Långsam temperaturspridning i hembyggt bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Långsam temperaturspridning i hembyggt bryggverk

Inlägg av Snow »

Dagge skrev:Mellan maltpipa och kärl är det typ några millimeter. Ingen större volym där alltså...

OK då kan ju det i sig vara ett problem... om du ska få genomströmning så måste ju vörtnivån i paltpipan antingen ha fritt flow rakt igenom som när man tappar ur kärlet eller möjlighet att utjämna nivån mellan maltpipan och spalten, som i ett U-rör, annars ser jag inte hur det ska kunna flöda genom.

Om då ena röret i "U-röret" är så tight så att det tar en evighet att utjämna då har man problem. Testa att slå i en sådär 15-20 liter kallvatten i maltpipan utan malt och se hur snabbt du få upp nivån i spalten, om det funkar som det ska borde det ju gå på en atomsekund typ :mrgreen:

EDIT, såg i första inlägget att ni hade så dålig flow så att det pumpade torrt under maltpipan... då är nog huvudproblemet
malten som varit för tät....
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Långsam temperaturspridning i hembyggt bryggverk

Inlägg av Dagge »

Som sagt. Det är nog så att det är malten som blivit för kompakt. Nivån mellan kärl och pipa styr jag med pumpen. Ökar jag flödet sjunker det direkt, minskar jag flödet så stiger nivån lika direkt. Jag justerar in cirkulationen så att nivån ligger och balanserar i nederkant av maltpipan. Nästa gång jag brygger kommer jag ha bättre koll på flödet från första början och röra upp maötbädden om det går för trögt. Att det innebär mer grummel och grums får jag försöka kompensera med en lite längre recirkulation under utmäskningen innan lakningen. Hur lång utmäskning kan man köra vid 75-78 grader? Finns det någon rekommenderad maxtid? Är lite orolig att en längre utmäskning ger en större risk för tanniner... Eller är man safe så länge man ligger under 78 grader?
Skriv svar