Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Pilsnerkokaren »

assistredo skrev:Undrar om det sitter kineser och kollar på det här forumet? :wink:
:shock:
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

dernebo skrev:Ja skynda att ta patent på den! Om några veckor kan man köpa mottrycksfyllaren för $12.99 på ebay med gratis frakt. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Javisst, som har trillat isär på vägen till Sverige.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Ja den levereras säkert inte komplett, och den sprängs antagligen efter andra flaskan. Då kommer folk att leta sig tillbaka hit och få höra "man skall inte gå på det billigaste", och så blir efterfrågan ännu större på originalet... Det går omöjligt att förlora med min ekvation. :)

Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Det skall bli spännande att få prova underverket, blir förmodligen någon kväll i nästa vecka.

Återkommer med kommentarer.

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Då var testen utförd av hjulbult. Hur det gick? Det får hjulbult säga men utfallet är så lovande att jag fortsätter tillverkningen.

En grej jag inte kan hålla mig från att berätta är att ugnsvarma flaskor inte ställde till något bekymmer när vi fyllde. Inte mer än att det skummade lite mer när kapsylen skulle på. Inte snällt mot ölen men det fungerade helt utmärkt.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Hallå!

Jag kan bara hålla med om att resultatet av testet igår var mer än lovande. Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av att fylla från fat till flaska sedan tidigare men jag har läst en hel del och många verkar ha problem. Gårdagens förutsättningar var att faten låg på ungefär 8-10grader då vi tog ut dem ur kylen. Jag hade förberett genom att kört flaskor i ugn innan vilka fortfarande var rätt varma. Extremt usla förutsättningar om man läser angående vad folk verkar tycka är viktigt för att lyckas med Beergun eller enklare hemmagjorda fyllare således. Vi upplevde ingen direkt skumbildning under fyllningsfasen, däremot märkte vi en viss efterskumning i flaskorna om man inte var snabb på med kapsyl. Detta kan ha berott på att flaskorna var varma för mot slutet då flaskorna svalnat tyckte jag mig inte märka denna tendens längre.

Vidare så tror jag trotts lyckad fyllning att Pilsnergubben här ovan fick ett par detaljer att fundera över innan konstruktionen kan anses slutgiltig. Vi diskuterade t.ex. flaskhöjder och vilket spann man skall täcka in, längden på fyllröret sätter här en begränsning nedåt som det såg ut nu men det röret är det enkelt att korta. Kanske kan man komma att behöva två längder på fyllröret för att täcka in alla behov? Sedan pratades det om att förlänga armarna uppåt ytterligare 10-15mm för att även kunna rymma högre flaskor, en 50cl från Southern Plains gick precis in i den här prototypen medan en 50cl från Hornbeer som var ca5mm längre blev på gränsen.

Sedan fanns i konstruktionen en liten ventil som automatiskt släpper ut lite av trycket efterhand flaskan fylls. Denna släppte kanske ut lite för långsamt som den här prototypen nu var byggd. Detta kunde man dock enkelt kompensera genom att vicka lite på själva blocket i fyllriggen och släppa ut lite tryck genom flaskhalsen. Optimalt vore kanske en justerbar ventil att släppa tryck med men det blir kanske för avancerat, även nuvarande konstruktion funkade trotts detta mycket tillfredställande.

Sammanfattningsvis måste jag säga mig tro stenhårt på detta koncept. Habegäret blev enormt efter att ha testat utrustningen precis som det skall vara för en pryltok som mig själv. Om man har i åtanke att minst hälften av de som köper en Beergun för en tusenlapp verkar makalöst missnöjda så är jag övertygad om att denna fyllare kommer vara väl värd sina pengar i slutgiltigt utförande.

MVH
//NJN
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Har inte ens bryggt min första batch än men det inlägget gav mig ha-begär ändå. ;)

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

dernebo skrev:Har inte ens bryggt min första batch än men det inlägget gav mig ha-begär ändå. ;)

Är inte din förkultur som du satte för ett par veckor sedan inte klar än? :mrgreen:
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Haha. Ja den står klar och är multiplicerad ett flertal gånger och kommer säkert att användas framöver någongång, men det var mer ett jästexperiment än nåt annat. Mina kumpaner och jag har bokat in en helg i början av dec när det bär av.

Detta bygge följer jag med intresse då jag tycker mig känna mig själv så pass bra att jag tror att jag har ett antal fat om nåt år.:)

Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

En extrem prylhobby detta
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Japp. Har som sagt inte börjat än, men jag har snart knåpat ihop nåt herms-liknande system redan. Har skrivit om allt på randomseed.se.

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Patrik-b skrev:En extrem prylhobby detta
Fast ändå förhållandevis "billig" dessutom får man ju en helt ok produkt från hobbyn :)
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag skulle väl aldrig kunna tänka mig en hobby som inte involverade prylar. :)

Men nu är vi ot. Vi får skapa en tråd för oss prylnördar. :)

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nu får ni mäta höjden på era flaskor som ni har i era gömmor, den högsta flaskan som kan fyllas med nuvarande utförande är 275mm. Lägsta dito är hur mycket man vill korta röret alternativt köpa ett rör till för 40:- hos er favoritleverantör, korta det och hitta något som är lagom tjockt och lägga under flaskan. Räcker höjden?
Att röret slutar någon cm över botten på flaskan är inget problem, värre är det när flaskan inte når upp till halstätningen för att röret står i botten på flaskan :wink:

Så ett av problemen är nog löst, ett annat var att iom att jag använder ett corneliusrör som fyllrör numera, klarar inte kapillärkraften av att hålla kvar ölpelaren i röret, det rinner ut mellan fyllningarna :( Inte alltid men tillräckligt ofta för att vara ett problem.
Corneliusröret är betydligt lättare att rengöra och dessutom billigare än vad originalröret på Ø5mm är, så jag kommer att svarva en lite plasthylsa och stoppa i röret, vill man inte ha det och tycker att spillet inte är av betydelse, kan man bara slänga plasthylsan och allt är frid och fröjd. Om inte, är det lätt att rengöra och kommer inte att skapa några problem förutom att den troligtvis kommer att försvinna, så liten som den är.

Det som man kommer att behöva köpa till är en slangbit för kolsyran mellan fyllare och fatet. Har man redan co2slang med skruvförslutning sätter man på anslutningen som följer med fyllaren på den nya slangen och fäster corneliuskopplingen på den, i andra änden ansluter man slangen på utgången på fyllaren.

Att ställa gasläckaget är inte lätt, har tittat på vad assistredo föreslog men är inte nöjd med handhavandet. Ska prova med lite olika lösningar jag har på lut, men blir det inte bra får det bli tumtryckarlösningen, iofs en bra lösning för så fort man släpper taget slutar det att fylla.

Hur vill ni ha manualen utformad, räcker det med bilder med förklarande text?

Återkommer med PM till de som meddelat sitt intresse samt en liten gläntare i denna tråd i nästa vecka när de tio första är klara för försäljning.
Vette fasen om jag inte löst de problem som kan uppstå vid tillverkningen nu, nästa tio lär kommer fram betydligt snabbare. Har tom ritning på det mesta nu och materialet finns också hemma.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Pilsnerkokaren skrev:,ett annat var att iom att jag använder ett corneliusrör som fyllrör numera, klarar inte kapillärkraften av att hålla kvar ölpelaren i röret, det rinner ut mellan fyllningarna :( Inte alltid men tillräckligt ofta för att vara ett problem.

Är det för att det inte är helt tätt?

Om corneliusröret satt med o-ring på "originalsätt" i en sån här (som brukar sitta fastsvetsad på faten)
http://www.candirect.de/Anschweissnippe ... d-NC-jolly

och med en sådan

http://www.candirect.de/Schnellverschlu ... aenk-Jolly

ovanpå - d.vs. vätskan får anslutas med corneliuskoppling så borde det vara tätt, eller ?
Björn Petersson
Skriv svar