[Rengörning & desinfektion av bryggutrustning]

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: [Rengörning & desinfektion av bryggutrustning]

Inlägg av rick.lindqvist »

Grattis :D
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Heja heja, det blir lättare för varje gång.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Illuminatus skrev:Var inte med om några missöden dock hamna OG på 1056, skulle blivit 1069 om det är det måttet man får när man mäter efter nerkylning av vört. Dålig utvinning av socker under mäskning eller lakning?
Kul att allt gick bra! Kommande gånger kommer bryggdagen bli kortare och kortare också, vilket är skönt.

Antingen så räknar du med lägre effektivitet i receptet nästa gång eller så ser du över lite var ditt system tappar effektivitet. Att räkna med lägre effektivitet är enkelt och kostar bara några kronor mer i malt.

Men det är ju alltid kul att utveckla systemet.. ;) Får men fråga vilken effektivitet du räknade på? Jag räknar med 72% och brukar pricka rätt bra om jag inte kör med vetemalt. Då kajkar den ur och går ner på 60+%.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Det blir nog det :D Jag vet massor med grejer jag ska göra annorlunda nu vid nästa bryggning.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Kul att allt gick bra! Kommande gånger kommer bryggdagen bli kortare och kortare också, vilket är skönt.

Antingen så räknar du med lägre effektivitet i receptet nästa gång eller så ser du över lite var ditt system tappar effektivitet. Att räkna med lägre effektivitet är enkelt och kostar bara några kronor mer i malt.

Men det är ju alltid kul att utveckla systemet.. ;) Får men fråga vilken effektivitet du räknade på? Jag räknar med 72% och brukar pricka rätt bra om jag inte kör med vetemalt. Då kajkar den ur och går ner på 60+%.[/quote]

Ja jag är riktigt nöjd med gårdagen, allting gick som planerat, kul!

Hmm, det måste ju vara någonstans mellan mäskning-lakning? Jag var noga med att inte få maltbollar i mäsken och rörde om ordentligt. Jag gjorde temeperaturtest på mäsktunnan för någon dag sedan däremot och mätte då en temperaturförlust på 2 grader i intervallet 0-60min. Kan dessa två grader påverkat mitt OG?

Jag beräknade effektiviteten i BS till 72%, precis som du med andra ord.

Mitt hemmabyggda mäskfilter verka ha fungerat fantastiskt bra, jämnt och fint flöde rakt genom hela mäskningen och lakningen. Gjorde 3st recirkuleringar vid mäskning samt lakning, visste inte hur klar vört man kunde få men tyckte mig inte se en förbättring i klarheten efter andra varvet. Gjorde ett tredje varv för säkerhetsskull.

Nu vill jag brygga nästa öl! :mrgreen: Men jag väntar fortfarande på mina malter och jäst från MM... :cry:
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Gött! Ha det så trevligt! Jag är precis klar med min bryggdag och sitter och pustar ut med en skvätt kaffe.. [emoji28][emoji41][HOT BEVERAGE]️
Hur gick bryggdagen? :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Jäsningen har dragit igång, riktigt snabbt jämfört med förra bryggden!

Men jag har en fråga. Allt vatten i jäsröret har flyttats över till ena sidan. Ska det vara så?

Helsike vad det bubblar i röret, använder WLP001 & jäser i 19°C
image.jpeg
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ett tips är att inte trycka ner vattenlåset så långt. Har du en hög krausen kommer jäst lättare upp i låset och kan korka igen.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Tack, jag drar upp det en bit på direkten :)
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

ecmik skrev:

Men det är ju alltid kul att utveckla systemet.. ;) Får men fråga vilken effektivitet du räknade på? Jag räknar med 72% och brukar pricka rätt bra om jag inte kör med vetemalt. Då kajkar den ur och går ner på 60+%.
Jag hade ju vetemalt i bryggden kom jag på nu. Kan det vara det då som påverkar? Wheat malt står det på påsen.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

Bee skrev:Ett tips är att inte trycka ner vattenlåset så långt. Har du en hög krausen kommer jäst lättare upp i låset och kan korka igen.
När jag kollade jäsningen såg det ut så här imorse.
image.jpeg
Är detta hög eller låg krausen på en 11,3L bryggd? Jäshinken har stått helt stilla, har ej rört eller skakat om.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Precis, det där är jästrester från den mest aktiva delen av jäsningen!

Min sida: http://alnemar.com
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Illuminatus »

eric skrev:Precis, det där är jästrester från den mest aktiva delen av jäsningen!

Min sida: http://alnemar.com
Ah okej, kan man då säga att den mest aktiva fasen i jäsningen redan varit? Är inte det väldigt snabbt utjäst?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Illuminatus skrev:
ecmik skrev:Jag hade ju vetemalt i bryggden kom jag på nu. Kan det vara det då som påverkar? Wheat malt står det på påsen.
Kanske en bidragande orsak! Testa igen när du inte använder vetemalt! Fick som förklaring en gång att okrossad vetemalt är mindre och blir av butikspraktiska anledningar inte krossad lika bra som annan malt = svårare att konvertera till socker. Längre tid i mäsken hjälper lite, bättre kross lika så.

Förutom rätt krossning så är det upp med tempen i laktunnan, stabil omrörning i 1-2 min, bra recirkulering som får upp det när man satslakar. En så liten ändring som 2c av mäsktempen gör inget så länge den inte sjunker FÖR lågt (<63c?) eller är för hög (>69-70c kanske).
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Illuminatus skrev:Hur gick bryggdagen? :D
Bra! Fick också ett litet effektivitetsras tyvärr, men jag har alltid lite spray-malt (extrakt) hemma som puffar upp OG:t till önskad nivå. Lägre alkohol är ju inte hela världen, men man har ju beräknat beska och humle tillsammans med ABV:n, så jag justerar helst OG:t om jag kommer för lågt. Så slipper jag tänka om.. ;)
Skriv svar