Hej
Är inne på min 6:e batch och har hittills bara kört Biab-satser på 10-11 liter vilket inte varit alltför knepigt. Men nu har jag skickat efter grejer till detta recept: http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... mbo2_id=14
Funderar på att dela upp det i 2 bryggningar men enklast hade ju varit att köra allt på en gång. Maxi-biab har jag inte testat ännu och förstår inte riktigt hur mycket vatten jag ska börja med. Kan man mäsks med allt i en 25-liters Biltemagryta och sedan fylla på med kokt avsvalnat vatten efter koket eller blir det helt galet då?
Är nybörjare som sagt så lite tips och råd uppskattas mycket.
Har precis börjat använda Beersmith men inte riktigt fått kläm på detta med omskolning av recept eller Maxi-Biab.
Biab, hur mycket kan man pressa ur en Biltemagryta?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Biab, hur mycket kan man pressa ur en Biltemagryta?
Nu kör jag bara "vanlig" BIAB i en 36L kastrull, men hade jag kört maxi-biab hade jag gjort typ så här.
Mäska som vanligt så mycket du kan/vågar i din biltemakastrull (all malt). Du borde kunna mäska med typ 17-18L vatten.
Under tiden värmer du upp resten av vattnet till samma temperatur som mäsken kommer ha när du har mäskat klart. (I mitt fall hade det varit 76 grader då jag kör en 10-minuters mash-out). Sen knyter du ihop påsen och lägger på ett durkslag eller ugnsgaller och låter den droppa av sig ner i kastrullen. Samtidigt häller du sakta och försiktigt det uppvärmda lakvattnet över påsen.
Om det efter detta fattas volym så hade jag kokat upp vatten och tillsatt i koket snarare än att späda i jäshinken.
Det finns de som späder med avsvalnat kokat vatten i jäshinken och det verkar fungera, dock har jag aldrig gjort det själv och kan inte uttala mig.
Edit: Då jag inte kör maxi-biab bör du ta mitt inlägg mer som en idé än en absolut sanning.
Mäska som vanligt så mycket du kan/vågar i din biltemakastrull (all malt). Du borde kunna mäska med typ 17-18L vatten.
Under tiden värmer du upp resten av vattnet till samma temperatur som mäsken kommer ha när du har mäskat klart. (I mitt fall hade det varit 76 grader då jag kör en 10-minuters mash-out). Sen knyter du ihop påsen och lägger på ett durkslag eller ugnsgaller och låter den droppa av sig ner i kastrullen. Samtidigt häller du sakta och försiktigt det uppvärmda lakvattnet över påsen.
Om det efter detta fattas volym så hade jag kokat upp vatten och tillsatt i koket snarare än att späda i jäshinken.
Det finns de som späder med avsvalnat kokat vatten i jäshinken och det verkar fungera, dock har jag aldrig gjort det själv och kan inte uttala mig.
Edit: Då jag inte kör maxi-biab bör du ta mitt inlägg mer som en idé än en absolut sanning.
Sanning eller ej så verkar det vara en god idé!
Några tips om torrhumlingen, jag har ju både kottar och pellets och har aldrig torrhumlat förrut så jag undrar om man bara kan hälla det i jäshinken efter avslutad jäsning? Har tappkran på hinken och undrar om den riskerar att sättas igen vid tappning på fat?
Några tips om torrhumlingen, jag har ju både kottar och pellets och har aldrig torrhumlat förrut så jag undrar om man bara kan hälla det i jäshinken efter avslutad jäsning? Har tappkran på hinken och undrar om den riskerar att sättas igen vid tappning på fat?
Drake skrev:Sanning eller ej så verkar det vara en god idé!
Torrhumla det 4dgr och kallkrascha så kommer allt ligga kvar fint på botten. Jag föredrar pellets själv.. Rätt i primären efter 5-7dgr..
Pellets i primären tycker jag fungerar utmärkt. Som ovan faller allt ner till en kompakt kala efter en rejäl kallkrasch. Brukar knacka lite på hinken då och då för att hjälpa till att få ner humlen som fastnat på hinkens kanter.