Späda efter kok

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Späda efter kok

Inlägg av Weinkeller »

12h efter pitch är det ingen fara med lite syresättning. Bättre nu än efter jäsning om du frågar mig.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Annars är det inte jättemycket du ska späda, så varför inte låta bli och korrigera receptet till nästa gång.

Edit: Jag antar att spädningen är pga din höga effektivitet, eller var receptet på en större volym? Du späder ju beskan och specialmalterna också så om det är pga effektiviteten hade jag stått över spädningen.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Det finns en "dilution calculator" på Brewersfriend till nästa gång...!

Jonel
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Lätt att räkna på också om man kan lite algebra: SG1*vol1= SG2*vol2
För latmaskar:
vol2 = SG1*vol1/SG2
SG2 = SG1*vol1/vol2

SG i °Ö och volym i liter
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Nu blev det syntax error i skallen igen...

Spädde jag för mycket tro? Jag hade 21,5 liter vört efter kok men bara 19, 5 fick följa med till jäshinken. 2 liter vaskades således eftersom det vare grums i det. Jag hade ett OG på 60 och målet var 51. Det OG:et var beräknat på 21,5 liter vört. Uträkning blev då:

19,5 x 60 = 1170
Målet var 51 i OG vilket gav 1170/51 = 23. Eftersom jag hade 19,5 liter i hinken efter att ha vaskat 2 liter så spädde jag med 3,5 liter. Det måste väl bli rätt? Eller tänker jag helt snett nu...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Japp. Helt rätt!
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jahapp ja. Jag började fundera på det här med spädning och så igår vid 22-snåret fick jag ett infall att testa lite. Drog igång ett redigt "fulkok" med det jag hade hemma. Receptet blev såhär:

HOME BREW RECIPE:
Title: Monkey house
Author:

Brew Method: All Grain
Style Name: American Pale Ale
Boil Time: 75 min
Batch Size: 12 liters (fermentor volume)
Boil Size: 18 liters
Boil Gravity: 1.032
Efficiency: 75% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.048
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 4.73%
IBU (tinseth): 38.51
SRM (ebcmorey): 12.03

FERMENTABLES:
2 kg - American - Pale Ale (83.3%)
100 g - American - Caramel / Crystal 40L (4.2%)
200 g - Cane Sugar (8.3%)
100 g - Flaked Oats (4.2%)

HOPS:
10 g - Chinook, Type: Leaf/Whole, AA: 12.2, Use: Boil for 60 min, IBU: 29.29
12 g - Saaz, Type: Leaf/Whole, AA: 3.1, Use: Boil for 30 min, IBU: 5.37
10 g - Saaz, Type: Leaf/Whole, AA: 3.1, Use: Boil for 5 min, IBU: 1.57
10 g - Cascade, Type: Leaf/Whole, AA: 7.1, Use: Boil for 5 min, IBU: 2.25

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 65 C, Time: 75 min, Amount: 18 L, mäska in på 55

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 81%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 12.22 - 25 C
Fermentation Temp: 20 C
Pitch Rate: 1 (M cells / ml / deg P)

Sedan skalade jag om receptet till 6 liter i jäshinken och fick då följande värden:
Pre boil:1.058
OG: 1.097
FG: 1.025

Min tanke var att späda 50/50 för att testa ordentligt. Samtidigt så orkade jag inte vattenbehandla mer än pH justering samt att hela koket åkte i jäshink untan vidare filtrering. Körde klassikern med BIAB-påsen i jäshinken, i med vörten och sedan lyfta ur påsen. Ok, det kanske inte är ett idealt experiment sett till endast spädning iom att jag ändrat flera parametrar från mitt normala tillvägagångssätt men om man ser det såhär: Blir ölen god fungerar det mesta. :)

Jag mäskade in i 10 liter vatten (räknar med ca 4 liter i bortkok) i 55 grader.
Gick upp till 65 grader och mäskade i 75 minuter.
Mäskade ut i 75 grader i 10 minuter.

Min pre boil landade på 1.057.

Upp till kok och håll i 75 minuter.
Kylning och mätning. OG: 1.092 alltså lite lägre än beräknat men det hade inte kokat bort så mycket vatten som jag räknat med (ny kokplatta) så det verkade stämma.

Knappade in mina värden i Brewersfriend och fick att jag borde tillsätta 5,4 liter vatten för att träffa rätt OG vilket stämde med mina beräkningar. Så i med kallt vatten i jäshinken och ny mätning. OG: 1.050 och ca 11,8 liter i jäshinken. Stämmer riktigt bra med beräknade 1.048 på 12 liter.

Pudrade i en styv påse us05 som jag råkade tappa ner i vörten (face palm på den...), vänta en kvart tjugo minuter och sedan syresätt.

Allt verkade gå bra. Vörten smakade gott, alla mätvärden stämde och nu är det bara att vänta och se vad som händer.

Anledningen till att jag gjorde det här? Tänkte att om jag får kläm på spädning kan jag göra större satser helt enkelt. Alternativt samma storlek som idag men på betydligt kortare tid. Total bryggtid inklusive förberedelse och disk tog 4h 20min vilket är gott och väl minst en timme snabbare än normalt. Mindre mängd vatten=kortare uppkok etc. Dessutom kan man kapa ytterligare en halvtimme om man väljer att mäska och koka i endast 60 minuter. :) Är man en stressad tvåbarnsfar så är man!

Jahpp. Det var det de. Ska försöka komma ihåg att återkoppla resultatet.

/// M
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Det mesta blir gott! [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Du kan skippa att syresätta torrjästen, enligt ngn video jag såg från WL.

Jonel
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Njao... Jag hade rätt länge problem med att mina öl jäste ut dåligt. Skulle FG vara 1.015 fick jag i regel aldrig bättre än 1.020. Har testat och laborerat lite och nu för tiden är jag noga med tre saker.

1. Rehydrera jästen eller låt den ligga och dra en stund på vörten innan den blandas runt.
2. Inte ens med filtrering i dubbla saftsilar med dubbla tyg och visp med ballongvisp i hinken lyckades det helt bra. Jag skakar nu ALLTID hinken rejält i några minuter.
3. Låt jästen få äta sig stor i lugn och ro det första dygnet. Av någon anledning får jag alltid bättre utjäsning när hinken stått "kallt" i 15 grader för att sedan när jäsningen kommit igång flytta den till ett varmare ställe.

Säkerligen inte helt vetenskapliga saker alltihop men för mig verkar det fungera iaf. :) Att inte syresätta vörten skulle jag aldrig välja.

/// M
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

MadManMacho skrev:Njao... Jag hade rätt länge problem med att mina öl jäste ut dåligt. Skulle FG vara 1.015 fick jag i regel aldrig bättre än 1.020. Har testat och laborerat lite och nu för tiden är jag noga med tre saker.

1. Rehydrera jästen eller låt den ligga och dra en stund på vörten innan den blandas runt.
2. Inte ens med filtrering i dubbla saftsilar med dubbla tyg och visp med ballongvisp i hinken lyckades det helt bra. Jag skakar nu ALLTID hinken rejält i några minuter.
3. Låt jästen få äta sig stor i lugn och ro det första dygnet. Av någon anledning får jag alltid bättre utjäsning när hinken stått "kallt" i 15 grader för att sedan när jäsningen kommit igång flytta den till ett varmare ställe.

Säkerligen inte helt vetenskapliga saker alltihop men för mig verkar det fungera iaf. :) Att inte syresätta vörten skulle jag aldrig välja.

/// M
Punkt 3. som du radar upp är något som jag vill rekommendera. Det är ofta jag sett inlägg om dålig utjäsning som ofta gått att härleda till för varm pitch vilket gör att ölen tokjäser och i sin tur höjer tempen ytterligare i jäskärlet. När de enkla sockerarterna är slut blir jästen lat och temperaturen sjunker. Jästen flockar lättare och jäsningen stannar av eller tar mycket lång tid på sig att jäsa ut det sista extraktet.

Pitchar man tillräckligt med torrjäst behöver man inte bry sig om syresättningen nämnvärt. US-05 tycker jag jobbar bra även utan rehydrering och syresättning ner mot 16-17C för 20l OG 1050 vört. Jag använder dock nästan alltid jästnäring i mina öl vilket kanske har en inverkan på detta.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Näe gubbar. Det här blev väl sådär det.
Ölen har jäst ut helt på 5 dagar och FG landade på beräknade 1.012 (eller egentligen under beräknat iom att OG var 0.002 högre än beräknat) så det kan man inte klaga på.
Hittar absolut inga felsmaker i ölen men, och här kommer det, det är blaskig. Smakar absolut gott men väääldigt tunnt och blaskigt. Får väl avvakta hur den blir kall och kolsyrad men näee....50/50-spädning kommer jag inte köra på någon "viktig" öl iaf.

Alternativt om man vill göra en session IPA och kokar en stadig IPA och späder. Kanske då isf men de enstaka gånger man vill dricka en session IPA är lika med max 2 under hela 2015 så det kommer nog inte hända.

Återkommer med resultat efter kallkrasch och kolsyrning om det skulle vara någon betydande skillnad.
/// M
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Som sagts tidigare, får man blaskiga öl så beror det inte på spädning per se, utan då har man gjort något annat fel.

Kan bero på förväntanseffekter också.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Skulle jag ha gjort fel?? Nää...låter osannolikt... :)
Ok jag fattar att det blir problem med att vattnet jag späder med inte varit i kontakt med malten men hur ska man komma runt problemet då? Det hjälper ju inte att tillsätta mer malt rakt av. Isf måste man tillsätta mer malt samt mäska på en högre temperatur för att få ut en större andel dextriner för att kompensera för alkoholhalten. Det blir en väldigt tunn linje där. Någon grad för kallt och det blir blaskigt, någon grad för varm och det blir sött och svagt. Den precisionen har jag förmodligen inte med min utrustning iaf.

Då tycker jag det är bättre att späda mindre. Kanske 60/40 eller till och med 70/30. Man får till stor del dra nytta av fördelarna med spädning utan att rucka på toleransgränserna gällande temperaturen för mycket. En Svensk gyllene medelväg! :)

/// M
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag brukar inte ha problem med blaskighet när jag späder, men å andra sidan använder jag aldrig socker då heller. Enligt receptet har du 8% socker i. Jag tror ditt problem ligger där. Sen kan några gram specialmalter hjälpa till att hålla det lite mer intressant. Vi pratar om 0.5-1% per sort.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

MadManMacho skrev:Skulle jag ha gjort fel?? Nää...låter osannolikt... :)
Ok jag fattar att det blir problem med att vattnet jag späder med inte varit i kontakt med malten men hur ska man komma runt problemet då? Det hjälper ju inte att tillsätta mer malt rakt av. Isf måste man tillsätta mer malt samt mäska på en högre temperatur för att få ut en större andel dextriner för att kompensera för alkoholhalten. Det blir en väldigt tunn linje där. Någon grad för kallt och det blir blaskigt, någon grad för varm och det blir sött och svagt. Den precisionen har jag förmodligen inte med min utrustning iaf.

Då tycker jag det är bättre att späda mindre. Kanske 60/40 eller till och med 70/30. Man får till stor del dra nytta av fördelarna med spädning utan att rucka på toleransgränserna gällande temperaturen för mycket. En Svensk gyllene medelväg! :)

/// M
Att "allt vatten ska var i kontakt med malt" är ju bara obegripligt mystifierande nonsens. Jag hävdar inte att det är principiellt omöjligt att det skulle kunna bli skillnad med en rejäl spädning, men eftersom spädning används framgångsrikt av flera bryggerier så krävs det åtminstone (1) ett välgjort kontrollerat experiment och/eller (2) en trovärdig förklaringsmodell för att "spädning ger vattniga öl" ska ha någon trovärdighet.

Och mäsktemperaturen är inte alls så känslig som du tycks tro. Apropå välgjorda experiment: http://brulosophy.com/2015/10/12/the-ma ... t-results/
Skriv svar