Steriliserings fail!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Babalibu
Satsbryggare
Satsbryggare

Steriliserings fail!

Inlägg av Babalibu »

Halloj!

Jag har precis gjort min första batch av ölsatsen Thors Special gravity lager, min första bryggning någonsin. Nu slog det mig att jag glömde sterilisera kastrullerna :doh: jag använde när jag hällde på kranvattnet (kallt) i jästunnan.. Blir galen av tanken att den kommer att infekteras.. någon som tror att det finns chans att den klarar sig? Var ju ända en ren kastrull, är det så jädrans känsligt?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Steriliserings fail!

Inlägg av Patrik-b »

Omöjligt att svara på. Hoppas det går bra.
Freppan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freppan »

Jag är ganska övertygad om att det kommer gå bra. Har varit med om värre missöden än så utan att ölet blivit infekterat. Så ta det med ro.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Freppan skrev:Jag är ganska övertygad om att det kommer gå bra. Har varit med om värre missöden än så utan att ölet blivit infekterat. Så ta det med ro.

Håller med, dylika misstag höjer kanske risken en smula, men den är fortfarande låg.
Babalibu
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Babalibu »

Det var någorlunda betryggande att hör MEN har nu bestämt mig att sätta igång med en ny batch av något annat slag imorgon, klarar inte av tanken att sitta här o vänta och sen inte få ut något av sitt hemmabrygg om några veckor för ett sådant misstag! Annat fel får ske, men inte att man tabbar sig med steriliseringen!

Tack för er uppmuntran!
Barrett
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Barrett »

Nu har jag gjort ngn extraktbryggning, så jag undrar varför man öht ska ha kallvattnet i jäshinken till? Spä till rätt OG?

Oavsett så borde man väl använda kokat, avsvalnat vatten. Då behövs ju heller ingen annan sterilisering av grytorna.

MVH / Nyfiken
Babalibu
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Babalibu »

Jag blandade kallt för att temperaturen skulle landa rätt i jäshinken innan jästen åker in.. kände också att man kanske skulle använt avsvalnat men det hade tagit timmar att låta det svalna innan man kör ner det.
Barrett
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Barrett »

Menar du att du spädde med kallvatten enkom för att få ner temperaturen?
Babalibu
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Babalibu »

Jepp och för att komma upp till 23l naturligtvis. Gjorde nedan färdiga ölsats så det var typ bara det som skulle göras, väldigt smidigt.

http://bryggbolaget.se/sv/olsatser/bull ... lager.html
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Jag spär också med "okokt" vatten när OG är för högt. Brukar bli bra ändå. Bara jäsningen kommer igång så är vörten ingen lätt plats för bakterier att överleva i.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Denna diskussion har vart uppe ett par gånger förut. Kommunalt dricksvatten är i princip bakteriefritt. Att man skulle åka på en infektion från vattnet i sig är inte troligt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

niklas_n skrev:Denna diskussion har vart uppe ett par gånger förut. Kommunalt dricksvatten är i princip bakteriefritt. Att man skulle åka på en infektion från vattnet i sig är inte troligt.

Nej, men kranar, munstycken etc kan vara fulla av bakterier i stället. Kan man så är det onödigt att chansa även om det oftast fungerar.
Skriv svar