Humleträdgården 2014
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Re: Humleträdgården 2014
Jag hade väldigt mycket problem med löss med mina första plantor. Till en början räckte det med att klippa av de blad som var täckta av krypen. Gick sedan över till vatten+såpa, det funkar så länge man håller på varje dag.
Vad jag har läst ska det finnas medel att köpa som fungerar bättre. Själv tror jag på nyckelpigor, men har inte tagit reda på var man kan köpa.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk
Vad jag har läst ska det finnas medel att köpa som fungerar bättre. Själv tror jag på nyckelpigor, men har inte tagit reda på var man kan köpa.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk
Jag har läst en del nu och eftersom jag har nyckelpigor. (Byggde en nyckelpigeholk tidigare i vår.) Så ska jag bida min tid. Om man sprayar håller man nyckelpigorna borta också, tydligen.
I would say ladybugs too and you can buy some more on the net. I use also water hose with fine holes to wash them away.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Sv: Humleträdgården 2014
Idag fick humlen en kanna vatten var. Mittelfruh har klättrat över 6m repet och de andra är någon meter efter. Men jag vill ha volym också vilket är svårt med rep.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Problem med löss här också men såg flera nyckelpigor, även den svarta och gula varianten..
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1402424179511.jpg[/attachment]
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1402424237727.jpg[/attachment]
Sent from my D6503 using Tapatalk
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1402424237727.jpg[/attachment]

Då kan de klättra lite till.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mäktigt!
Flackovic skrev:Conba, funkar det att odla "hela vägen" i de krukor jag ser på bilden, eller behöver du plantera om när när humlen växt sig större?
Hur funkar det år 2 osv?
Det funkar säkert att odla hela vägen i stora krukor.
Jag drev upp rötterna till plantor i mindre krukor först, därefter planterade jag ut dem (första året). Trodde att vinterkylan skulle ta död på dem, men det är en ihärdig växt eftersom det i början av mars (år 2) började titta upp små skott i varje kruka.
Det som återstår att se är om de kan bilda kottar med hänsyn till det begränsade utrymmet som varje plantas rotsystem har i krukorna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

Större krukor alternativt pallkragar borde ju göra förutsättningarna bättre. Samt rejält med näring under växtperioden förstås.
Tack för svar och input. Saaz-plantorna åkte dock ner i jorden istället efter att ha lyssnat på lite amerikansk bryggradio och sett en del Youtube-klipp. Verkar vara rätt mycket mer krävande att odlar i krukor.
Att odla i djupa pallkragar som är delvis nedgrävda i jorden kändes dock klart intressant. Får se till nästa år!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Att odla i djupa pallkragar som är delvis nedgrävda i jorden kändes dock klart intressant. Får se till nästa år!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
-
pettersson80
- Torrhumlare

Angående bladlöss vill jag minnas att min mormor planterade Tagetes kring växter som var känsliga/utsatta tex rosor! Kan kanske bli svårare till Humle på grund av höjden. Men väl värt att prova.
Observera att jag inte har några som helst belägg för att det funkar, bara ett svagt minne av att min mormor gjorde så!
//Håkan
Observera att jag inte har några som helst belägg för att det funkar, bara ett svagt minne av att min mormor gjorde så!
//Håkan
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
- Weinkeller
- Maltrostare

De gamle, de vet, lyssna på dem.
Nu har jag inte följt tråden till punkt och pricka, men avseende bladlöss.
1 del grön såpa löses i fem delar vatten i en blomspruta. Spraya växten ifråga. Funkar.
Om det hittas nyckelpigor på humlen så äter de bladlöss, så låt nyckelpigorna vara. Däremot myror och bladlöss lever i nån slags symbios.
(om en månad flyttar jag till trädgård, nästa år ska jag vara med i den här tråden!)
//karl
1 del grön såpa löses i fem delar vatten i en blomspruta. Spraya växten ifråga. Funkar.
Om det hittas nyckelpigor på humlen så äter de bladlöss, så låt nyckelpigorna vara. Däremot myror och bladlöss lever i nån slags symbios.
(om en månad flyttar jag till trädgård, nästa år ska jag vara med i den här tråden!)
//karl
Jag har en hel armé av nyckelpigor, men lössen är hårt åtgångna så de håller på att.vinna! [THUMBS UP SIGN]