hur plantera humlerhizomer nu i februari?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: hur plantera humlerhizomer nu i februari?
Jag satte ut mina rhozomer i början av mars. Tycks funka hittills. 3 skott från en cascade i kruka och 1 skott från northern brewer i marken har kommit hittills.
De skott jag drog upp inomhus ser lika dana ut efter ha planerat ut dom, inte ovanligt vad jag förstått och de brukar repa sig, men någon som vet mer får gärna sprida mer ljus över vad som hänt.
Sent from my D6503 using Tapatalk
Jag dödade min ena planta när den åkte ut tror jag. Den andra vissnade ner helt men det kommer en lite ny hjälte från jorden så jag håller tummarna.
Min tanke är att det kanske är dumt att låta plantan bli lat av att växa inne först med näring, ljus, vatten och värme för att sen komma ut till trista aprilvädret med kalla nätter och blåst. Tror det tog min planta iaf. Tur att jag har två 1åringar och skott där till. Ska låta humlen ta över hela trädgården på sikt med det vet inte SWMBO ännu =)
Min tanke är att det kanske är dumt att låta plantan bli lat av att växa inne först med näring, ljus, vatten och värme för att sen komma ut till trista aprilvädret med kalla nätter och blåst. Tror det tog min planta iaf. Tur att jag har två 1åringar och skott där till. Ska låta humlen ta över hela trädgården på sikt med det vet inte SWMBO ännu =)
Too much sun. You need to take your plants only some hours every day and increase more and more sun after a week. It looks also it needs water. When planted again the roots get in contact with air and they don't like it. A lot of water when planting help to pack the dirt around the roots and avoid they die. But no worries, hops are strong and new shoots will come from the ground if it needs it 
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Re: Sv: hur plantera humlerhizomer nu i februari?
En liten bild från min humleplantering.

I ordning vänster till höger:
Magnum - 5 skott om ca 40cm, köpt förra året som grönpropagering från Eickelmann.
Tettnanger - en riktig galning med 4 skott om +1m (fick denna från Tristan förra året.
Northern Brewer - 3 skott om ca 50cm, köpt förra året som rhizomplanta från Willingham Nurseries.
Fuggle - nyplanterad stickling, (tack Tristan!) Min förra lyckades jag döda...
Cascade - 4 skott om ca 75cm , köpt förra året som rhizomplanta från Willingham Nurseries.
Saaz - 1 skott om 15cm, köpt förra året som grönpropagering från Eickelmann.

I ordning vänster till höger:
Magnum - 5 skott om ca 40cm, köpt förra året som grönpropagering från Eickelmann.
Tettnanger - en riktig galning med 4 skott om +1m (fick denna från Tristan förra året.
Northern Brewer - 3 skott om ca 50cm, köpt förra året som rhizomplanta från Willingham Nurseries.
Fuggle - nyplanterad stickling, (tack Tristan!) Min förra lyckades jag döda...
Cascade - 4 skott om ca 75cm , köpt förra året som rhizomplanta från Willingham Nurseries.
Saaz - 1 skott om 15cm, köpt förra året som grönpropagering från Eickelmann.
Två av fyra rhizomer har tagit sig en cascade och en northern brewer..

Sen har vi denna stackars saaz som var ett skott som fick växa till sig inomhus först och är lite åtgången, har tre till inomhus som ska ut men först när jag vet hur jag ska göra

Det är bara att avhärda dom som man gör med vanliga trädgårdsplantor. Om det är rhizomer som har fler skott under som tittar upp så tycker jag att du ska plantera ut dom.