Humling direkt i flaska.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Humling direkt i flaska.
Någon som testat.
Gjorde en coopers kit dyrt va d iaf. Och den ölen smakar öl men jäst å någe annat som jag inte varit med om tidigare. Den har nu stått på flaska i ca månad. Testade en å den var något bättre.
Så tänkte. Ölen går ju som inte bjuda på ens. Så provade med en 25 amarillo pellets fördelad på 13 liter flaskor.
Blir intressant å se vad som kommer att hända. Med smak osv.
Gjorde en coopers kit dyrt va d iaf. Och den ölen smakar öl men jäst å någe annat som jag inte varit med om tidigare. Den har nu stått på flaska i ca månad. Testade en å den var något bättre.
Så tänkte. Ölen går ju som inte bjuda på ens. Så provade med en 25 amarillo pellets fördelad på 13 liter flaskor.
Blir intressant å se vad som kommer att hända. Med smak osv.
Re: Hemlig direkt i flaska.
Någon sorts sparkling ale med mycket dme i det receptet. Ingen humle dock.
Har funderat över hur torrhumling skiljer sig från Slut humling där man bara låter humlen dra i 15 min i varmvatten.
Läste någon stannas att det ger lite fräschare eller råare arom smak med torrhumling . Men direkt i flaskan borde det bli rejäl torrhumling. Blir det skit så spelar det ju i te så stor roll efter som det i te var så god innan.
Har funderat över hur torrhumling skiljer sig från Slut humling där man bara låter humlen dra i 15 min i varmvatten.
Läste någon stannas att det ger lite fräschare eller råare arom smak med torrhumling . Men direkt i flaskan borde det bli rejäl torrhumling. Blir det skit så spelar det ju i te så stor roll efter som det i te var så god innan.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Humling direkt i flaska.
Jag tippar på att ölet kommer att bi rätt beskt då du fortfarande har humle i din vätska. Du kan testa genom att öppna en öl, smaka på det, sedan tillsätta humlepellets och röra om och sedan smaka på det igen.
Torrhumling brukar man inte heller ha mer än en vecka, och då självklart inte heller i flaskan.
Torrhumling brukar man inte heller ha mer än en vecka, och då självklart inte heller i flaskan.
A just d.. He gick ju som int dricka innan så blir intressant å se vad det blir
Blir det värre å dricka så spelar det ju ingen roll. Är mer bara för att se hur det ter sig att göra så.
Blir det värre å dricka så spelar det ju ingen roll. Är mer bara för att se hur det ter sig att göra så.
Senast redigerad av Izvek den tisdag 2015-01-13 16:05, redigerad totalt 1 gång.
Kommer inte beskan mer av att man kokar det eller räcker det bara att det drar i lösningen nog länge. Då kan det ju som inte vara någon skillnad på att koka humle i 60 min mot att torrhumla i 2 veckor. Trodde det bara gav arom vid torrhumling
Efter som man kan göra så många olika steg på humlingen
Efter som man kan göra så många olika steg på humlingen
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
att du ändå envisas med att göra Cooper kiten, du blir ju besviken varje gång 
Haha... jo lite idiot e man kanske.. men d står ju lite överallt att man kan göra bra öl på det så vill ju ta reda på om man gör någe fel eller inte å sedan testa alla modeller å varianter.
Har dock beställt en helmalts recept. Så blir intressant å se hur det fungerar.
Gjorde en coopers canadien blond med extra humle. Å den vart mycket bra.. så ska prova den igen å se om d bara var en ren tur att den vart bra
Har dock beställt en helmalts recept. Så blir intressant å se hur det fungerar.
Gjorde en coopers canadien blond med extra humle. Å den vart mycket bra.. så ska prova den igen å se om d bara var en ren tur att den vart bra
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Med mer beska menar jag att du kommer ha humle fysiskt kvar i din öl när du ska dricka den. Då kommer det bli beskt. När man har torrhumlat så tar man bort humlen ur ölen, man behåller den inte, så som du har gjort.
Ja den kvinnan hade ju en sätt å se på extra humle. Men d fungerar säkert.
Testade en flaska igår. Med komplikation att när korken åkte av så sköt det som en gejser ur flaskan. Blev lite kladdigt typ hela köket hihi.. Av 1 L flaskan så vart det kanske en 30cl kvar hahah. Fett med tryck d blev i den flaskan.
Silade den i kaffepressen för att få bort humle flöt runt.
Å ölen var klar ok att dricka... mot hur den var innan.
Kommer nog inte göra det igen. Men smaken var ganska lika Som när man humlar 15 min I vörten.
Testade en flaska igår. Med komplikation att när korken åkte av så sköt det som en gejser ur flaskan. Blev lite kladdigt typ hela köket hihi.. Av 1 L flaskan så vart det kanske en 30cl kvar hahah. Fett med tryck d blev i den flaskan.
Silade den i kaffepressen för att få bort humle flöt runt.
Å ölen var klar ok att dricka... mot hur den var innan.
Kommer nog inte göra det igen. Men smaken var ganska lika Som när man humlar 15 min I vörten.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

När du tillsätter humle direkt i flaskan så kommer du garanterat få skumbomber. Detta beror på att kolsyran får större kontaktyta att reagera mot. Samma sak om du häller upp öl i ett smutsigt glas. Då ser du en massa små bubblor som fastnar på glaset. Skit i flaskan funkar på samma sätt.
Så ska du torrhumla så se till att göra det i jäskärlet innan du flasktappar.
Så ska du torrhumla så se till att göra det i jäskärlet innan du flasktappar.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se