Efter att jag fick angrepp av kvarnmott i maltförrådet (katastrof) söker jag lufttäta alternativ som helst är delvis "fyrkantiga" för att ta mindre plats. I och för sig mest skadligt med krossad malt men det räcker med en del smulor.Pilsnerkokaren skrev:Dom behöver väl inte vara mer lufttäta än att möss inte kommer i dom?
Surnade på röran
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- assistredo
- Maltrostare

Re: Surnade på röran
Björn Petersson
Jo, det var just ditt inlägg om motten som gjorde att jag började fundera på täta kärl. Malten får nog vara kvar i jäshinkarna så länge, hålen för jäsröret och tappkvarnarna är igentejpade med gaffa så där borde inget kryp kunna ta sig in.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Då förstår jag intresset för täta kärl.
Då är äntligen mitt "bryggverk" helt klart! (Nåja)
Sista modifieringen var i alla fall att montera en chassikontakt till temperaturgivaren så att man slipper sladden som hela tiden åker ner i vasken när man diskar grytan. Dessutom fick jag upp dykröret lite så att det inte hindrar flödet, som dessutom gått från 8 l/m till 16 l/m enbart genom att borra upp slanganslutningarna till mina 4 Camlocks från 8 till 10 mm!!! Nu kommer dessutom vörten bara i kontakt med rostfria kopplingar etc.
Fronten på Hendin lämnar en del att önska vad det gäller det rent estetiska men det fungerar fantastiskt bra att styra den via en STC-brew. Vilken sjukt liten smidig apparat och vilket galet jobb som lagts ner på den MYCKET intelligenta mjukvaran till den. Hatten av!!!
Nu recirkulerar jag med en biabpåse i grytan vilket funkar bra men kanske att det blir en maltpipa i framtiden om jag får för mig att det är någon vits med att laka. Det blir ju lite enklare med en pipa då. Det som ÄR planerat är att montera in ett element på 3,5 kW i grytan under falskbotten för att snabba upp uppvärmningen ytterligare. Sedan får vi se om det blir Hendin eller det elementet som får stå för temperaturregleringen. Stc:n kan ju styra båda elementen så jag kanske testar både och. Nu kan jag hålla temperaturen inom +-0,1 grad i mäskbädden och mer än så behövs ju knappast.
Men vad fan, det är ju kul att testa. Eftersom Hendin bara slår av och på så skiftar tempen vid inloppet till grytan med ca. 0,5 grader med rätt snabba svängningar. Gissar att det är dom oisolerade slangarna i kombination med ett svalt bryggrum som är orsaken, men trots det verkar temperaturen i själva bädden vara konstant. 
Sista modifieringen var i alla fall att montera en chassikontakt till temperaturgivaren så att man slipper sladden som hela tiden åker ner i vasken när man diskar grytan. Dessutom fick jag upp dykröret lite så att det inte hindrar flödet, som dessutom gått från 8 l/m till 16 l/m enbart genom att borra upp slanganslutningarna till mina 4 Camlocks från 8 till 10 mm!!! Nu kommer dessutom vörten bara i kontakt med rostfria kopplingar etc.
Fronten på Hendin lämnar en del att önska vad det gäller det rent estetiska men det fungerar fantastiskt bra att styra den via en STC-brew. Vilken sjukt liten smidig apparat och vilket galet jobb som lagts ner på den MYCKET intelligenta mjukvaran till den. Hatten av!!!
Nu recirkulerar jag med en biabpåse i grytan vilket funkar bra men kanske att det blir en maltpipa i framtiden om jag får för mig att det är någon vits med att laka. Det blir ju lite enklare med en pipa då. Det som ÄR planerat är att montera in ett element på 3,5 kW i grytan under falskbotten för att snabba upp uppvärmningen ytterligare. Sedan får vi se om det blir Hendin eller det elementet som får stå för temperaturregleringen. Stc:n kan ju styra båda elementen så jag kanske testar både och. Nu kan jag hålla temperaturen inom +-0,1 grad i mäskbädden och mer än så behövs ju knappast.
Drake skrev:Tack!
Nu är det dags på allvar att försöka göra riktigt bra öl, inte för att dom inte är goda redan men resultatet är lite ojämnt. Därför tänker jag försöka sätta mig in i BS ordentligt. Att ställa in utrustning och mäskprofiler är bökigt tycker jag. Känns som en del uppgifter inte följer med till nästa flik. Har fortfarande inte riktigt fattat hur allt hänger ihop. Eller så är det lite muppigt i programmet, jag börjar nästan misstänka det. Vattenprofilen till exempel, den har tydligen vissa buggar.
Någon i Stockholm som känner sig på riktigt pedagogiskt humör och som vill ge mig en lektion?
I framtidsplanerna ingår att byta ut hyvelbänken mot en köksö på hjul med inbyggd kegerator, kvarn, centraldammsugare etc. Och naturligtvis ska den vara så hög att man kan ha några barstolar runt den.
Kanske kan något av följande vara intressant?
Equipment Profile Setup: https://www.youtube.com/watch?v=QmW7pwQP5mQ
BIAB Mash Profile Setup: https://www.youtube.com/watch?v=VKiEjhxo2oo
Batch Sparge Mash Profile Setup: https://www.youtube.com/watch?v=CZ0TFtMnzxs
How to Calculate Efficiency: https://www.youtube.com/watch?v=bIoeFuNbDbU
Brewing Water Primer: Using BeerSmith and Bru'n Water: https://www.youtube.com/watch?v=Q0baxAHXmQU
No Sparge Brewing: https://www.youtube.com/watch?v=58Dh4noZRKA
Tack Rotsac.
Jag har kollat dom redan men borda kanske göra det igen och lite mer seriöst denna gång. Numera använder jag bara BS för att få ett hum om IBU, EBC och även OG,
sedan kör jag på känn och det får bli vad det blir, oftast blir det riktigt bra även om effektivitet, OG etc. kan variera lite.
Men visst, någon gång kanske man får till något man vill reproducera exakt och då är nog bra att ha exakta profiler i BS.
Jag har kollat dom redan men borda kanske göra det igen och lite mer seriöst denna gång. Numera använder jag bara BS för att få ett hum om IBU, EBC och även OG,
sedan kör jag på känn och det får bli vad det blir, oftast blir det riktigt bra även om effektivitet, OG etc. kan variera lite.
Men visst, någon gång kanske man får till något man vill reproducera exakt och då är nog bra att ha exakta profiler i BS.