Blötlagda flaskor fram till tappning?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Blötlagda flaskor fram till tappning?
Eftersom jag inte hört måste jag fråga. Imorgon tappar jag och jag har gjort rent flaskor och nu lagt dem i starsanlösning.
Min fundering är om det är ok att ha dem där tills jag tappar?
Eller blir det fel med någon droppe lösning kvar i flaskan?
Min fundering är om det är ok att ha dem där tills jag tappar?
Eller blir det fel med någon droppe lösning kvar i flaskan?
Re: Blötlagda flaskor fram till tappning?
De kan ligga där. Skaka ur det mesta bara när du tappar.
Tror inte det är några problem att ha dom så länge i starsan, onödigt men knappast skadligt. Så här gör jag.
Rengör flaskorna, när det är dags att tappa fyller några med starsan och häller ur innehållet det som blir kvar blir kvar. Det gör absolut inget, kommer ur när man fyller öl i ändå..
Så min kontakt tid brukar inte vara många minuter. Brukar starsan skölja 10st i taget typ, sen ställer jag alla upp o ner medans jag fyller 1 efter 1..
Rengör flaskorna, när det är dags att tappa fyller några med starsan och häller ur innehållet det som blir kvar blir kvar. Det gör absolut inget, kommer ur när man fyller öl i ändå..
Så min kontakt tid brukar inte vara många minuter. Brukar starsan skölja 10st i taget typ, sen ställer jag alla upp o ner medans jag fyller 1 efter 1..
Ok.
Har allt i en murarbalja nu.
Tänkte kallkrasha imorgon och sedan tappa.
Tack!!
Har allt i en murarbalja nu.
Tänkte kallkrasha imorgon och sedan tappa.
Tack!!
Om du ska kallkrascha föreslår jag minst 2dygn.. Det tar lite tid innan all skit sjunker.
Lite edit här. Det verkar faktiskt räcka bra med ett dygn, jag som brukar köra 1-2dygn och sen i med gelatin som jag kör minst 2 dygn.
Lite edit här. Det verkar faktiskt räcka bra med ett dygn, jag som brukar köra 1-2dygn och sen i med gelatin som jag kör minst 2 dygn.
Ok Tappar nog direkt. Ska bara fiska humlekottar först ...Judgecc skrev:Om du ska kallkrascha föreslår jag minst 2dygn.. Det tar lite tid innan all skit sjunker.
Testa pellets nästa gång. De faller lätt ner till botten och ölen blir väldig klar för mig även utan gelatin.