Idag har jag vigt några timmar till rengöring av blandade 37,5cl-flaskor.
Tänkte dela av mig av lite erfarenheter: Absolut lättast att få bort etiketterna från var 3F-flaskorna. Hansens var nog näst lättast, och därefter Lindemans. Svårast var Boon (framförallt 2011 eller äldre) och Cantillon. Boon och Cantillon fick man skrapa bort varenda mm av etiketterna trots att varit blötlagda i över en timme. Utöver det så lämnade de dessutom mycket limrester på flaskorna som var svåra att få bort med vanliga medel. Jag testade bl a att blötlägga flaskorna med limrester kvar med PBW, men det hjälpte inte alls.
Men efter att ha googlat lite så fann jag ett husmorstips om att blanda lika delar matolja och bakpulver, och kleta på det på flaskorna med limrester. Efter att ha gnott lite så lossnade allt lim jätteenkelt. Oljesmeten fick jag sedan bort enkelt med Yes diskmedel. Men hur som, om ni funderar på att lägga undan 37,5cl-flaskor, se till att spara på 3F, Hansen och Lindeman. Men om ni stöter på flaskor med limrester; matolja och bakpulver löser det enkelt.
Tips för borttagning av limrester på flaskor
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Tips för borttagning av limrester på flaskor
Har samma erfarenhet av Boon-flaskor. De Cam och Tilquin är också hyfsat lätta att få av etiketterna av.