Bygge av mottrycksfyllare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygge av mottrycksfyllare

Inlägg av ickmund »

bryggapa skrev: Det tråkiga med RF är att det är hårt så in i... Har du tillgång till pelarborr så rekommenderas det starkt. Och kylning/smörjning.
assistredo skrev:Använd därvid HSS-borr med cobolt. Hårda och särskilt avsedda för rostfritt. Finns hos Bauhaus.
Efter mycket om och men, leveranstider från Kina och sen jul-ledighet, blev det dax att försöka sätta ihop en sån här igår. Men först, borrning. Efter att både 5mm och 5.5mm-borren gått av måste jag tänka om. Båda gick sönder efter aningen längre körning utan kylning (snitt kanske 10 sekunder varje gång innan jag avbröt och applicerade wd-40, typ 15 sekunder när de pajjade).

Så bättre borrar blir åtgärd 1. Men skulle behöva ett bättre, mer kontinuerligt, sätt att kyla. Skulle det funka att sänka ned det hela i ett vattenbad?

Har totalt 7 såna här kopplingar att borra upp för diverse projekt, behöver optimera processen...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Om det kivar för mycket får du stoppa bitarna i ett kuvert och skicka dom och ett PM till mig så borrar/svarvar jag dom.

Har man rätt grejer är det inte speciellt svårt.
200-250:- kostar det skulle jag gissa.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Pilsnerkokaren skrev:Om det kivar för mycket får du stoppa bitarna i ett kuvert och skicka dom och ett PM till mig så borrar/svarvar jag dom.

Har man rätt grejer är det inte speciellt svårt.
200-250:- kostar det skulle jag gissa.
Riktigt sjysst av dig, väldigt uppskattat erbjudande!

Tjurskallen ska få sitt först dock. Blir nog inhandla något stöd för borrmaskinen, isolera kraften nedåt och kanske frigöra en hand applicerande av kylvätska.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det är rätt inställning!!
Betala kan man ju redan och hade man alltid gjort så hade man aldrig ens börjat brygga öl själv.

Ett tips när du ska borra i rostfritt är att ha relativt lågt varvtal.
Rostfritt är segt och mjukt och är inte verktygen vassa lägger sig skäret och det bara gnider. Det blir rätt stor belastning på skäret när man borra upp ett hål 1-2mm. Helst skulle du ha ett treskärigt borr, det styr betydligt bättre än vanliga borr.

Lycka till
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Det gick riktigt smärtfritt med lite bättre borrar, hss-co. Skulle säga under 10 minuter, och det är med montering och byte av borr (5, 5.5, 6, 6.5).

Fick tyvärr inte hela beställningen av rostfria prylar från säljaren på aliexpress, T-kopplingarna saknades. De ska ha skickat dem igen, men det är svårt vänta när man har allt annat i hand. Hittade 3/8" lokalt, och förminskare till 1/4". Har testat med slutet system under vatten och har inga läckor vid en halv bar iaf. Ska testa flaska senare i veckan.

Tänkte bygga några fler dock, nån som vet var man kan få tag på 1/4" T? Enda butiken jag känner till i Sundsvall som hade nåt form av sortiment verkar ha lagt ned nyligen, så om ingen har bättre lokalkännedom än mig tänker jag mig online eller någon av de större kedjorna? Blir både fler felkällor och onödigt dyrt att köra med förminskare...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Där ser du, det var inte svårt :wink:

http://www.esska.se har vad du vill ha.
38,15/st inkl moms för T-rör 1/4" i rostfritt
Handlar du under 500:- exkl moms tillkommer det en hanteringskostnad på 89:- + moms
Blir rätt dyrt om man bara vill ha 1st, 38,15+ 210:- i frakt och tillägg = ungefär 250:-
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Pilsnerkokaren skrev:http://www.esska.se har vad du vill ha.
38,15/st inkl moms för T-rör 1/4" i rostfritt
Handlar du under 500:- exkl moms tillkommer det en hanteringskostnad på 89:- + moms
Blir rätt dyrt om man bara vill ha 1st, 38,15+ 210:- i frakt och tillägg = ungefär 250:-
Tack för tipset!

Beställde 3st kors och 3st T när jag ändå beställde. Blev typ 100 spänn styck trots allt, men värre var hantering och frakt. Fick grejerna igår! Man börjar va lite bortskämd med next-day delivery... :oops:

Första testet var "OK". Tryckventilen var ingen höjdare - vansinnigt okänsligt. Trycksatte flaskan och vred på ölen, och som väntat pga det höga trycket jag satt i flaskan kom ingen öl. Petade, seriöst petade, på ventilen och det började skumma.

Men förutom det så kändes det bra, så blir leta efter en bättre tryckventil nu.
arnesson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av arnesson »

Bild

Fick de sista delarna idag, nu ska jag bara få tag i lite HSS borr till pelarborrmaskin på jobbet.

Ja, en silikonpropp också, men det fixar jag nästa gång jag är förbi Maltmagnus...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar