Hjälp med ny APA efter domarprövning

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Hjälp med ny APA efter domarprövning

Inlägg av Odqvist »

Hej igen,

Ja, det har sannerligen tagit lång tid det här, och bryggeriet har stått helt stilla mycket länge. Detta på grund av att jag som student haft dåligt med tid och pengar.
Men, nu har jag fått tag i ett rejält kylskåp som rymmer en riktig bryggtunna och införskaffat en Universaltermostat.

Testkör det just nu, tomt, med 18.0 - 18.5 C på termostaten.

När jag sedan jäser har jag läst att det finns två sätt att köra jäskylningen som är populära:

- Placera termostatens temperaturgivare fritt i kylskåpet, för att således avläsa jäskärlets "omgivningstemperatur" (Ambient-temp). Man väljer sedan en omgivningstemperatur som är 2-3 C lägre än önskad jästemperatur (ex önskad jästemp 20 C, reglerad omgivningstemp, börvärde, 17-18 C).
- Placera termostatens temperaturgivare direkt och isolerat mot jäskärlet för att således avläsa vörtens periferitemperatur. Den reglerade periferitemperaturens börvärde sätts då till samma som önskade jästemperaturen eller <1 C lägre (ex önskad jästemp 20, regleringens börvärde 19,1 - 20,0 C).

Hur gör ni och vad rekommenderar ni, samt varför? Jag har själv läst en del reglerteknik, och ser i de båda fallen att man får helt olika parametrar och systemegenskaper.
Tacksam för erfarenheter och tips innan första försöket. ;)
Hagal Bordsöl APA - CO2-jäsning
Sorachi Ace Single Hop Eng IPA - C02-jäsning
N.E Brown Ale - Lagring
Mosquito
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Mosquito »

Hej!

Jag sätter proben på hinken, ungefär halvvägs upp på den mängd öl jag har i hinken.
Proben täcks av en bit liggunderlag som tejpas fast på jäskärlet.

Om jag vill ha 19 grader i jäshinken sätter jag värdet på 19,5 till 18,5grader. Har aldrig mätt exakt temperatur i jäskärlet så jag vet ej om dessa intervall är optimala. Har en termometer som man tejpar på jäskärlet, kör en jäsning nu med ovanstående inställningar och nu visar den dit tejpade termometern 19-20 grader
Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Odqvist »

Tackar för detta. Det blir nog att pröva denna metod.

Kör du på termostat->timer->kyl - fördröjning, som jag läste här på forumet (så att kylen inte ska arbeta för hårt), eller klarar den sig bra utan?
N.E Brown Ale - Lagring
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Har precis fått hem min termostat och leker lite med den för att se hur ofta den aktiverar kylskåpet.
Enligt min uppfattning så behövs inte timern om man har ett tillräckligt stort spann på tempdiffen. Dvs på och avslag.
Om man dessutom isolerar sensorn lite så dämpar det också aktivitets frekvensen.
Jag kan förstå att den går oftare om men ställer med en decimals noggrannhet (18.1->18.4 tex) men om man då kör med en timer som hindrar från tillslag så borde det motsvara ett större temperaturspann?

Bara lite tankar och så mycket jag fått fram än så länge.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Ja det känns ju som att det timern tillför är större temperatursving och kan man åstadkomma det med enbart termostaten så känns timern lite onödig.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

Jag kör med en STC-1000 (sök på ebay), den har timerfunktionen inbyggd. Kör den endast i kylläge, ställer in 18 grader och låter den klättra till 18,5 sedan går kylen igång och kyler till 18 grader igen. Ibland sjunker tempen förbi nån tiondels grad, dvs 17,8-9. Om tempen skulle stiga upp till 18,5 grader igen innan en kvart har gått så går kylen inte igång förrän kvarten har gått. Tempen kanske då stiger till 18,6-7 innan kylningen startar och detta händer endast när det jäser som intensivast. Alla parametrar är ställbara.

Proben sitter mot jäshinkens utsida fäst med ett resårband och en liten bit liggunderlag.

Jäskyl är den bästa kvalitetsförbättringen jag gjort till mitt bryggande.
Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Odqvist »

Har nu bryggt ölet och allt gick problemfritt. Kan ha fått i lite för mycket crystal, men grönvörten smakade och luktade bra. Lagom bitterhet, inget DMS eller tannin.
Pitchat och kör med proben mot tunnan, fäst och isolerat med lite häftmassa. Kör kylen att hålla runt 19-20 C för att invänta jäsning. När denna är igång, kör jag ner den till 17,5 till 18,5 C och ser hur det går.
Pitchade igår, ingen aktivitet än efter 18 timmar. Jästen var ganska gammal, men smack-packet svällde ändå, fast långsamt. Får väl räkna med en större lag-time, annars någon nöd-torrjäst jag har liggande.
N.E Brown Ale - Lagring
Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Odqvist »

Snart dags (på torsdag) att kallkrascha efter 20 dygn på primärjäsning. Tänkte låta ölet krascha 1 5 dygn, sedan fattappa, krascha ytterligare något kallare under kolsyresättningen, sedan lagra en vecka innan första provet. Spännande.
Nästa öl är på gång, ett American Brown Ale. :D
N.E Brown Ale - Lagring
Skriv svar