Uppvärmning av 36l patinagryta
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Uppvärmning av 36l patinagryta
Endast elementet. Det blir lite avlagringar men jag har inte haft problem med fastbränning. Allt lossnar lätt med en scotch brite.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Inga problem med humlegivorna heller? Hur långe tar det att koka upp pannan med enbart elementet?
Det kommer jag iofs att testa själv. Har redan beställt ett element.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kommer jag iofs att testa själv. Har redan beställt ett element.
Jag kör med min gamla hopspider, min bazooka satte igen av humlen bryggningarna innan så jag tröttnade. Men det var iaf inga problem med fastbränning på elementet då.
Ni som köpt element ifrån pecoservice:
Minns ni (ungefär) hur lång tid det tog innan ni fick hem det? Beställde igår och funderar lite på när jag kan väntas ha det vid dörrn.
Hade tänkt brygga i helgen, men står med tom gasoltub och vet inte om ja ska bry mig om att fylla den.
Minns ni (ungefär) hur lång tid det tog innan ni fick hem det? Beställde igår och funderar lite på när jag kan väntas ha det vid dörrn.
Hade tänkt brygga i helgen, men står med tom gasoltub och vet inte om ja ska bry mig om att fylla den.
Kör på något liknande denna http://www.jula.se/catalog/fritid/frilu ... re-772178/.
Rullande kok väldigt fort, spelar ingen roll om strömmen mot all förmodan skulle gå och så kan man laga mat utomhus till en jävla massa folk på en Muurikka-stekhäll eller liknande.
Rullande kok väldigt fort, spelar ingen roll om strömmen mot all förmodan skulle gå och så kan man laga mat utomhus till en jävla massa folk på en Muurikka-stekhäll eller liknande.
Det gick oväntat snabbt vill jag minnas, tog nog mindre än en arbetsvecka. Med lite flyt kan du nog ha grejerna innan helgen men någon garanti finns ju inte förstås.Najjklas skrev:Ni som köpt element ifrån pecoservice:
//NJN
Det låter bra. I värsta fall får jag flytta bryggdagen till nästa vecka, men ville mest kolla så det inte är snigelpost alá 6 veckor. Tack tack
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Låter lovande. Beställde ju min i söndags kväll.
- Weinkeller
- Maltrostare

Varför inte köpa en rejäl induktionsplatta från början och slippa diverse olika nödlösningar för att få kok?
I mitt fall kör jag en gasolbrännare på balkongen i dagsläget.. Nu börjar det bli kyligt ute så vill ha en lösning inomhus.. Jag har ännu inte kommit tillräckligt djupt in i hobbyn för att köpa en riktig patina kastrull utan har ett 40 liters kärl från försvaret.
Kärlet är i aluminium så induktion går bort.
Dessutom verkar 2kw plattorna inte klara att koka 30L med bra resultat och mina säkringar är på 10A så 3.5kw plattorna (som för övrigt verkar grymma) kan jag inte heller använda.
Därav verkar peco elementet perfekt för mig
Kärlet är i aluminium så induktion går bort.
Dessutom verkar 2kw plattorna inte klara att koka 30L med bra resultat och mina säkringar är på 10A så 3.5kw plattorna (som för övrigt verkar grymma) kan jag inte heller använda.
Därav verkar peco elementet perfekt för mig
Fick mitt element från peco idag.
28L Från ca 12 gradigt till kok ihop med min spis platta (som slår till o från konstant pga överhettningsskydd) på ca 45 min.
Första videon visar element+platta:
https://vimeo.com/107512238
Andra visar enbart elementet:
https://vimeo.com/107512571
Det kokar ju bara ordentligt på ena sidan i kastrullen. Men som jag ser det så roterar ju ändå vätskan, så det ska nog gå bra (?)
Mvh
28L Från ca 12 gradigt till kok ihop med min spis platta (som slår till o från konstant pga överhettningsskydd) på ca 45 min.
Första videon visar element+platta:
https://vimeo.com/107512238
Andra visar enbart elementet:
https://vimeo.com/107512571
Det kokar ju bara ordentligt på ena sidan i kastrullen. Men som jag ser det så roterar ju ändå vätskan, så det ska nog gå bra (?)
Mvh
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Även jag fick mitt element idag, men saknar hålpunch än så den är inte installerad än.
Det här elementet är ju bara max eller inget, hur löser man det om man vill att det ska koka mindre? Tänkte med mindre vätska tex, för vad jag har förstått så är inte ett för kraftigt kok att föredra... (?)
Eller finns det nån lösning att styra elementet på nåt sätt?
Det här elementet är ju bara max eller inget, hur löser man det om man vill att det ska koka mindre? Tänkte med mindre vätska tex, för vad jag har förstått så är inte ett för kraftigt kok att föredra... (?)
Eller finns det nån lösning att styra elementet på nåt sätt?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Najjklas: testade du att koka upp med enbart elementet också? Tid på det isf?
Det gjorde jag dessvärre inte. Skulle tippa på en dryg timma i min gryta.. Är det rostfritt du ska ta hål i? Min är aluminium, och gick utmärkt med hålsåg.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
36 liter Patina från Humle.se. Känns inte som att jag vill chansa på den grytan.
Biltemagrytan hade jag nog testat på.