Vi har en Wilfa Kokplatta 2000W:
- Effektfull enkelhäll på 2000W med steglös termostat.
- Kokplattan värms snabbt och har 18,5 cm i diameter.
- Kontrollampa och gummifötter.
- Mått (hxbxd): 5x26x27 cm.
Jag vill bygga en termostat med STC-1000 istället. Behöver jag koppla bort termostaten på kokplattan för att det ska fungera? Såg en annan tråd om någon som kopplat bort termostaten på sin kokplattan och då gick kokplattan sönder. Det vill jag inte
Jag har förbikopplat termostaten på min Wilfa kokplatta. Samt även ett relä för överhettning. Plattan var totalt värdelös då den stängdes av precis när det börjat koka och tar sedan ett par minuter på sig att slå på igen. Hur länge det kommer funka vet jag inte med det kokar bra nu. Styrning med en STC borde inte vara några bekymmer alls, skall ni cirkulera vörten?
Vi är nybörjare och jag kan inte riktigt ge svar på om vi ska cirkulera den eller inte. Men, jag tror inte det Inte när den ska koka med humlen iaf. Kanske vid mäskningen. Men det där löser vi
Har du exakt samma kokplatta? Då rekommenderar du alltså att vi gör den modden på kokplattan för att kunna komma upp i vettig koktemperatur? Kör du ingen styrning alls nu när du kopplat för bi både termostat och överhettningsskydd?
Jag har exakt samma platta. Om ni inte skall cirkulera så ser jag ingen nytta med att köra med en STC. Jag vet inte om jag rekommenderar att göra dessa mods, då den troligtvis inte kommer hålla i all framtid om man gör så, men jag gjorde det och det har funkat för mig.
När jag körde mindre satser med Biltemagrytan, 25l, så mäskade jag in så att jag erhöll rätt temperatur och virade sedan in kastrullen i en filt. Håller temperaturen ganska exakt i 60 minuter. Om ni inte cirkulerar vörten kommer det troligtvis att bränna i botten och temperaturen kommer vara väldigt ojämn i grytan.
Jag tror att han menar att utan cirkulation så är det bättre att skippa värmekälla i mäskningen och bara isolera kärlet istället. Utan cirkulation får ni bara en ojämn temperatur, dålig repeterbarhet och förmodligen sämre öl. Ska ni inte ha en pump så isolera grytan med liggunderlag och ha plattan avstängd under mäskningen, betänk också att det finns en tröghet i den typen av plattor vilket kan leda till svårighet att kontrollera temperaturen med en termostat, jag säger inte att det inte funkar efterssom jag inte har testat men om man värmer 20l vatten på en sån platta och stänger av vid 70grader så är vattnet 72 grader efter några minuter...
knox skrev:Jag tror att han menar att utan cirkulation så är det bättre att skippa värmekälla i mäskningen och bara isolera kärlet istället. Utan cirkulation får ni bara en ojämn temperatur, dålig repeterbarhet och förmodligen sämre öl. Ska ni inte ha en pump så isolera grytan med liggunderlag och ha plattan avstängd under mäskningen, betänk också att det finns en tröghet i den typen av plattor vilket kan leda till svårighet att kontrollera temperaturen med en termostat, jag säger inte att det inte funkar efterssom jag inte har testat men om man värmer 20l vatten på en sån platta och stänger av vid 70grader så är vattnet 72 grader efter några minuter...
Precis så, enligt min erfarenhet är det totalt värdelöst att försöka hålla tempen under mäskningen utan att cirkulera vörten. Eftersom mäsken troligtvis kommer att skikta sig så kan det mycket väl vara 82 grader nere på botten i grytan och 68 i toppen. Värm upp till önskad temperatur + kompensation för den kalla malten och isolera sedan kärlet och låt det stå utan värmekälla tills mäskningen är klar.
Ah, jag förstår tankegången. Men vi kommer väl antagligen röra runt lite, och cirkulera lite granna (tappa och hälla tillbaka). Så helt stilla kommer det inte få stå!
oskars skrev:Ah, jag förstår tankegången. Men vi kommer väl antagligen röra runt lite, och cirkulera lite granna (tappa och hälla tillbaka). Så helt stilla kommer det inte få stå!
Du jag vet faktiskt inte. Har dålig koll. Tur att vi är tre som ska göra detta Jag försöker planera roliga tekniska lösningar bara. Ju mer man brygger ju mer kommer man lära sig vad man faktiskt behöver!
Hehe, visst kan man slafsa till det om man vill men jag tror inte det blir bättre öl för det.
Vanligaste förfarandet när man gör en enstegs infusionsmäskning är att man värmer upp runt 2l vatten/kg malt. Till 8-10 grader varmare temperatur än vad mäsken skall hålla. Sedan mäskar man in och kontrollerar att man erhållit rätt temperatur, har man inte det så kan man tillsätta lite varm- eller kallvatten för att korrigera temperaturen. Sedan låter man det stå under mäskningen, kanske öppnar locket och rör nån gång. Sedan när man mäskar ur så bör man cirkulera vörten ett tag tills den är blank och fri från drav.
Jag kopplade helt sonika förbi överhettningsskyddet och termostaten. D.v.s. anslöt fas och nolla direkt till plattan. Sen om det är bra för plattan eller inte törs jag inte svara på, men varmt blir det och kok med 25l Biltemakastrull är inga problem.