Satsbryggning med maltextrakt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Satsbryggning med maltextrakt

Inlägg av jrm »

När man skakar finns det (stor?) risk för att man syresätter ölet efter jäsningen påbörjat vilket kan ge oxideringsskador och bidra till olika felsmaker: http://shbf.se/wiki/index.php/Fels%C3%B6kning#Oxidering
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Rent praktiskt när du skakar om, öppnar du locket eller plockar du bort jäsröret? Borde man inte få samma resultat ifall du tappar om till nytt jäskärl?

Sen skulle jag gärna vilja ha svar på mina fråga lite längre upp!
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Raasken skrev:Hej igen Ulf
Har egentligen aldrig fått några relevanta motargument framlagda.
Däremot ganska mycket av typen:
Det har jag aldrig gjort och mitt öl blir bra ändå!
Det har jag aldrig läst/sett/hört och mitt öl blir bra ändå!
Det sa dom inte när jag gick bryggkursen.
Då virvlar man ju upp jästen igen! :roll:
Då skakar man ner luft i ölet. :roll:
Osv osv
Det kan dessutom påpekas att under primärjäsningen är det en
enorm naturlig rörelseaktvitet i jäskärlet
och dessutom avsevärd värmeutveckling som bidrar till rörelsen.
Omrörningen väcker inte bara upp halvdomnade jästarbetare
den frigör även kolsyra vilket anses underlätta fortsatt jäsning.

Raasken

Men som Joe Brewer säger:
"There is more than one way to skin a cat"
Ok, tack för utförligt svar. Jag ställer alla dessa frågor för att jag vill undvika göra onödiga misstag och det kan vara bra att höra "båda sidors" argument och i slutändan gör jag en egen bedöming om hur jag vill göra.

//ulf -- som börjar bli biten av denna hobby :)
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

hizzle skrev:Sen skulle jag gärna vilja ha svar på mina fråga lite längre upp!
Många räknar med att pellets ger lite högre utbyte än kottar. Jag har set vissa räkna med mellan 10 och 15% högra utbyte med pellets, men hur många tar med i beräkningen att alfasyranivån minskar med åldern och beroende på förvaring?

Titta ev. på http://shbf.se/wiki/index.php/Humle#Humleformer
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

jrm skrev:
hizzle skrev:Sen skulle jag gärna vilja ha svar på mina fråga lite längre upp!
Många räknar med att pellets ger lite högre utbyte än kottar. Jag har set vissa räkna med mellan 10 och 15% högra utbyte med pellets, men hur många tar med i beräkningen att alfasyranivån minskar med åldern och beroende på förvaring?

Titta ev. på http://shbf.se/wiki/index.php/Humle#Humleformer

Intresant, när jag beställde humle till mitt andra ölprojekt så blev det både pellets,puckar och kottar eftersom det inte gick att få en typ av varje sort
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

"Here we go again"!
Raasken skrev:Då skakar man ner luft i ölet. :roll:
Obs den ironiska ikonen!
jrm skrev:När man skakar finns det (stor?) risk för att man syresätter ölet efter jäsningen påbörjat vilket kan ge oxideringsskador och bidra till olika felsmaker
Är verkligen skakning av spannen och oxidation av jäsande öl samma sak?
hizzle skrev:Rent praktiskt när du skakar om, öppnar du locket eller plockar du bort jäsröret? Borde man inte få samma resultat ifall du tappar om till nytt jäskärl?
Just vid omtappning saknas det viktiga och skyddande Co2-skiktet.

Ok from the top:
Om ölet jäst en hel vecka eller ännu längre har det ju redan avgivit avsevärda mängder kolsyra Co2.
Om jag inte minns alldeles fel så är Co2 tyngre än luft eller hur?
Allså borde rimligen all gammal luft i jässpannen vara utdriven för länge sedan
och ett snyggt skyddande Co2 skikt ligga ovanpå ölet.
Vill man dessutom vara riktigt trygg så töm ur vätskan från jäsröret mha smal slang, tygbit eller kanyl.
Eller passa på att byta till ett rent jäsrör men fyll inte på vätska förrän du skakat färdigt.
Låt däremot locket sitta kvar på spannen :!:
Tilta spannen lätt på sned och utför en rullande rörelse
men håll jäsröret/öppningen på högsta punkten hela tiden
När du känner att hela öl-mängden kommit i rotation så luta tillbaks spannen och njut av doften :wink:

Många känner sig manade :wink:
Andra känner sig kallade...
men få verkar vara utvalda :lol:

Raasken
Ps Bryggprogram tar hänsyn till humleformen Kotte eller Pelle Puck är bara att mata in!
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Raasken skrev:

Ps Bryggprogram tar hänsyn till humleformen Kotte eller Pelle Puck är bara att mata in!
Demoversion av Beer Smith är nedladdat och installerat...
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Raasken skrev:
jrm skrev:När man skakar finns det (stor?) risk för att man syresätter ölet efter jäsningen påbörjat vilket kan ge oxideringsskador och bidra till olika felsmaker

Är verkligen skakning av spannen och oxidation av jäsande öl samma sak?
Vet inte, men det är anledningen till att jag inte springer och skakar burken... Jag har visserligen haft ett öl där jag har vickat på hinken för att säkerställa att det fanns bra med jäst i ölet under jäsningen och inte bara i botten på hinken, men det är inget som jag vågar rekommendera att göra i almenhet...
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hejsan!
jrm skrev:Vet inte, men det är anledningen till att jag inte springer och skakar burken... Jag har visserligen haft ett öl där jag har vickat på hinken för att säkerställa att det fanns bra med jäst i ölet under jäsningen och inte bara i botten på hinken, men det är inget som jag vågar rekommendera att göra i almenhet...
Ursäkta mej om detta låter bryskt, men det du själv skriver var just något av min poäng.
Om man inte själv vet säkert , men ändå ger råd, så är det ju risk att man förvirrar begreppen ännu mera för nybörjare.

Då utgår jag från att vi är eniga om att Co2 är tyngre än luft eller hur?
Du kan inte veta att jag bryggt fruktvin sen mer än 35 år och öl visserligen bara i 5 år
och genomgående skakar ur kolsyra och virvlar upp jästen för att kicka igång den på sluttampen av jäsningen.
Eftersom lång empirisk erfarenhet och kemiteknisk teori samt internationellt respekterad brygglitteratur sammanfaller
och pekar i samma riktning så vågar jag offentligt ge rådet att under de givna förutsättningarna, att om man vill: skaka spannen.

Jag kan naturligtvis ändå ha fel i sakfrågan, men då får man komma med belagda evidens,
och det är nåt annat än allmänt tyckande.

Vetenskap är inget man har medlemsomröstning om :mrgreen:
Tror/Tycker Raasken
Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av jrm »

Raasken, du får låta hur brysk somhelst, jag tar sällan illa vid :-)

Japp, CO2 är tyngre än luft!

Jag är medvetande om att man ofta skakar hinken när man brygger starkvin utan att veta exakt varför, men i allt jag har läst om ölbryggning (har blivet några böcker det senaste året) står det att man ska vara noga med inte att syresätta förutom precis innan man har i jästen. När man lakar ut vört, när man flyttar het vört, när jäsningen har börjat ska man undvika att plaska för att undvika att syresätta vörten/ölet vid fel tillfälle.

Jag har inte mycket empirisk erfarenhet av öl med oxideringsskador, så jag kan absolut inte utesluta att din metod funkar ypperligt eller säga att min metod är den ända som ger bra öl. Du lägger till ytterligare ett moment som nybörjaren ska har med i sin bryggprocess, där jag uppfattar en risk (berättigad eller inte) för att en nybörjaren skakar för mycket och riskera att få ett oxiderat slutresultat. Dom flesta jäst bottenfälls inte als så fort att det ger problem under jäsningen även om man lämnar hinken flera veckor så jag anser att det är onödig förvirring att be alla nybörjare skaka hinken. Sen uppfattar jag kanske ordet "skaka" annorlunda än du då du tydligen inte anser eller har för avsikt att ölet syresätts när du skakar försiktigt... Jag tror inte vi är så långt ifrån varandra i uppfattning som det skrivna ordet kanske ger uttryck för....
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag gör det enkelt för mig första gången jag gör öl och hoppar över omtappning till nytt jäskärl och jag hoppar även över "omskakning" av jäskärl. På söndag har ölen stått i 15 dagar och igår kväll var det mycket sporadisk aktivitet i jäsröret och i morse satt jag o blängde på jäsröret en bra stund utan att det hände nåt. På söndag ska jag tappa upp ölen på flaskor

Mycket givande tråd det här, roligt att så många engagerar sig i nybörjare :D

Mitt nästa projekt blir annorlund så tillvida att jag inte har nån coopers extraktsirap och flytande maltextrkat utan nu är det torkat maltextrakt och lite karamellmalt som skall användas.(och 3 sorters humle) Jag får se när jag drar i gång med det projektet.

Nya frågor kommer..
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej alla bryggare nya och gamla!
Bildningsbara eller inte :roll:

Detta blir mitt sista inlägg på denna tråden :!:

För sista gången:
Det finns ingen luft, det finns inget syre i hink som passerat High Krausen och haft locket på :!: :!: :!:

Åtminstone inte i mängder som skulle kunna orsaka oxidering av ölet.
Syret förbrukades till största delen redan under adaptionsfasen då jästen förökas i antal.
Det är ju därför man luftar vörten för att tillföra maximalt med syre som jästen sen konsumerar.

Sedan har man vetilerat det lilla utrymmet ovanför ölet med avsevära mängder koldioxid, alltså:
Det finns ingen luft, det finns inget syre i hink som passerat High Krausen och haft locket på :!: :!: :!:

Tvivlar man forfarande kan man ju reflektera över varför man primar ölfaten med Co2
innan man tappar i ölet för vidare / nästa processteg.

Till sist vill jag påminna om att jag i första hand vänder mig till Ulf B som startade tråden,
Det finns ju möjlighet att starta en ny tråd
om man vill fortsätta debattera Oxidations-religiös-fanatism.

Raasken
van att jobba i en miljö där ny kunskap väderas :wink:
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Satsbryggning med torkat maltextrakt och specialmalt

Inlägg av UlfB »

Nytt projekt i denna tråd.

Nu har jag fått hem följande:

4 kg ljust torkat maltextrakt
1 kg mörk karamellmalt
100 gram Perle 8,15 % AS (pellets)
100 gram Cascade 6,2 % AS (puckar)
100 gram Nugget 14,2 % AS (kottar)
Torrjäst 11,5 gram Safale US-05 jäst

Jag har skalat ner följande recept från 25 litertill 12,5 liter som expriment:

American Pale Ale, 55°Öchsle

Till 12,5 liter öl:

maltextrakt
2,0 kg Muntons ljust torkat maltextrakt

specialmalt
83.5 g Caramünch I (det skulle varit en annan sort men fanns inte hemma)

bitterhumle
11 g Nugget 14,2 % alfasyra

smakhumle
9.5 g Perle

aromhumle
18.5 g Cascade

jäst
Safale US-05 jäst
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Satsbryggning med torkat maltextrakt och specialmalt

Inlägg av UlfB »

Nya friska frågor....

På en punkt i beskrivningen så står det följande:

"Lös upp maltextraktet och eventuell specialmalt under omrörning. Koka upp utan lock"

Ska man göra nåt särskilt med karamellmalten innan den tillsätts för den malten ska väl inte kokas med under hela kokningenn eller?
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hizzle »

Jag antar att du ska stöpa karamellmalten och då kan det nog vara bra att ha en humlepåse. Jag ska också ha Caramünch I i min öl (precis startat förkulturen) och när koket är i mellan 65 - 78 grader kommer jag doppa hejdlöst med malten (som krossats).
Skriv svar