Fattappning - Vad behöver man?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Fattappning - Vad behöver man?

Inlägg av porridge »

Hej,
Allt har kommit och jag håll på koppla tillsamens.
Behöver man smörja gummi ringarna till regulatorn, adaptern och fat?
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag sitter också och funderar på det här med fat. Jag bor litet och rymmer inte en fatanläggning i lägenheten, men jag kan däremot ha det stående nere i källaren för att kolsyresätta ölen innan flaskning (och därmed slippa bottensatsen).

Maltmagnus har detta startkit, som verkar prisvärt i svenska mått mätt. http://maltmagnus.se/cornelius-kit
Men nu vill jag ju då inte dricka från fat, utan bara flaska från fat. Behöver jag bara köpa till en beergun eller liknande och sedan är det klart? Eller måste jag tänka om helt från det magnus säljer? Är delar i detta startkit onödiga om jag "bara" ska ha fatet för flaskning?
Ärlans hembryggeri
porridge
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av porridge »

photo kopia 3.JPG
Hej alla,
Tack igen för hjälpen.
Allt funker bra och har precis provat förste egen draught öl.
Nu måste jag hitta ett sätt att rengöra ölslangen….. Tips?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

porridge skrev:Hej alla,
Tack igen för hjälpen.
Allt funker bra och har precis provat förste egen draught öl.
Nu måste jag hitta ett sätt att rengöra ölslangen….. Tips?
Var det ett litet h-vete att få loss nålventilen för dig med? Min satt som berget men det gick tillslut!
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Bild

Där har du en ölslangsrengörare. Se bara till att rengöra den noga det kan vara oljerester i den.

Skickat från min iPad med Tapatalk
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Vart är själva sprutan inhandlad?
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

knox skrev:Vart är själva sprutan inhandlad?
Den här ser lika ut.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra ... ta-759004/
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Patrik-b skrev:Bild

Där har du en ölslangsrengörare. Se bara till att rengöra den noga det kan vara oljerester i den.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Shit så smart, jag som har gått i tankarna att man alltid skall ha ett tomt fat till rengöringsmedel alternativt sköljvatten.

Hur löste du övergångskopplingen mellan sprutan och fatpluggen Patrik-b?

MVH
//NJN
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Det var (typ) samma gänga så jag skruvade bara på den. Jag hade en annan spruta hemma och där passade den inte. Så ta med till butiken och testa. Tror denna kom från Jula.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Andreashaggstrom skrev:Jag sitter också och funderar på det här med fat. Jag bor litet och rymmer inte en fatanläggning i lägenheten, men jag kan däremot ha det stående nere i källaren för att kolsyresätta ölen innan flaskning (och därmed slippa bottensatsen).

Maltmagnus har detta startkit, som verkar prisvärt i svenska mått mätt. http://maltmagnus.se/cornelius-kit
Men nu vill jag ju då inte dricka från fat, utan bara flaska från fat. Behöver jag bara köpa till en beergun eller liknande och sedan är det klart? Eller måste jag tänka om helt från det magnus säljer? Är delar i detta startkit onödiga om jag "bara" ska ha fatet för flaskning?
Kompletterar du med en Ghetto blaster som Bee har byggt http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=7764 så är du hemma. Annars är väl det bara tappkranen som är lite onödig.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Patrik-b skrev:Det var (typ) samma gänga så jag skruvade bara på den. Jag hade en annan spruta hemma och där passade den inte. Så ta med till butiken och testa. Tror denna kom från Jula.
Fantastiskt, det blir till att inhandla en extra sådan fatkoppling för ÖL med nästa beställning från någon av de stora webbutikerna.

//NJN
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Pilsnerkokaren skrev: Kompletterar du med en Ghetto blaster som Bee har byggt http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=7764 så är du hemma. Annars är väl det bara tappkranen som är lite onödig.
Är inte just tappkranen en essentiell grej för att kunna tillverka en "ghetto blaster"? Känns som att det blir krångligt att inte ha en sådan.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

[/quote]Är inte just tappkranen en essentiell grej för att kunna tillverka en "ghetto blaster"? Känns som att det blir krångligt att inte ha en sådan.[/quote]

Man kanske kan nypa ett veck på slangen och hejda flödet på så vis. Inte helt praktiskt men det borde gå ;-)

//NJN
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Hjulbult skrev:
Man kanske kan nypa ett veck på slangen och hejda flödet på så vis. Inte helt praktiskt men det borde gå ;-)

//NJN
Ja det verkar rätt praktiskt... :mrgreen:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

niklas_n skrev: Är inte just tappkranen en essentiell grej för att kunna tillverka en "ghetto blaster"? Känns som att det blir krångligt att inte ha en sådan.
Jepp. Som jag skrev "kompletterar du med en Ghetto blaster är du hemma" Tappkranen onödig i fatkitet om planen är att köpa en beer gun.
Ursprungsfrågan var om det fanns någon onödig pryl i kitet som man kanske skulle välja bort, men det fanns det ju inte om man byggde en Ghetto blaster.
Skriv svar