Någon med praktisk erfarenhet av effektkrav vid större kok?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Någon med praktisk erfarenhet av effektkrav vid större kok?

Inlägg av Ceder »

Hej, skall koka 200-280 liter i en isolerad 300 liters mjölktank.
Någon som har erfarenhet av liknande storlekar och kan delge hur mycket effekt som krävs för rullande kok?

Funderar på 3 st 3200 watts doppvärmare från humle, en på varje fas, men jag är lite orolig att det är i klenaste laget (tid för uppvärmning har jag hyfsad koll på dock)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Någon med praktisk erfarenhet av effektkrav vid större k

Inlägg av Falkens »

Om man kollar på Braumeister 200-liter så har den följande.

värmespiral : 3 x 3000 W
pump : 1 x 370 W
elanslutning : 400 V (minst 16 A säkring)
total effekt : 9.4 kW

Deras 500-liter har följande.

värmespiral : 6 x 3000 W
pump : 1 x 370 W
elanslutning : 400 V (minst 32 A säkring)
total effekt : 18,4 kW
// Jonas
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag har väldigt liten praktisk erfarenhet av stora kok (har varit med på två st 200l+ bryggningar).
Men det hindrar mig inte från att kasta ur mig lite siffror.
Det går åt 2260kJ (enl. min googlesökning) för att göra ånga av 1kg (kokande) vatten. kJ är samma som kW/s. 2260/3600 ger att det krävs 0,63kW för att koka bort ett kg vatten på en timme. Så ta 0,63 gånger antal kg du vill kunna koka bort på en timme.
Sedan har du naturligtvis värmeförluster också...

Edit: Rent praktiskt kan man säkert göra det enkelt för sig och höfta detta till 1.0 med värmeförluster. Så med 3.2kW * 3 kanske du kan förvänta dig att koka bort 9kg eller runt 3-4%, vilket kanske är lite i underkant.
Jag kan ju ha helt fel här också... Som sagt pratar inte så mycket erfarenhet, utan bara teori...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack för Er input, känns som att det är lite i underkant...

Behöver en plan B, får prata med elektrikern om jag får in lite mer i elskåpet. Kan jag komplettera med en doppvärmare till om det behövs (16A säkrad 230v) så känns det lugnt.

Möjligen om jag kan hitta en doppvärmare på typ 11kw (eller kanske 3x3500w) så blir det marginellt bättre än 9,6. Vill dock inte ta hål i mjölktanken, och då hittar jag ingen med mer watt än den på Humle. Någon som vet om det finns? (utan att det kostar en förmögenhet)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Inser att jag formulerade mig dåligt... Jag menade såklart att 9600 watt kändes lite i underkant. Inte Er input, såklart [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Du har ju direkt värmning här (all effekt vidrör vörten så att säga) och du skrev också att den är isolerad, så det som bryggapa nämner blir kanske lite konservativt räknat? Om väl isolerad bör du väl komma lite närmre teoretiska avkoket 9.6kW/0.63 = 15 liter eller 7.5% tänker jag. Så nån stans där emellan...

Om braumeister 200 har samma så är du inte helt fel ute tydligen men du har närmre 300L så ja du bör nog ha en 3kW till om du ska ha den större volymen verkar vår konsensus vara.

Obs inte heller jag uppfyller trådens ämne (kan ej bidra med *praktisk* erfarenhet) [emoji5]
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag har själv bara kokat som mest 50 liter, men redan då så la jag märke till en skillnad mot att koka i mindre kärl. Istället för att hela ytan rullar som vid mindre kok kommer man att se punkterna i ytan som motsvarar varje element. Jag besökte Dugges bryggeri för ett par år sen och blev visad bryggkärlet där (tror det var på 3000 liter), där används en ångkondensor som värmekälla placerad i mitten av kärlet. Eftersom effekten är hög blir det en mycket kraftig uppåtrörelse runt kondensorn som skapar god omrörning. För att ytterligare höja omrörningseffekten sitter det en "sköld" ovanför kondensorn som riktar den uppåtgående strömmen från kondensorn utåt kanterna längs ytan. Jag tror alltså att även om man använder flera separata element så bör man sätta dessa tätt tillsammans i mitten av kärlet för att uppnå den här effekten.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om att försöka uppnå 10% bortkok, jag tror man klarar sig med mindre. När jag använder pilsnermalt brukar jag istället koka i 90 minuter, på så sätt kommer man undan med mindre effekt. Enligt mig är det som dimensionerar effektbehovet tiden det får ta till uppkok, inte koket självt. När jag kokade 50 liter vört hade jag ca 4-4,5 kW, vilket var på tok för mycket under koket, så jag stängde av ett eller två av mina tre element.

Ju större kärlet är desto mindre blir värmeförlusten relativt vörtmängden (yta/volym). Jag är ganska säker på att 3*3,2 kW räcker för ditt kärl.

Jag hittade denna sida: http://24volt.eu/vattenvarmning.php
Där kan man se tidsåtgång för uppvärmning vid olika effekter. Viktigt att tänka på är att man måste lägga på tid för värmeförluster. Använder du lock vid uppvärmningen? Jag tycker hur som helst att det ser ut som att man kommer ganska långt med 9,6 kW.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Skriv svar