatalk
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Ja, inget lock under kok. Sägs det.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Var skrev jag att locket skulle vara på?
På glänt är inte locket på. Eller?
Jag har det på glänt och jag har ingen DMS trots att jag brygger lager och kokar i 90 minuter.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det sägs så ja, men jag tror själv det är ett spöke (tror inte särskilt mycket på HSA heller för den delen...). Så länge det inte är ett helt slutet system, så att ånga kan lämna grytan, tror jag inte det är ett problem att koka med lock på.
Det kommer gå åt mindre energi, man kommer få mindre bortkok och en viss del kommer att kondensera på locket och återföras till vörten. Detta borde man kunna kompensera för med ett längre kok istället.
Det finns säkert de som skriker DMS högt åt tanken på att koka med locket på, men är det någon som har gjort en relevant jämförelse? Jag tänker mig kanske en lättare lager där man delar vörten och kokar ena halvan i 90 minuter utan lock och andra i säg 120 minuter med lock?
Den stora vinsten vore naturligvis att kunna koka en 25-30 liter batch på ett vanligt 10A uttag.
Jag skulle själv vilja prova detta och dessutom leda ut ångan till en kondensor, för att slippa merparten av den, då jag inte har möjlighet till utsug där jag brygger. Är kokkärlet tätt (förutom ångporten då), så blir dessutom potentiella överkok ganska lättstädade, då allt bös trycks ut genom kondensorn istället.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

bryggapa skrev: och dessutom leda ut ångan till en kondensor
Med lock men med utlopp till en kondensor eller utsug blir väl effekten nästan samma sak som att koka utan lock. Jag har i princip aldrig kokat helt utan lock och DMS har jag (hittills) inte märkt av i slutänden. Kondensor har jag i tankarna för att minska ångbastueffekten med igenimmade fönster i lägenheten.
Björn Petersson
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag provade med ett 30-minuters kok nyss med locket på glänt och så vitt jag kan känna finns det ingen DMS i den ölen. Tänkte jag skulle testa lite mer hur långt man kan gå vad gäller DMS och HSA, det finns ju dom som säger att det är lite av ett spöke som du är inne på. Bland annat Brülosophy har ju gjort rätt extrema tester utan att märka negativa effekter. Om det han hävdar stämmer så borde man kunna förenkla och förkorta bryggprocessen en hel del.
Kondensor förresten, hur bör en sådan konstrueras för att bli så bra som möjligt, kan man ta innanmätet ur en gammal torktumlare och bygga om? Någon som har en länk till ett hembygge?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Kondensor går väl att lösa på flera sätt, själv har jag tänkt att bygga en motströmskylare och leda in ångan från ett hål i locket med en silkonslang till den. Sedan pumpa runt kylvatten i ett slutet system, med en billig datorradiator med fläktar för att kyla returen.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Som av en händelse dök faktiskt radiatorn upp med posten idag också.
350 bagis från ebay :)

Bild

Hoppas den duger till att knäcka iaf merparten av ångan.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Gör gärna en "how to"! Jag skulle också vilja bli av med vattenångan på något vis. Har provat med badrumsfläkt men det blir för klent. Har funderat på köksfläkt från Ikea.
Vad är fördelarna med kondensor kontra fläkt/utsug?
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

pettersson80 skrev:Gör gärna en "how to"! Jag skulle också vilja bli av med vattenångan på något vis. Har provat med badrumsfläkt men det blir för klent. Har funderat på köksfläkt från Ikea.
Vad är fördelarna med kondensor kontra fläkt/utsug?
Håll inte andan medan du väntar på något slags resultat från min sida. Har många idéer och påbörjade projekt :)
Kan meddela direkt att ikea köksfläkt inte heller är tillräckligt...
Som sagt, största fördelen borde vara att få ett tillräckligt bra kok på 10A säkring även med fullstora batcher. Sen då att slippa ångbastun om man saknar utsug. Du kanske slipper tappa mobilen i koket när du försöker ta kort på det... Samt då ev. mindre kladd vud ev. överkok.
Ärligt talat finns det väl inga direkta fördelar om man har utsug...
Skriv svar