Nej självklart, har man kapital är det ju lugnt. Tänkte mer på prioriteringsordningen.st1 skrev:Det ena utesluter väl inte det andra?Weinkeller skrev:Tänk om fler la mer krut och pengar på jäsningen än på bryggverk. Visst jag förstår grejen men vill bara så ett frö en tanke..
Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Eller så gör man som mig. Sätter prioritet ett på allt. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Håller med. Båda är väl steg mot att få ökad kontroll över processen, där kontrollerad jäsning är viktigast för slutresultatet.Weinkeller skrev:Nej självklart, har man kapital är det ju lugnt. Tänkte mer på prioriteringsordningen.
Nu finns de i lager på Humlegården. Jag har beställt en och väntar med spänning.
Från början var jag lite skeptisk, men jag blir mer och mer sugen på att skaffa en.
Dessutom ser ju kontrollen ut som en STC1000 liknande kontroller vilket skulle kunna bytas ut mot en STC1000+ med bryggningsprogramvara.
Jag är rätt nöjd med min nuvarande setup, men det är lite mycket lösa delar.
Vore kul att höra lite åsikter från er som köpt och eller provat den.
Dessutom ser ju kontrollen ut som en STC1000 liknande kontroller vilket skulle kunna bytas ut mot en STC1000+ med bryggningsprogramvara.
Jag är säker på att det är STC-1000 och snart kommer nog Mats med en uppdateringBee skrev:Från början var jag lite skeptisk, men jag blir mer och mer sugen på att skaffa en.
// Jonas
Kikade på den på MOW för ett par veckor sedan. Tyvärr hade inte Humle någon där som kunde dema och svara på frågor, så det blev bara torrsim.
Jag tycker den verkar klart prisvärd.
Kontrollern är en STC-200, men det kommer kanske en STC-200++
Jag tycker den verkar klart prisvärd.
Kontrollern är en STC-200, men det kommer kanske en STC-200++
Det vore intressant att veta vad om döljer sig i STC-200. Har man flax kan det röra sig om en kostnadsreducerad STC-1000 (dvs i princip samma hårdvara fast minus ett relä), då kan STC-1000+ kunna funka.
Dock, verkar den kinesiska termostatmarknaden vara ett träsk, så det är kanske mycket att hoppas på...
Dock, verkar den kinesiska termostatmarknaden vara ett träsk, så det är kanske mycket att hoppas på...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
-
victornorell
- Helmaltsbryggare

Beställde också en i eftermiddags! Ska bli intressant att se hur den funkar... Dålig tajming dock i och med att vi drar till fjälls i övermorgon en vecka och jag har fortfarande inte sett något mail om att den har skickats 
Får hoppas på det bästa!
Får hoppas på det bästa!
-
victornorell
- Helmaltsbryggare

Nu har jag fått min Grainfather!
Bara hunnit montera och provköra värmen och pumpen, men allt verkar funka klockrent.
Det som är "nytt" mot de videos jag har sett från england och nz/aus är att de från pumpens utlopp (uppe vid toppen av röret) har satt en kulventil så att man kan reglera flödet under mäskningen också.
Ska bli kul att provbrygga, men kommer inte att ske förrän om 2 veckor eftersom jag åker iväg både privat och med jobbet.. :/
Tänkte mest meddela att de har börjat dyka upp!
//Victor
Bara hunnit montera och provköra värmen och pumpen, men allt verkar funka klockrent.
Det som är "nytt" mot de videos jag har sett från england och nz/aus är att de från pumpens utlopp (uppe vid toppen av röret) har satt en kulventil så att man kan reglera flödet under mäskningen också.
Ska bli kul att provbrygga, men kommer inte att ske förrän om 2 veckor eftersom jag åker iväg både privat och med jobbet.. :/
Tänkte mest meddela att de har börjat dyka upp!
//Victor
Min är "utlastad för leverans" hos DHL. Kommer antagligen premiärbrygga i helgen!
Ska bli väldigt intressant att se vad ni tycker =)
Jag har kört en bryggning nu med Grainfathern och det fungerade bra sånär som på att när det väl var dags att kyla så var pumpfiltret så igenbäckat att det blev en väldig klen ström med vört genom kylar. Ibland tror jag till och med att det helt blev stopp.
Jag använde humle i pelletsform och hade den i en socka.
Det var en tämligen humlestinn historia jag bryggde så det är inte säkert att det blir så med mindre humle. På söndag är det bryggning igen så vi får se om det utvecklar sig annorlunda då.
Jag använde humle i pelletsform och hade den i en socka.
Det var en tämligen humlestinn historia jag bryggde så det är inte säkert att det blir så med mindre humle. På söndag är det bryggning igen så vi får se om det utvecklar sig annorlunda då.
Hur mycket humle hade du i koket?
275g hade jag-st1 skrev:Hur mycket humle hade du i koket?