Party Cooler för vört & ölkylning!?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Party Cooler för vört & ölkylning!?
Min första har i princip varit igång sen jag köpte den i maj ifjol. Det är väl som med kylskåp i allmänhet, Coolern mår troligtvis bättre av att vara igång hela tiden än att stängas och startas ofta.
Någon som testat att använda coolern med en universaltermostat som t.ex. UT-200 och vet om det fungerar?
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Jag byggde om min genast när jag hade köpt den och direktkopplade sladden på kompressorn (givetvis med kondensatorn kvarkopplad) och styr den med min STC - 1000. Dels var det för att kunna kontrollera tempen lite bättre även för ale då jag bor i en ganska varm lägenhet och även för att jag då hade läst "lite för mycket" på div forum som intalade mig att temperaturen på vörten/ölet var förbaskat viktigt att kunna styra exekt och inte själva kylens temperatur. Har funkat mycket bra för mig. Polaren byggde dykrör till mig som jag för ner i jäskärlet från toppen och sedan stoppar ner tempgivaren i. Väldigt simpelt ingrepp och det ända som behövs för att koppla om kylen är en kabelsko, sockerbit eller dyligt.
Jag kör min PC inställd på 16 grader de första dagarna när jag jäser Ale. Intalar mig att den intensiva jäsprocessen drar upp tempen till lämpliga 18-19 grader cirkus. HaXXXe du som kan mäta noggrant vet du vilken temperatur öl håller på riktigt de första jäsdagarna? Har du sett stora skillnader beroende på OG, jäst osv?
Tackar för svaret.HaXXXeroviche skrev:Jag byggde om min genast när jag hade köpt den och direktkopplade sladden på kompressorn (givetvis med kondensatorn kvarkopplad) och styr den med min STC - 1000. Dels var det för att kunna kontrollera tempen lite bättre även för ale då jag bor i en ganska varm lägenhet och även för att jag då hade läst "lite för mycket" på div forum som intalade mig att temperaturen på vörten/ölet var förbaskat viktigt att kunna styra exekt och inte själva kylens temperatur. Har funkat mycket bra för mig. Polaren byggde dykrör till mig som jag för ner i jäskärlet från toppen och sedan stoppar ner tempgivaren i. Väldigt simpelt ingrepp och det ända som behövs för att koppla om kylen är en kabelsko, sockerbit eller dyligt.
Tänker också koppla på en STC-1000. Du har inte möjligtvis någon bild på hur ni kopplade den till coolern? Jag är lite osäker på just färgkodningen på kablarna från coolern och hur de ska kopplas till STC-1000.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Joakim44 bekymret är att stc:n styr temperaturen dit jag vill och om jag har ställt in den på 19,6 grader så blir altså ölet 19,6 grader då tempgivaren känner av ölets temperatur. Partycoolerns temstyrning styr ju bara temperaturen i coolern så att säga.
När jag kopplade om min var det 4 skruvar i botten till plastsargen längst ner. Efter stt man hade lossat dom kom man åt ytterligare 3 eller 4 skruvar som gömde sig bakom plastsargen. Därefter lyfte jag försiktigt upp ovandelen av coolern och säkrade den med snöre i taket. bottenplattan stod då kvar på bordet och det är på den kompressorn och kylfläkt sitter monterad. Är man allt för våldsam så kan man skada kopparrören där kylmedian cirkulerar mellan kompressor och vaporator. När man har en trevlig glipa mellan bottenplattan och ovandelen ser man klart och tydligt att jorden är kopplad till bottenplattan, nollan (blå) är kopplad på kompressorn och ledaren (brun eller svar, kommer inte ihåg) går vidare upp till controllpanelen. Jag klipte helt enkelt av ledaren och krimpade på en vanlig flatstifthona och satte den senare direkt till kompressorn. Kabeln till fläkten drog jag bara ut genom ett av kyllen och kopplade ihop med en 12v trafo.
Efter detta ingrepp går partycoolern konstant och kan inte avreglera när man stoppar stickproppen i väggen och där kommer behovet av en stc-1000 eller motsvarande in. Jag bygde in min stc i en projektlåda med c13 kontakter (tror jag dom hette iaf) och mic kontakt för givaren. Finns flera anvisningar om detta på nätet och även i detta forum.
Det tog mig inte mer än någon timma att plocka isär partycoolern och koppla om trots att jag inte hade en susning om hur det såg ut från början. Jag är väldigt nöjd över att kunna reglera temperaturen exakt. Hur stor betydelse det har vet jag ej men det känns bra!
När jag kopplade om min var det 4 skruvar i botten till plastsargen längst ner. Efter stt man hade lossat dom kom man åt ytterligare 3 eller 4 skruvar som gömde sig bakom plastsargen. Därefter lyfte jag försiktigt upp ovandelen av coolern och säkrade den med snöre i taket. bottenplattan stod då kvar på bordet och det är på den kompressorn och kylfläkt sitter monterad. Är man allt för våldsam så kan man skada kopparrören där kylmedian cirkulerar mellan kompressor och vaporator. När man har en trevlig glipa mellan bottenplattan och ovandelen ser man klart och tydligt att jorden är kopplad till bottenplattan, nollan (blå) är kopplad på kompressorn och ledaren (brun eller svar, kommer inte ihåg) går vidare upp till controllpanelen. Jag klipte helt enkelt av ledaren och krimpade på en vanlig flatstifthona och satte den senare direkt till kompressorn. Kabeln till fläkten drog jag bara ut genom ett av kyllen och kopplade ihop med en 12v trafo.
Efter detta ingrepp går partycoolern konstant och kan inte avreglera när man stoppar stickproppen i väggen och där kommer behovet av en stc-1000 eller motsvarande in. Jag bygde in min stc i en projektlåda med c13 kontakter (tror jag dom hette iaf) och mic kontakt för givaren. Finns flera anvisningar om detta på nätet och även i detta forum.
Det tog mig inte mer än någon timma att plocka isär partycoolern och koppla om trots att jag inte hade en susning om hur det såg ut från början. Jag är väldigt nöjd över att kunna reglera temperaturen exakt. Hur stor betydelse det har vet jag ej men det känns bra!
Hej! Ska börjar brygga med helmalt första gången och funderar på att köpa en partycooler och en ut-300 termostat.
Ser att de flesta partycoolers verkar ha temperaturer mellan 1-10c och undrar således hur ni gör för att få upp jästemperarturen till typ ontrollerade 16-18c ?
Mvh Robin
Ser att de flesta partycoolers verkar ha temperaturer mellan 1-10c och undrar således hur ni gör för att få upp jästemperarturen till typ ontrollerade 16-18c ?
Mvh Robin
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Party coolern som netonet säljer kan ställas in från 0° till 16° Jäsningen hjälper nog till att höja tempen till 18° så för min del känns det som överkurs att bygga om. Det blir ju en eftersläppning hur du än gör
Fattar jag rätt att ett 18 liters Corneliusfat är för högt för att få plasts i den?
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Helt korrekt. Är man någorlunda händig är det lätt att bygga ett isolerat svet som höjjer upp den lite. Jag byggde upp den ca 20cm och det är ganska precis att man får plats med kulkopplingarna inunder.falke skrev:Fattar jag rätt att ett 18 liters Corneliusfat är för högt för att få plasts i den?
Vad är ett "isolerat svet"?
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Svep skulle det stå. En isolerad cylinder som ökar höjden på partycoolern så att sora fat får plats där i.
Aha... kan du möjligen posta en bild skulle det underlätta?
Ni med partycooler, är den vattentätt?
Tänker om man fyller den med vätska som man kyler ner det och i med en kylspiral kopplat till pump så kan man använda den till att kyla kärl med kylmantel/kopparlindad/plastslangslindad.
Tänker om man fyller den med vätska som man kyler ner det och i med en kylspiral kopplat till pump så kan man använda den till att kyla kärl med kylmantel/kopparlindad/plastslangslindad.
Vad gjorde du svepet av?HaXXXeroviche skrev:Svep skulle det stå. En isolerad cylinder som ökar höjden på partycoolern så att sora fat får plats där i.