Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Du har rätt. Det var inte helt tätt.
Trodde att lösningen som Corneliusfaten har på sina fyll/tapprör skulle fungera lika bra på fyllaren, men tji fick man. Möjligen kan det bero på att fatet har övertryck men fyllaren har ett undertryck i den skarven när man inte fyller.
Men problemet är löst! Använde jag en dimension större O-ring på röret (2,4mm istället för 1,6mm i godset) så tätade den även utvändigt. Så det blir ingen plastbit att hålla reda på.
Problemet med att det kontrollerade läckaget var för litet när vi testfyllde hos Hjulbult kan kanske bero på att flaskorna var varma vid fylltillfället. Inte nog med att ventilen skulle släppa ut trycket vi fyllde flaskan med, den skulle även pysa ut kolsyran som löstes ur ölet av uppvärmningen.
Trodde att lösningen som Corneliusfaten har på sina fyll/tapprör skulle fungera lika bra på fyllaren, men tji fick man. Möjligen kan det bero på att fatet har övertryck men fyllaren har ett undertryck i den skarven när man inte fyller.
Men problemet är löst! Använde jag en dimension större O-ring på röret (2,4mm istället för 1,6mm i godset) så tätade den även utvändigt. Så det blir ingen plastbit att hålla reda på.
Problemet med att det kontrollerade läckaget var för litet när vi testfyllde hos Hjulbult kan kanske bero på att flaskorna var varma vid fylltillfället. Inte nog med att ventilen skulle släppa ut trycket vi fyllde flaskan med, den skulle även pysa ut kolsyran som löstes ur ölet av uppvärmningen.
- assistredo
- Maltrostare

Jo, det var uppenbart att o-ringen var för tunn. "Original"-ringarna är ju 2,1-2,7mm tjocka.
De har ju på sätt och vis "dubbel" funktion. De sitter ju under flänsen längst upp på röret. De tätar dels ner mot överkanten på nippeln i fatet dels åt sidan mot ventilstycket som skruvas på nippeln. O-ringen behöver därför sticka ut lite utanför flänsen på röret. Det behövs därför ingen gängtejp över gängan på nippeln.
De har ju på sätt och vis "dubbel" funktion. De sitter ju under flänsen längst upp på röret. De tätar dels ner mot överkanten på nippeln i fatet dels åt sidan mot ventilstycket som skruvas på nippeln. O-ringen behöver därför sticka ut lite utanför flänsen på röret. Det behövs därför ingen gängtejp över gängan på nippeln.
Björn Petersson
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det tragiska med packningen är att det är O-ringen som följde med röret som inte tätar. O-ringarna på rören i Corneliusfaten som jag har hemma är 2,4mm men dessa var 1,6. Undrar varför dom har ändrat storleken?
Den som väntar på något gott.....
Finns det någon som är intresserad av en mottrycksfyllare?
De första 10 är nu klara och väntar på nya hem och ägare. Priset för dessa är 2500:-/st plus frakten som posten vill ha 155:- för.
Vill prioritera de som intresseanmält sig så ni har första tjing.
Skicka ett pm med er mail och leveransadress så kommer det en faktura i PDF. När fakturan är betald skickar jag fyllaren.
Pilsnerkokaren
Som ska tillbringa kvällen med att skriva en manual
De första 10 är nu klara och väntar på nya hem och ägare. Priset för dessa är 2500:-/st plus frakten som posten vill ha 155:- för.
Skicka ett pm med er mail och leveransadress så kommer det en faktura i PDF. När fakturan är betald skickar jag fyllaren.
Pilsnerkokaren
- assistredo
- Maltrostare

Faktum är att "Cornelius" är egentligen bara ett av fabrikaten för den här typen av fat. Det innebär också att det egentligen inte heller är ett namn på en standard. Gängorna på nipplarna kan vara olika, diametern på rören kan vara lite olika, flänsarna på rören lite olika, längden på rören lite olika, faten lite olika volym och då även lite olika o-ringar. Kopplingarna (hanarna) man sätter på slangarna verkar dock vara samma (jag tycker mig dock ha märkt att det går lite trögare på vissa).Pilsnerkokaren skrev: O-ringarna på rören i Corneliusfaten som jag har hemma är 2,4mm men dessa var 1,6. Undrar varför dom har ändrat storleken?
Björn Petersson
Hur har försäljningen gått... sida 2 i tråden visar ju i alla fall 8st är intresserade så då borde ju alla vara slut (eller nästan i alla fall)Pilsnerkokaren skrev:Det tragiska med packningen är att det är O-ringen som följde med röret som inte tätar. O-ringarna på rören i Corneliusfaten som jag har hemma är 2,4mm men dessa var 1,6. Undrar varför dom har ändrat storleken?
Pilsnerkokaren
// Jonas
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det finns 2 kvar.
Men jag måste nog tillverka 10 till som är klara när de som köpt börjar ventilera hur dom tyckte att den fungerade. Tror att det kan bli ett sug efter en julklapp till bryggaren själv
Får kanske utlysa en namntävling.
Första pris, en mäskpaddel med inbyggd digital termometer!
Har någon en bra idé på vad fyllaren skulle kunna heta?
Internationellt gångbart och gärna något med M eftersom jag inte kunde låta bli att fräsa in min företagslogga i ventilhuset.

Har ju fått 3 intresseanmälan från USA
Men jag måste nog tillverka 10 till som är klara när de som köpt börjar ventilera hur dom tyckte att den fungerade. Tror att det kan bli ett sug efter en julklapp till bryggaren själv
Får kanske utlysa en namntävling.
Första pris, en mäskpaddel med inbyggd digital termometer!
Har någon en bra idé på vad fyllaren skulle kunna heta?
Internationellt gångbart och gärna något med M eftersom jag inte kunde låta bli att fräsa in min företagslogga i ventilhuset.

Har ju fått 3 intresseanmälan från USA
"MoreBeer - The Ultimate Beer Counter Filler"
"MotherOfFillers"
"Mothfull Beer Filler"
Nä usch, detta tål att tänkas på, återkommer.......
//NJN
"MotherOfFillers"
"Mothfull Beer Filler"
Nä usch, detta tål att tänkas på, återkommer.......
//NJN
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du ligger bra till.
1 kvar.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jag har samma erfarenhet vad det gäller slanganslutningarna. Hade 2st som gick onödigt trögt på så jag fick friska upp gängan i muttern. 7/16" -20 UNF om någon undrar.assistredo skrev: Faktum är att "Cornelius" är egentligen bara ett av fabrikaten för den här typen av fat. Det innebär också att det egentligen inte heller är ett namn på en standard. Gängorna på nipplarna kan vara olika, diametern på rören kan vara lite olika, flänsarna på rören lite olika, längden på rören lite olika, faten lite olika volym och då även lite olika o-ringar. Kopplingarna (hanarna) man sätter på slangarna verkar dock vara samma (jag tycker mig dock ha märkt att det går lite trögare på vissa).
Monstrous Counter-Pressure Filler For Great Good
"C(o)untFiller"
(sry, kunde inte låta bli)
The Scotty, a k a Fill-me-up counter pressure filler.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Monster är väl inte första tanken jag får när jag ser den lilla fyllaren.knox skrev:Monstrous Counter-Pressure Filler For Great Good
Kanske inte helt lämpligt men humor i min smakHjulbult skrev:"C(o)untFiller"
Tog nog en timme innan jag fattaBee skrev:The Scotty, a k a Fill-me-up counter pressure filler.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

MasterFill
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
My hope is hops
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Inte dumt
Har kommit till skott och filmat den nya fyllaren in action.
Kanske inga tider som imponerar, 30 sek för att fylla en 33cl och 40 blankt på en 50cl. Men då slipper man hålla i prylarna och kan dona med annat under tiden, kapsylera kanske?
Här är den iallafall
http://youtu.be/ORAu5o7QnFs
Har kommit till skott och filmat den nya fyllaren in action.
Kanske inga tider som imponerar, 30 sek för att fylla en 33cl och 40 blankt på en 50cl. Men då slipper man hålla i prylarna och kan dona med annat under tiden, kapsylera kanske?
Här är den iallafall
http://youtu.be/ORAu5o7QnFs