eric skrev:Har inte testat MTF-metoden med bara 2 min kok innan och efter surning men det verkar ju helt klart suspekt att du fått igång en aktiv jäsning. En heterofermentativ lactobacillus, som l.plantarum, klarar ju på sin höjd att producera en ytterst liten portion etanol men inte droppa från 1.042 till 1.030. Är du säker på att du tog hydrometerprovet rätt, dvs. vid hydrometerns kalibreringstemperatur?
Jag pastöriserar allt som oftast efter en surning, ibland bara 15 minuter. Kontaminationsrisken är generellt lägre efter surning eftersom pH är så pass lågt. Ang DMS så återbildas den mig veterligen över 80 grader. Om du kommer upp i kok snabbt och kyler snabbt borde det inte vara några problem.
Tror inte alkholhalten är problemet att jäsningen inte kommer igång utan ditt låga pH. Jag skulle vänta lite till, jag upplever ofta längre lag-time när jag snabbsurat. 24h är inget ovanligt.
Jo jag är rätt noga med tempen vid hydrometerprov. Tog 2 prov efter surning, hade 1028 innan uppkok och 1030 efter.
Använder Biltemas 25l gryta till surning som har liten bottenarea mot höjden, tycker det tar tid att få kok i den med gasol så därför överväger jag pastörisering istället.
Det får nog bli så nästa gång.
Första snabbsurningen är bryggd. En ljus lätthumlad ale. Efter mäskning/lakning gjorde jag ett snabbt uppkok. Efter kylning till 36grader pitchades 6st proviva superfrukt. 1dygn senare var ph 3.6 (enligt mätremsor). Nytt uppkok i 60 min med humle. Sedan kylning och pitch av bryggjäst. Jäste ut från 1049 till 1010. Provsmaka lite och tyckte syran var fin, kanske lite låg. Men däremot tyckte jag proviva smaken slog igenom. Är det de 6 shoten som smakar så mycket eller är ett l.plantarum som är ganska fruktig i smaken. Hur ter sig andra bakteriestammar? Några tips på var man hittar dem i såfall. Kommersiella stammar från ex humle.se kan man pitch dem direkt likt provivan eller de måste förkultiveras?
Mange81 skrev:Första snabbsurningen är bryggd. En ljus lätthumlad ale. Efter mäskning/lakning gjorde jag ett snabbt uppkok. Efter kylning till 36grader pitchades 6st proviva superfrukt. 1dygn senare var ph 3.6 (enligt mätremsor). Nytt uppkok i 60 min med humle. Sedan kylning och pitch av bryggjäst. Jäste ut från 1049 till 1010. Provsmaka lite och tyckte syran var fin, kanske lite låg. Men däremot tyckte jag proviva smaken slog igenom. Är det de 6 shoten som smakar så mycket eller är ett l.plantarum som är ganska fruktig i smaken. Hur ter sig andra bakteriestammar? Några tips på var man hittar dem i såfall. Kommersiella stammar från ex humle.se kan man pitch dem direkt likt provivan eller de måste förkultiveras?
Jag skulle säga att l.plantarum är betydligt fruktigare än tex l.rhamnosus (valio kefir) som är mer mineraliserande och yoghurt-syrlig. Däremot har jag aldrig pitchat 6 st shots, har nöjt mig med 2 st som mest eller 1 dl vanlig proviva mango.
Med 2 superfrukt känner du någon proviva smak eller mer en bra fruktsmak? Om man använder sig av kefir är det endast vasslen man tar då? Hur mycket kefir går åt till 25l. Vilken stam är aktiv i surdeg?
Mange81 skrev:Med 2 superfrukt känner du någon proviva smak eller mer en bra fruktsmak? Om man använder sig av kefir är det endast vasslen man tar då? Hur mycket kefir går åt till 25l. Vilken stam är aktiv i surdeg?
Jag brukar pitcha 6 st ProViva-shots och har aldrig upplevt något nämnvärt smakbidrag. Däremot kan det dofta lite speciellt från kärlet under surningen. Det blir en arom som påminner lite om yoghurt och det har jag antagit kommer från lacton. Personligen har jag svårt att tro att 48 cl ProViva skulle ha en stor inverkan på smaken men allas trösklar är olika.
Mange81 skrev:Med 2 superfrukt känner du någon proviva smak eller mer en bra fruktsmak? Om man använder sig av kefir är det endast vasslen man tar då? Hur mycket kefir går åt till 25l.
Nej, jag har inte upplevt något smakbidrag med superfrukten, bara en fruktig syrlighet. När jag använt kefir har jag tagit avrunnen vassla, knappt en deciliter, om ens det, till 20 liter.
Sannolikt ett utmärkt alternativ, hade själv tänkt prova att syra med sådana kapslar. Om någon är hemskt nyfiken på bakteriestammen kan jag kila ned till mikrobiologilabbet på mitt jobb och kolla med dem hur olika lactobacillarter skiljer sig från varandra i praktiken .
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Wow. Varje kapsel motsvarar alltså 40 ProViva-shots (250 miljoner/shot)? Låter helt klart värt att ge det en chans! Jag ska brygga en suris någon gång nästa vecka och kommer antagligen prova kapslarna då.
st1 skrev:
Wow. Varje kapsel motsvarar alltså 40 ProViva-shots (250 miljoner/shot)? Låter helt klart värt att ge det en chans! Jag ska brygga en suris någon gång nästa vecka och kommer antagligen prova kapslarna då.
Räkna om, räkna rätt
2 kapslar motsvarar 1 Proviva Superfrukt. Det är 250 miljoner/ml i Superfrukten.
Provar nog en mindre extraktbryggning med kapslar, av ren nyfikenhet.