Hej!
Länge sedan man loggade in här! Ska börja brygga igen.
Här på wikin finns det en PDF som beskriver ett minimalt bryggverk med hjälp av hinkar och spisplattor. Vid mäskning så är det mellan 65-70 grader man ska hålla under 60 minuter. Vid lakning så är det 78 grader man ska hålla. Vid laktiden så är det ca 20 minuter. Det är ca 1.5 liter per minut. Stormkoket är 60 minuter. Kylningen ska gå så snabbt som man kan till 20 grader.
Då undrar jag om detta är konstanta värden eller om det är bara anpassat för vissa respekt?
Kan man köra med dessa värden på alla recept som finns i receptdatabasen, eller kräver vissa recept att man lakar under längre tid eller man har mäskning under 60 eller mer än 60 minuter?
Håller på bygga reglersystem och då tänkte jag bara sätta fasta värden i en mikroprocessor som ska styra processen. Det blir alltså ingen input där man får välja mäsktemperatur, mäsktid, laktid, laktemperatur, stormkokstid osv. Det är av svårighetsskäl då det ska ske med något som heter Arduino + Simulink.
Mvh
Är det alltid konstanta temperaturen vid minimal bryggning?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Är det alltid konstanta temperaturen vid minimal bryggni
Jag är ingen erfaren bryggare, men skulle säga att laktiden är tämligen konstant, men snarare 30-40 minuter. Mäsktemperaturen är väldigt avgörande för vilken typ av öl man vill ha och kan variera från kanske 64 grader för torra öl med tunn kropp till 67 grader för maltiga och aningen söta sådana med kraftig kropp. Jag har kört i 72 grader när jag gjort lättöl, grejen är att man vid högre temperatur får ut mindre mängd jäsbart socker. Koktiden kan också variera i olika recept, jag har hört talas om en halvtimme, men annars är väl 1 timme nedre gräns och sen vet jag inte riktigt vad övre gränsen är. Pilsner kör jag ofta i 1 1/2 timme. Lakningstemperaturen har jag inget att säga om, 78 grader är väl det som brukar vara regel. Sammantaget, om du inte kan variera mäsktemperaturen känns det som att du blir väldigt låst till en viss öltyp.
True hop and love
Okej! Tack!
Då vet jag att jag måste ha en input någonstans
Då vet jag att jag måste ha en input någonstans
Så kyltemperaturen, kyltiden, laktiden kan man sätta som konstant. Då sätter jag kyltemperaturen till 20 grader och kyltiden så snabbt som möjligt. Laktiden sätter jag då till 30 minuter.
Och laktemperaturen är låst till 78 grader kan man säga?
Då är det bara mäsktiden, mäsktemperaturen och koktiden som är variabel? Om jag har uppfattat dig rätt?
Och laktemperaturen är låst till 78 grader kan man säga?
Då är det bara mäsktiden, mäsktemperaturen och koktiden som är variabel? Om jag har uppfattat dig rätt?
Beklagar sent svar, har inte varit inloggad på ett tag. Ja, du har fatat mig rätt om du bara ska brygga ale. Då skulle jag mena att du alltid kan kyla vörten till 20 grader, sen kan jästemperaturen avvika från det med någon/några grader. Men vill du kunna brygga lager så måste du kunna kyla till lägre temperaturer, typ 12-15 grader. Annars blir det inte bra, jag vet av bitter erfarenhet! De övriga parametrarna bör väl kunna vara konstanta och de som du anger. En annan bitter erfarenhet är att lakningen inte alltd går på en halvtimma, mäskbädden kan sätta igen och då brukar jag röra om i den, låta den sätta sig igen i tio minuter och recirkulera den första litern eller så.
True hop and love
Komplettering, eller rättelse om man så vill. Om det är så att kyltemperaturen blir hårdlödd in i systemet ska den kanske sättas lite lägre än 20 grader, typ 18, för ale. Det är ofta rekommenderat att börja jäsningen vid lite lägre temp och sedan så småningom höja den. Idealet är nog om den går att variera, men det kanske blir komplicerat för dig? Jäsnings- (och pitchnings-) temperaturen är himla viktig för resultatet så det är nog värt att tänka på.
True hop and love