Mange81 skrev:Familjen åker iväg under nästa helg. Jag planerar en dubbel bryggning. En bock och en california common siktar på att komma under 12 timmar i bryggtid. Man lär somna gott sedan tror jag.
Låter precis som min helg, familjen bortrest och egentid med bryggprylarna. Blev en BIPA och en DIPA igår, lyckades klämma in det på 8h 15min men då sparade jag kanske en timmes städning och disk till idag. Hur gick det för dig Mange81 12 timmar låter drygt?
Man somnade gött igårkväll det är slitsamt med dubbelbryggningar, puhh.
Jag lyckades att komprimera dagen till 9 timmar med allt klart och inget att diska kvar, så man i lugn och ro kunde krypa ner i soffan till lite breavheart och en ny IPA. Min CC ska sekundärjäsa med körsbär så den blir lite åt suröls hållet har gjort liknande innan som blivit kanon. Den andra kryddades med havssalt och korianderfrö samt att den ska få lite mjölksyta vid flasktappningen, blir förhoppningsvis något liknande en lagerjäst Gose, vi får väl se. I alla fall lärde man sig mycket att sambeställa till flera bryggningar spar pengar och att sambrygga spar tid, så jag är inte avskräckt att köra dubbelt fler gånger. Men nu är kylen full så blir nog ingen bryggning igen innan påsk, men sedan är det dags för en ny Lambic..
Själv då hur har allt gått och vad för kommande planer?
Härlig tråd, oj vad man är sugen på att få hem grejer till att kunna brygga lite större satser. Än så länge har det blitt ett par 5 l från köksbryggeriet och de har ju blitt bra
Här bryggdes en american brown baserad på "Janet's Brown Ale".
Fick mig att tänka å smakbidragen från olika karamellmalter. Amerikanska Crystal (Briess?) 40 vs Caramunich 1 vs någon Viking karamellmalt jag hade. Med bas på Weyermanns malter så kommer nog min "Janet's" smaka rätt så annorlunda gissar jag. Någon som har insikt i detta? Alla recept i tex "Brewing classic styles" har ju sin utgångspunkt i de amerikanska malterna först o främst gissar jag.
Smakar man endast maltkornen så är ju skillnaden enorm mellan karamellsorterna.
Klart det kommer bli skillnad, det visar ju många av klonförsöken i the Jamil Show.
Har gjort en bunt av recepten från Brewing classic styles och det har alltid blivit bra. Tror som sagt inte att det blivit exakt lika dant, men tillräckligt lika för att man ska få rätt bra koll på hur det "ska" vara borde det vara.
Formulerade mig luddigt tidigare om maltsorterna. Syftade mer på att man inte kan lite på konversionstabeller. Crystal 100 kan ersättas med caramunich 1 osv.
Jaja åter till topic.
Här mäskas just in en Saison med råg, skall kryddas med mango och salvia.
För mig blev det bara 22l fördelat på två jäsningar WLP380 Hefeweizen IV vs Wyeast Weihanstephaner 3068. Den senare vann lagtime matchen återstår att se vilken som blir klar först respektive godast..
Min första bryggning med min nya BM20. Det blev en Amarillo ale. Det enda missödet som hände var att det blev en liten fontän. Då tog jag bort gallren och rörde om i malten (hur gör ni?) sen funkade det utan problem. Hade 5,5 kg malt och 23l vatten, tyckte att det blev väldigt tjokt så jag tog bort ett halvt kg. Klar och fin vört blev det jämfört med tidigare BIAB bryggningar. När jag var klar med detta plockade jag fram min eminenta flaskfyllare och fyllde 55 flaskor några HeFe och Lager. Kul när helgen avslutas med en bryggar dag. //Lars