Vilka ämnen bildas vid bryggning...anyone?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Vilka ämnen bildas vid bryggning...anyone?

Inlägg av Kenneth »

Problemet med Google och internet är att veta vad man ska söka på och vad man kan lita på!
Det finns mycket myter och felaktigheter därute.....
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Kenneth skrev:Problemet med Google och internet är att veta vad man ska söka på och vad man kan lita på!
Det finns mycket myter och felaktigheter därute.....
Plus för det. Tacka vet jag en god bok (och kataloger från Biltema, Kjell & Co och Clas Ohlson)
Björn Petersson
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av LTW »

Ja! tacka vet jag böcker... nästan så man får dubbelkolla från böcker mot internet om det kan stämma...
allt det som står på nätet o olika forum för den delen :)
Nätet är ju fullt av spindlar :) man får väl försöka läsa mellan raderna vem som är seriös och vet nåt... eller bara svamlar :)
( nu var även jag lite sarkastisk ) men de bjuder jag på :)

Mvh
LTW
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Börjar man i rätt ända så bör man inte behöva oroa sig alltför mycket för källkritik. Man får fundera på vad ens prioriteter som hembryggare är: att ölen man gör blir bra eller att allt man tror sig veta om bryggning är korrekt. Jag skulle nog prioritera det förstnämnda och det är inte så att de är på något sätt ekvivalenta.

Folk har ju bryggt gott öl trots att de missuppfattat endel saker angående processen (och omvänt att ha korrekta kunskaper om teorin betyder inte att man brygger bra öl bara för det). Bland annat är det för att vissa fakta kanske inte är så relevanta för bryggprocessen eller att de bara är relevanta till viss gräns och att man trots okunskap kan ligga på rätt sida om gränsen.

Den viktiga benchmarken för information är alltså ifall informationen du får gör dig till bättre bryggare, ifall den gör din öl bättre. Man söker ju informationen i syfte att förbättras som bryggare och med lite sunt förnuft kan man komma långt när det gäller att värdera information och tips man får. Detta gäller även om man får information från böcker då det inte alltid är så att dessa är helt korrekta, eller så förekommer det att de utelämnar vissa delar (som kan vara viktiga för DIG eller inte).

Och det här med att man inte behöver gå någon universitetsutbildning för att brygga, nej det är sant, men det innebär förstås inte att det finns universitetsutbildning inom området. Det finns till och med forskning inom området. Med andra ord finns det alltid mer att lära - även för de som vet allt som är känt inom området. Men som sagt man kan mycket väl brygga god öl utan att ha full kännedom om processen eller ens de kända aspekterna (vilket troligtvis ingen människa har ändå).
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag ser inte något problem med att förstå processen.
Tvärtom så är det lättare att brygga bra öl om man vet vad man håller på med än tvärtom.

Skykings orerande saknar helt innehåll och mening och leder ingenstans.
Härliga tider, strålande tider :)
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Kenneth skrev:Jag ser inte något problem med att förstå processen.
Tvärtom så är det lättare att brygga bra öl om man vet vad man håller på med än tvärtom.

Skykings orerande saknar helt innehåll och mening och leder ingenstans.
Förlåt att jag blev lite mångordig, men att hävda att det saknar innehåll och inte leder någonstans tycker jag är att ta i.

Problemet är ju inte bara att internet är full av myter utan att dessa även förekommer i tryckt form. Det blir då inte helt trivialt att utöva någon bra källkritiken, isht om man utgår från att man inte vet bättre själv. Frågan är ifall du har något bättre förslag på hur man bör göra med källkritiken? Lägger man därtill fakta som kanske i sak är riktig, men vars betydelse överdrivs eller som kanske inte är så relevant så...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nu börjar det spåra ur...

@skyking du vet att du inte är fåordig, det har påtalats många gånger. Ofta är det dessutom resonemang och tekniska aspekter som ligger långt över normalnivå och inte är helt relevant då det är hårklyveri eller på alldeles för svår nivå.
Ibland kanske man ska ta ett steg tillbaka och fundera över om det är relevant, på rätt nivå och koncist nog.

Ledsen att säga det, men jag läser sällan hela dina inlägg då dom är "Wall of text" för dom innehåller då oftast lite substans.
Skriv svar