Lagom kokare för 36 liters gryta?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Lagom kokare för 36 liters gryta?
15m koppar är inte gratis heller... Och jag klarade mig undan tullen... Tänkte först 13m rostfri från humle, men denna blev 300kr billigare, 2m längre och i koppar. Är nöjd ändå. Den och grytan är det dyraste i utrustningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Proffsbygge
Ja riktigt bra.. Dags att börja sälja.?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Av nyfikenhet, var köpte du 18m kopparrör och vad gick det på?
[quote="dernebo"]Av nyfikenhet, var köpte du 18m kopparrör och vad gick det på?
20 meter var det - 18 är i slingan. . Och kostnaden var låg då det var en gentjänst/gåva av VVS vän.
20 meter var det - 18 är i slingan. . Och kostnaden var låg då det var en gentjänst/gåva av VVS vän.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Bara att gratullera. 
Första bryggningen idag. Fick mig att känna mig som dem nybörjare jag är. Men vörten - den var 25 grader på 9 minuter 
Underbart att höra att induktionshällen funkar som den kunglighet den är. Har själv fått en koppling fixad av elektriker så nu blir det 2,5tums 230/16amp för mig med hedanefter..
Alltså nu var det från 100-25 jag menade med kylningen. Hällen var också grym men inte riktigt lika snabb.Judgecc skrev:Underbart att höra att induktionshällen funkar som den kunglighet den är. Har själv fått en koppling fixad av elektriker så nu blir det 2,5tums 230/16amp för mig med hedanefter..
Ojdå. Jag såg vad jag ville se där. Bra tid på kylningen..
Hur lång tid hade du från utmäsk till kok?
Jag vet tyvärr inte. Lakningen gick så dåligt att jag blev för fundersam. Men ruskigt fort är svaret. Och att jag fick sänka effekten för att inte koka bort all vätska,Judgecc skrev:Ojdå. Jag såg vad jag ville se där. Bra tid på kylningen..
Tråkigt att höra. Blir nog öl ändå ska du se. Ja jag tror 2,5-2,7kw är lagom med 25-30liters kok faktiskt..
Lagom kokare för 36 liters gryta?
Tack. Är faktiskt osäker på om det blir bra. Grumligt och med för hög andel humle - enligt recept
Den effekten verkar vettig. Stod i 3-4 gradigt rum och fick hårt kok på 2,7 kW.
Den effekten verkar vettig. Stod i 3-4 gradigt rum och fick hårt kok på 2,7 kW.
Senast redigerad av Mälte den måndag 2014-12-01 00:00, redigerad totalt 1 gång.
Du ska inte bry dig speciellt om grumlighet. Ölen kommer klarna med tid, allt sjunker i sinom tid. Vill du skynda på d så kallkraschar du om 10-14dgr. Ännu klarare? = Gelatin efter 0c i 24-48h.. Kör 2-7dgr så har du bolaget lager klar öl..
Tro mig jag körde biab med maltmagnus grovmaskigapåse i början. Jäklars vad grumligt allt var.
Mm. Jag klarar bra kok med 2,4kw då i 20c o isoleradgryta.. V
Tro mig jag körde biab med maltmagnus grovmaskigapåse i början. Jäklars vad grumligt allt var.
Mm. Jag klarar bra kok med 2,4kw då i 20c o isoleradgryta.. V
-
Thomparompa
- Satsbryggare

Kul och intressant att läsa om era kokare. Har själv byggt mig ett kokkärl på 30l (koka 20-24l) med elpatroner, total effekt på totalt 4,4kw.
Enligt era vittnesmål och erfarenheter kommer jag att nå kok relativt enkelt med andra ord (har inte kokat än).
Tänkte koka upp med 4,4kw och sedan vid uppnått kok drar ned effekten till 2,2kw. Det är en isolerat kärl skall det tilläggas.
Enligt era vittnesmål och erfarenheter kommer jag att nå kok relativt enkelt med andra ord (har inte kokat än).
Tänkte koka upp med 4,4kw och sedan vid uppnått kok drar ned effekten till 2,2kw. Det är en isolerat kärl skall det tilläggas.