Pinsamma misstag

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Pinsamma misstag

Inlägg av bbob »

Min första bryggning en IPA som startades alldeles för sent en vardagskväll hade inte koll på hur lång tid det skulle ta, körde då lakning hink i hink ner i en Biltemagryta uppspelt som jag var inmundigade jag en del dryck och hade missat att stänga kranen på grytan så av vörten som kom ner i grytan rann sen en del vidare ut på golvet ca 5 liter innan jag fattade vad som stod på 0230 med jobbstart 0800 var man inte helt nöjd med att torka klibbig vört.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

bbob skrev:Min första bryggning en IPA som startades alldeles för sent en vardagskväll hade inte koll på hur lång tid det skulle ta, körde då lakning hink i hink ner i en Biltemagryta uppspelt som jag var inmundigade jag en del dryck och hade missat att stänga kranen på grytan så av vörten som kom ner i grytan rann sen en del vidare ut på golvet ca 5 liter innan jag fattade vad som stod på 0230 med jobbstart 0800 var man inte helt nöjd med att torka klibbig vört.
Trist, men i min bok är man inte hembryggare innan man glömt en kran öppen, pitchat en magnetloppa, kokat över och haft en flaska explodera :) Bonupoäng om man spraymålat ett rum stoutsvart vid flasktappning från fat. Jodå, tycker nog man lärt sig några läxor den hårda vägen :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Den bästa IPAn jag gjort kom till efter att jag somnat ifrån bryggningen två kvällar i rad. :oops:
Jag började mäskningen efter ett par öl på fredag kväll. Tja infusionen gick bra men sen höjde jag för mashout (kör BIAB), då slumrade jag till och det sprutade klibbig mäsk-maltgröt över diskbänken. Fuck It tänkte jag och lakade ut BIAB-påsen och lät vörten stå på golvet med locket på. Risk för att den skulle surna så jag beredd på att vaska, men det verkade OK så kvällen efter startade jag själva koket. Tro fan jag somnade ifrån det igen och när jag vaknade hade kokande vört dränkt in induktionsplattan som som tur var stängde av sig. Sen höll jag mig vaken och genomförde koket, och resultatet blev min hittills godaste öl. Förhoppningsvis kan jag aldrig upprepa bryggningen ;)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Världsklass :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Förra vändan när jag skulle brygga en Engelsk Dark Mild lyckades jag trycka på knappen som sätter PIDen i manuellt läge efter inmäskning. Det resulterade i att jag, innan jag upptäckte felet, gjorde en temperaturstegring från 69C till 80C istället för normal mäskning.
(Resultatet blev mitt godaste lättöl hittills. 1.8%ABV)
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Min första veteöl, bryggningen gick utan problem efter två veckor så tyckte jag att det var dags att flaska. Ingen mätning av fg väntar två veckor och skall smaka brygden.
Autovaskning ölen skummade snällt över tills det var en liten slurk kvar i botten, så var det med alla flaskor.
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Inte mitt misstag, men en kollega som i yngre år brände sin egen sprit.
Han tyckte att han var smart när han hällde ut mäskresterna i toaletten för då slapp han ju gå ned med extra sopor, ända tills den sprack... Toastolen alltså av den snabba värmeförändringen att få riktigt hett i sig... :)

Efter en kurs i ölbryggning fick jag veta att bryggmästarn spolar oxo ut mäskresterna i det kommunala avloppet, dock via en kökskvarn pg av gällande regler.
Så nu bär jag heller inte ut extra sopor, vi får väl se hur mycket den heta massan måste svalna bara... så att porslinsskålen i badrummen inte pajjar... :)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

mazzse skrev:Inte mitt misstag, men en kollega som i yngre år brände sin egen sprit.
Han tyckte att han var smart när han hällde ut mäskresterna i toaletten för då slapp han ju gå ned med extra sopor, ända tills den sprack... Toastolen alltså av den snabba värmeförändringen att få riktigt hett i sig... :)

Efter en kurs i ölbryggning fick jag veta att bryggmästarn spolar oxo ut mäskresterna i det kommunala avloppet, dock via en kökskvarn pg av gällande regler.
Så nu bär jag heller inte ut extra sopor, vi får väl se hur mycket den heta massan måste svalna bara... så att porslinsskålen i badrummen inte pajjar... :)
Har du tänkt att spola ner malten efter du är nöjd med din utvinning av socker?
Det tycker jag inte om, finns ju kompost och sorteringskärl.. Känns onödigt att använda toaletten istället för att återvinna. Visst e jag sket redig [emoji6]
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

i Stockholm blir det nedmalda biogas!
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mazzse »

Kanske skall tillägga att reningsverken i och kring Sthlm uppskattar "material" som kan förädlas till biogas. De får ju resterna gratis till sig, behöver ju inte köras med lastbil. :)
Bryggarn på kursen berättade att dom hade sålt/gett bort dravet till bagerier och till bönder men att det var sånna otroliga kvantiteter än vad bageriet el bonden gjorde inte av med, så det slutade med kommunala avloppet.

Men du är välkommen att hämta mitt helt gratis till komposten. :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Då är du ju ännu duktigare och miljömedveten. Bra där.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Kan bara nämna att alla kommuner inte är lika positiva till att man tillför
så stora volymer material till avloppet. I min värld har det absolut inte i avloppet att göra.
Om inte avloppsledningarna är dimensionerade för att kunna ta emot matrester kan det skapa
stora problem med igensättning och stopp. Som i sin tur kan orsaka källareöversvämningar.
Ett annat stort problem är att det kan bli en invasion av råttor om man ger dem så mycket mat.
I flertalet kommuner tillåter man inte ens avfallskvarnar.
Mitt tips är att fråga kommunen om man nu ändå vill hälla allt i avloppet.

Själv är det inte ett alternativ så det får bli komposten.

Off topic för tråden men ville gärna nämna detta.

//Mange
magnus_a
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnus_a »

Tappade just en porter på fat. Receptet har jag använt tidigare i halv skala. Dubblade dock bara basmalten och inte karamell- och chokladmalten.

Det blev en jäkligt ljus porter :)

Funderar på om jag ska försöka göra ny vört med det missade och tillsatta till fatet efter jäsning... kan det gå?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag tror ditt öl blir bättre som det är.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

magnus_a skrev:Tappade just en porter på fat. Receptet har jag använt tidigare i halv skala. Dubblade dock bara basmalten och inte karamell- och chokladmalten.

Det blev en jäkligt ljus porter :)

Funderar på om jag ska försöka göra ny vört med det missade och tillsatta till fatet efter jäsning... kan det gå?
Kalla det en Brown Ale.
Skriv svar