Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
CAP on foam! Gör om gör rätt [WINKING FACE]
Skummar verkligen lite vilket är toppen, men om man vill kapsylera på skum är det enkelt att få till det?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag använder syreabsorberande kapsyler, så det ska inte behövas.
Syret bör inte vara något problem ändå eftersom jag trycksätter och pyser ut en gång innan fyllningen på börjas. Tror inte att syret i luften är så aggressivt att det trycker undan den kolsyran som befinner sig i flaskhalsen efter fyllningen,där är ju ett litet övertryck när man lossar flaskan.
Så kan man bara hålla sig från att blåsa ner i flaskan efter fyllningen, bör det gå bra. Men varför skulle man göra det?
Har hört om att man kan få skummet att stiga i flaskan genom att "knacka" flaskan i bordet. Ett alternativ är att trycksätta innan man tar loss flaskan och på så sätt få ett tryckfall i flaskan som löser ut kolsyra.
30 sek tyckte jag var långsamt men nu när jag tänkt på det lite, så blir det 40L/timmen. Dvs det tar 30-45minuter att fylla och kapsylera 60st flaskor. Tillräckligt snabbt för mig.
Syret bör inte vara något problem ändå eftersom jag trycksätter och pyser ut en gång innan fyllningen på börjas. Tror inte att syret i luften är så aggressivt att det trycker undan den kolsyran som befinner sig i flaskhalsen efter fyllningen,där är ju ett litet övertryck när man lossar flaskan.
Så kan man bara hålla sig från att blåsa ner i flaskan efter fyllningen, bör det gå bra. Men varför skulle man göra det?
Har hört om att man kan få skummet att stiga i flaskan genom att "knacka" flaskan i bordet. Ett alternativ är att trycksätta innan man tar loss flaskan och på så sätt få ett tryckfall i flaskan som löser ut kolsyra.
30 sek tyckte jag var långsamt men nu när jag tänkt på det lite, så blir det 40L/timmen. Dvs det tar 30-45minuter att fylla och kapsylera 60st flaskor. Tillräckligt snabbt för mig.
- assistredo
- Maltrostare

När jag sa att det gick bra (för det mesta) så menade jag att sätta själva kulkopplingen (grå resp. svart) på fatet . När det gäller gängan på kulkopplingen för överfallsmuttern till slangnippeln så ska den vara 7/16" UNF (men Humlegården kallar den 1/4" MFL - är det verkligen samma?). Men på bajonettkopplingarna (de röda med 2 resp. 3 stift) ska motsvarande gänga vara 1/2" BSF - det stämmer på mina att de är olika - men Humlegården säger att det är 1/4" MFL även på sina bajonettkopplingar. Puh!Pilsnerkokaren skrev:
Jag har samma erfarenhet vad det gäller slanganslutningarna. Hade 2st som gick onödigt trögt på så jag fick friska upp gängan i muttern. 7/16" -20 UNF om någon undrar.
Björn Petersson
- assistredo
- Maltrostare

"C(o)untFiller" ?
Mutt-a-filler (det skulle ju vara nåt på M) - det stör väl ingen på andra sidan pölen
Mutt-a-filler (det skulle ju vara nåt på M) - det stör väl ingen på andra sidan pölen
Björn Petersson
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Assistredo, Mutha' Filler är kanske det du vill föreslå?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
My hope is hops
Den där fyllaren såg ju riktigt smidig ut.
Efter jul kan jag nog komma med en beställning
Vad sägs om "Beer Mate" 
Re: Sv: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Beer M8.Satanized skrev:Vad sägs om "Beer Mate"
Min röst får du.
Re: Sv: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Bottling Mate!Satanized skrev:Vad sägs om "Beer Mate"
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

MFL Male Flare Thread är väl egentligen namnet på konkopplingen. Skulle inte förvåna mig om 1/4" MFL berättar att det är en gängad konkoppling med 6,35mm (1/4") slanganslutning. Sen att det finns varianter med olika gängor gör det bara onödigt svårt (amerikanskt)assistredo skrev: När jag sa att det gick bra (för det mesta) så menade jag att sätta själva kulkopplingen (grå resp. svart) på fatet . När det gäller gängan på kulkopplingen för överfallsmuttern till slangnippeln så ska den vara 7/16" UNF (men Humlegården kallar den 1/4" MFL - är det verkligen samma?). Men på bajonettkopplingarna (de röda med 2 resp. 3 stift) ska motsvarande gänga vara 1/2" BSF - det stämmer på mina att de är olika - men Humlegården säger att det är 1/4" MFL även på sina bajonettkopplingar. Puh!
Humle är rätt glada för olika namn på deras gängade detaljer med amerikanska namn på. MPT visste jag inte att det fanns bara, jo det är en Male NPT istället för en FPT som är en Female NPT. Har i min enfald alltid arbetat med NPT, och lyckats rätt bra med det
Beer mate är en app och en öltapp med kylfunktion för partyfat från Australien. Synd, för det var ett bra förslag.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du är välkommen, tills dess har du nog fått läsa både ris och ros om fyllaren. Mest ros hoppas jagJazz skrev:Den där fyllaren såg ju riktigt smidig ut.
TripleJr skrev:Dr.Fill?
Hehe, klockrenast hittills
Skall det absolut vara på "M" får det väl bli "Mr.Fill", även det ett OK namn men inte lika roligt.
//NJN
Fick min flaskfyllare i dag och nyficken som man är skruvade jag ihop den, tvättade monterade slangar och kylde flaskorna under tiden utomhus då det är lite kyligt ute. Ställde in flaskstorleken sätte dit flaskan fylde co2 pös ut och fyllde lite gas igen sen vred jag på kranen ölen kom ner i flaskan och inget skumm, funkade även bra på högre flaskor där röret inte nåde ända ner till botten,otroligt!
Pilsnerkokaren du har värkligen lyckats, jag fyllde 28 flaskor utan något skummproblem lite spill från röret och lite nybörjar skvättande.
Nästa gång kan jag stå i vardagsrummet
.
Super nöjd ger fem bärs av fem möjliga!
MVH
Lars
Pilsnerkokaren du har värkligen lyckats, jag fyllde 28 flaskor utan något skummproblem lite spill från röret och lite nybörjar skvättande.
Nästa gång kan jag stå i vardagsrummet
Super nöjd ger fem bärs av fem möjliga!
MVH
Lars