Ställa in mitt mäskschema i Brewsmith - hur?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Ställa in mitt mäskschema i Brewsmith - hur?

Inlägg av seasteel »

Hejsan,

Har till sist äntligen skaffat Beersmith och försöker lära mig hur programmet fungerar. Att ställa in mina kastruller var ju lätt, att bygga recept är också lätt. Lyckades också klura ut hur man importerar malt från MaltMagnus sortiment.

Men jag begriper inte hur jag ska ställa in mäskningen så att det blir som jag vill ha det. Jag mäskar som följer:

Jag har malt i en biab-påse som jag har i en 20L (i förväg uppvärmd) kylväska. Jag fyller på med 8,5 vatten, ca 75Gr. Efter 30 minuter fyller jag på med 1 liter kokande vatten. Efter ytterligare 30 minuter blir det 1liter till. Efter 90 minuter häller jag över vörten i kastrull. Jag häller sedan 10,5L vatten, 77 gradet på maltpåsen i kylväskan och låter det stå i 30 minuter. Under tiden påbörjar jag koket med vörten jag silade av i första steget. Så man kanske skulle kunna kalla det en form av Maxi-biab.

Ovanstående förfarande passar bra för mig, min utrustning och mitt kök. Har bryggt på detta sätt över 20 gånger och får på 2,8kg malt ca 13,5L vört ned i jästunnan med en OG på ca 1050 (+/- 5). Det går säkert att förfina och förbättra på alla sätt och vis, men det är nu inte det jag vill ha hjälp med i denna tråd.

Jag vill helt enkelt kunna ställa in Brewsmith så att den använder mäskning så som jag beskrivit ovan när den beräknar bryggningarna. Jag vill inte att Brewsmith ska berätta för mig hur jag ska göra, jag vill att Brewsmith ska göra som jag defacto gör. Jag förstår att jag kanske måste slå ihop vattnet i steg 1, dvs att första steget anges som 10,5L vatten vid ett och samma tillfälle.

Jag tänker bara använda Brewsmith till att testa recept, så att jag kan få en uppfattning om SG, IBU och färg baserat på min utrustning och mitt mäskschema.

Jag har nu testat alla möjliga olika varianter på mäskning i BS, men hur jag än gör så blir det inte som jag vill. Så tar tacksamt emot alla tips och råd på hur jag ska göra för att få BS att förstå hur jag gör.

Mvh

Lasse
Mart
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Ställa in mitt mäskschema i Brewsmith - hur?

Inlägg av Mart »

Du skriver ingenting om vad du gjort för inställningar i Beersmith för mäskningen.

Jag satte ihop en mäskprofil baserat på hur jag tolkar din beskrivning, men jag kanske missförstår dig.
seasteel.jpg
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Jag ber om ursäkt att jag hoppar in här men hur fick du in MMs malter i BS?
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Hej Mart,

Det ser helt rätt ut och det är obegripligt att jag inte lyckades klura ut det själv. Tror jag försökte göra det allt för krångligt. Får skylla på min novisa kunskapsnivå i BS. Tack, ska testa lite ikväll när jag sitter vid "bryggar-datorn".
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Mälte skrev:Jag ber om ursäkt att jag hoppar in här men hur fick du in MMs malter i BS?

Hejsan,
Ladda ned filen med maltsorter från MMs hemsida. Öppna den i BS. Ställ dig på den malt du vill ha in i BS och kopiera (dvs tryck ctrl+c). Ställ dig sedan i maltlistan i BS och gör en "paste".

Det går säkert att importera hela listan på något sätt, men har inte lyckats med det. Kanske någon BS-guru kan ge tips och råd om det?

/lasse
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

seasteel skrev:[quote="Mälte"]
Jag ber om ursäkt att jag hoppar in här men hur fick du in MMs malter i BS?

Hejsan,
Ladda ned filen med maltsorter från MMs hemsida. Öppna den i BS. Ställ dig på den malt du vill ha in i BS och kopiera (dvs tryck ctrl+c). Ställ dig sedan i maltlistan i BS och gör en "paste".

Det går säkert att importera hela listan på något sätt, men har inte lyckats med det. Kanske någon BS-guru kan ge tips och råd om det?

/lasse[/quote]

Tack!
Vore toppen om man kunde lägga in alla på en gång.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag tror att det ska gå alldeles utmärkt att markera alla och kopiera.

Ursäkta övertydligheten...
Markera alla: Ctrl-A
Kopiera: Ctrl-C
Byt fönster
Klistra in: Ctrl-V
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Bee skrev:Jag tror att det ska gå alldeles utmärkt att markera alla och kopiera.

Nu åker dumstruten på här hemma om det visar sig stämma. :oops:

/lasse
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

hehe, inte lika dumt som när jag konverterade all SHBFs stiltyper från beerXML till BS format mha macro i emacs, för att sedan bli varse att man kan köra import-copy-paste direkt av beerXML i BS.. :D
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Mart skrev:Du skriver ingenting om vad du gjort för inställningar i Beersmith för mäskningen.

Jag satte ihop en mäskprofil baserat på hur jag tolkar din beskrivning, men jag kanske missförstår dig.

Testade att brygga idag med ditt förslag som bas. Det blev inte helt som jag ville ha det, MEN det hjälpte mig att förstå lite bättre för hur BS fungerar så jag fick till ett schema som är tillräckligt nära det jag vill ha. Tack för hjälpen!

/Lasse
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Bee skrev:hehe, inte lika dumt som när jag konverterade all SHBFs stiltyper från beerXML till BS format mha macro i emacs, för att sedan bli varse att man kan köra import-copy-paste direkt av beerXML i BS.. :D

Ajdå men LOL ;-)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Det går även att ladda in add-ons. Viking malt finns bl.a. MM har många sorter därifrån.
robban_hag
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av robban_hag »

Bump!

Lägga in malt från MM gäller det bara PC Beersmith eller går det i mobilvarianten också?

Mvh
Robban
Skriv svar