Ja, det har sannerligen tagit lång tid det här, och bryggeriet har stått helt stilla mycket länge. Detta på grund av att jag som student haft dåligt med tid och pengar.
Men, nu har jag fått tag i ett rejält kylskåp som rymmer en riktig bryggtunna och införskaffat en Universaltermostat.
Testkör det just nu, tomt, med 18.0 - 18.5 C på termostaten.
När jag sedan jäser har jag läst att det finns två sätt att köra jäskylningen som är populära:
- Placera termostatens temperaturgivare fritt i kylskåpet, för att således avläsa jäskärlets "omgivningstemperatur" (Ambient-temp). Man väljer sedan en omgivningstemperatur som är 2-3 C lägre än önskad jästemperatur (ex önskad jästemp 20 C, reglerad omgivningstemp, börvärde, 17-18 C).
- Placera termostatens temperaturgivare direkt och isolerat mot jäskärlet för att således avläsa vörtens periferitemperatur. Den reglerade periferitemperaturens börvärde sätts då till samma som önskade jästemperaturen eller <1 C lägre (ex önskad jästemp 20, regleringens börvärde 19,1 - 20,0 C).
Hur gör ni och vad rekommenderar ni, samt varför? Jag har själv läst en del reglerteknik, och ser i de båda fallen att man får helt olika parametrar och systemegenskaper.
Tacksam för erfarenheter och tips innan första försöket.