IPA med melontouch HJÄLP !

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: IPA med melontouch HJÄLP !

Inlägg av Peppen108 »

Jag håller på att fundera på liknande saker med fruktiga humle aromer och kyltider. Jag har snappat upp att amerikanare som gör fruktiga västkust ipor inte vill kyla för fort. När dom tillsätter 0 minutersgivan så låter dom kokkärlet stå 10-20 minuter innan dom slår på kylvattnet. Jag tänker att det kan funka rätt bra med att kyla i ett vatten bad efter som man då får lite längre tid i intervallet 70-100 grader. Min plan är att lägga tiden och pengarna på att få bra jästemperatur istället. :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Peppen108 skrev:Jag håller på att fundera på liknande saker med fruktiga humle aromer och kyltider. Jag har snappat upp att amerikanare som gör fruktiga västkust ipor inte vill kyla för fort. När dom tillsätter 0 minutersgivan så låter dom kokkärlet stå 10-20 minuter innan dom slår på kylvattnet. Jag tänker att det kan funka rätt bra med att kyla i ett vatten bad efter som man då får lite längre tid i intervallet 70-100 grader. Min plan är att lägga tiden och pengarna på att få bra jästemperatur istället. :)
När du väl börjar kyla vill du att det ska gå så snabbt som möjligt. Dels fälls det ut mer koagulerade proteiner (druv), dels är ölet som mest mottagligt för luftburna mikroorganismer från 80 C och neråt.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Oki! :)
Hop stands heter den när man låter humlen dra efter man släckt brännaren.
Här står det lite om det.
https://byo.com/mead/item/2808-hop-stands
Skriv svar