Domarprotokoll från SM?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2013 i Eskilstuna

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Domarprotokoll från SM?

Inlägg av Weinkeller »

JockeSöderberg skrev:Någon som vet något om de övriga tävlande i 4D (Brown Ale). Vi fick riktigt bra betyg men gick inte vidare så de måste ha varit grymma.

Vore kul att veta vilka det är så att man kan lära sig lite!

/Jocke, MBK
Jag tog hem silver och brons i klass 4. Bronset för en Amerikansk Brown Ale (4D) och silver för en Engelsk Best Bitter (4A). Jag misstänker utan att veta att första gallringen är ganska tuff och de som är kvar, kanske en fjärdedel eller mindre är alla så bra att det är svårt att rangordna dem inbördes. Att presentera en öl med rätt ålder kan då vara det som är helt avgörande. Det är ju ganska svårt med A.Brown då humlen ska vara fräsch och den rostade malten ska vara färdiglagrad och i balans. Jag läste i Gordon Strongs bok "Brewing Better Beer" (rekommenderas) att om man tagit sig till final med en öl som är värd medalj så är det ändå bara ungefär en på tre att den verkligen gör det pga slumpen helt enkelt. Eran öl kan alltså ha varit lika bra eller bättre än mina om de serverats någon grad varmare, en vecka innan eller efter, om en domare bytts ut mot en annan, om den kom tidigare eller senare i flighten etc etc..
Tyvärr är mina öl helt slut annars hade de varit kul att bytt ett par och jämfört. Bara i klass 4D var det minst 21st öl så konkurrensen var hög.
JockeSöderberg
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av JockeSöderberg »

Hej Weinkeller, om du tog silver och brons så är det nog i högsta grad välförtjänt! :-) Vi var mest nöjda med att få bra kritik på vår brygd. Jag håller med om åldrandet, jag har flaskor kvar och jag tycker att det är nya upplevelser varje gång jag knäcker en flaska.

Jag är osäker på hur mycket vi har kvar men jag skickar gärna över några flaskor för din bedömning och eventuella tips! Maila mig privat via forumet så löser vi adressandet.

Hälsningar,

Jocke, MKB
Lunnsen
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Lunnsen »

Jag har fortfarande inte fått mitt? Någon som fått ett dom inte skulle haft?
Im so hoppi
Skriv svar